• Pingvinanie

Katter som jamar på natten! Vad gör man?

Jag har två katter hemma, en hankatt på 2 år och en honkatt på dryga 1 år. Båda kastrerade. Men honkatten har en vana av att gå runt och jama under nätterna. Någon som kan komma på varför? Hanen jamar lite grann, men när han väl lagt sig tillrätta hos oss tystnar han. Jag har börjat funderat på utrymmet, det sägs ju att hundar kan bli rastlösa av för myvket utrymme. Vi bor i en trea inkl, klädkammare. Kan det bero på detta? Eller är hon understimulerad?

Använder öronproppar men i februari kommer vår bebis så då blir det slut på det.

Vad tror ni?    

• Svar på tråden Katter som jamar på natten! Vad gör man?
  • whitetrach86

jag skulle gissa på att hon är uttråkad...

• Majsan70

Låt hennes busa som tusan en stund innan ni går o lägger er. Se till att det finns lek och klättermöjligheter.

• whitetrach86
    Eleonor01 skrev 2011-12-29 12:52:34 följande:
    Är det innekatter så är det därför!! Katter ska vara ute!
    fast mina katter håller inte på sådär.... och dom är bara innekatter.
  • Pingvinanie

Eleonor- det var ju till mycket hjälp! Min förra katt var ute och han blev överkörd. Alla katter ska inte vara ute, nej.

Hon har inte varit sådär bökig innan, kanske känner hon av att det är förändring på G?  

• nemo1

Aktiverar ni katterna? Busa massor med dom, mest innan läggdags så ska du se att ni får lugnare. Köp även Feliway och stoppa i vägguttaget.

• PetraK

Jag har samma problem och jag har hört att det bästa man kan göra är att totalignorera katten när den gnäller.
    Om det är på natten den gnäller så ska man inte "härja" på den och om den gnäller och sen kommer upp i sängen ska man inte visa alls att man är vaken, inte ens om den är gosig. Om katten är rastlös och märker att gnällande ger resultat så kommer den aldrig sluta.
    Man behöver mycket tålamod.

Vi flyttade från 80 kvm lgh till 180 kvm hus och i början gnällde våran stora katt massor, nu har vi ignorerat ett tag och jag upplever att det blivit lite bättre.
    Sen har han blivit busigare nu, busar både med oss och andra katten och då verkar han inte vara lika rastlös...

• IceJossan

Absolut att förändringen med att det snart kommer en bäbis kan vara en orsak till att hon är orolig.

• Pingvinanie

Tack för tipsen! Ska absolut busa med den mer under kvällarna och inte gosa med dom på natten. Svårt att låta bli:)

• MoaElis

Som andra sagt så är dom förmodligen uttråkade, köp lite roliga kattmöbler & busa mer!

Svar på tråden Katter som jamar på natten! Vad gör man?