• jean1

Mountain Buggy Duo eller Duet?

Vi har en dotter på precis fyllda två år och väntar ett syskon i början av april, syskonvagn är alltså aktuellt.

Vi är mest inne på en Duo eller Duet från Mountain Buggy men vi (jag) har så svårt att välja. Främst för att ingen butik i vår stand har Duet hemma så att man kan prova den, jättesynd.

Jag blir jätteglad och tacksam om jag får höra för - och nackdelar med båda modeller. Vill höra vad som är bra och varför och vad som är mindre bra och varför.

Undrar också:

Är sittdelen i Duet lika bred/smal som i Swift?

Ni som har Duet, hur gamla är era barn?

Hoppas på svar!              

• Svar på tråden Mountain Buggy Duo eller Duet?
  • matilda77

Var inne och jämförde båda vagnarna i veckan...ena vagnen är lite större.... Duo 73cm och duet 63cm på bredden det är väl enda skillnaden förutom att suffletterna är lite olika designade sen tror jag endast duon har fjädring.....
    Mätte innermåtten på sittsarna duo har 32cm och duet 27cm...... Står i valet och kvalet nu..... Jag kan ha fel om dessa uppgifter .... Helt snurrig efter dagens djungel safari.....

• MammaMaggan

Det blir nog en Duet för vår del. Just för att den är så smal. Har inte varit och "känt" på vagnen ännu. Men är bara i v 19 så det känns lugnt :) Min dotter kommer att vara 16 mån när lillebror kommer. Kommer nog beställa den från denna sidan : www.lullaboobaby.com/mountain-buggy-duet-double-width-stroller-only-63cm-wide.ir

Det är verkligen en djungel med barnvagnar. Man kan nog heller aldrig hitta en helt perfekt vagn. Det finns ju för och nackdelar med alla vagnar.
    Men vad jag hört/läst så är det nog mest längden på barnet. Att har barnet vuxit ur den så är det för att han/hon är "för lång" om man nu kan säga så...

Lycka till!

• Liten Léonie
    MammaMaggan skrev 2011-12-29 22:36:52 följande:
    Det blir nog en Duet för vår del. Just för att den är så smal. Har inte varit och "känt" på vagnen ännu. Men är bara i v 19 så det känns lugnt :) Min dotter kommer att vara 16 mån när lillebror kommer. Kommer nog beställa den från denna sidan : www.lullaboobaby.com/mountain-buggy-duet-doub...

Det är verkligen en djungel med barnvagnar. Man kan nog heller aldrig hitta en helt perfekt vagn. Det finns ju för och nackdelar med alla vagnar.
    Men vad jag hört/läst så är det nog mest längden på barnet. Att har barnet vuxit ur den så är det för att han/hon är "för lång" om man nu kan säga så...

Lycka till!
    Kolla www.pramworld.com med Tungan ute
  • jean1
    matilda77 skrev 2011-12-29 22:30:34 följande:
    Var inne och jämförde båda vagnarna i veckan...ena vagnen är lite större.... Duo 73cm och duet 63cm på bredden det är väl enda skillnaden förutom att suffletterna är lite olika designade sen tror jag endast duon har fjädring.....
    Mätte innermåtten på sittsarna duo har 32cm och duet 27cm...... Står i valet och kvalet nu..... Jag kan ha fel om dessa uppgifter .... Helt snurrig efter dagens djungel safari.....

Skönt att höra att fler väljer mellan dessa två modeller, inte helt lätt. Man vill ju ha en så rymlig vagn som möjligt för barnen, men så liten och smidig som möjligt för föräldrarna .

Men Dueten har alltså ingen fjädring alls? Och om den är 27 cm bred i sitsen så är den ju ännu smalare än Swift som är 29cm (väl?). Det är gränsfall för smalt tycker jag om man vill rymmas med åkpåsar...

Drömde inatt att jag var ute och gick med en Duo och det kändes himla smidigt, kanske ett tecken !

Kom gärna med fler för och nackdelar ni som kan.       
  • Liten Léonie
    jean1 skrev 2011-12-30 09:31:25 följande:
    Skönt att höra att fler väljer mellan dessa två modeller, inte helt lätt. Man vill ju ha en så rymlig vagn som möjligt för barnen, men så liten och smidig som möjligt för föräldrarna .

Men Dueten har alltså ingen fjädring alls? Och om den är 27 cm bred i sitsen så är den ju ännu smalare än Swift som är 29cm (väl?). Det är gränsfall för smalt tycker jag om man vill rymmas med åkpåsar...

Drömde inatt att jag var ute och gick med en Duo och det kändes himla smidigt, kanske ett tecken !

Kom gärna med fler för och nackdelar ni som kan.       
    Ingen fjädring stämmer men det har inte swiften heller och den är ju grymt skön att köra..
    Har kört en Duet och kan bara säga att den va grym men kan inte säga något om att få ner en med overall och en som är några månader i liggdelen Glad
  • matilda77

Drömde också om
    Vagnen i natt!

Men måste få spy lite... Duon fanns att köpa som visnings ex på lokala butiken inklusive allt utom
    Åkpåsar för 4500 spänn men ville jämföra med duet först och då var den såld när vi kom tillbax! De har stått där sen augusti!!!tyyypiskt va! Så det straffar sig att vela ibland!

• matilda77

Ps innermåtten tjejen tog åt mig kan ju vara fel hon mätte
    27 vs 32 men hursomhelst är duo 5 cm bredare

• matilda77

Ps innermåtten tjejen tog åt mig kan ju vara fel hon mätte
    27 vs 32 men hursomhelst är duo 5 cm bredare

• Fialottis

Vi har också kollat på dessa vagnar. Vi väntar tvillingar och kommer ha 2 liggdelar till att börja med, men vår dotter på 4 år provsatt vagnen för skojskull och jag märkte några skillnader:

-Duon är bredare i sitsen, hon satt mycket bättre än i dueten (några cm gör stor skillnad)
    -Duet har mindre hjul och verkade lite mer "plastig" och ostabil
    -Fotstödet skilde på vagnarna, på duet var det lite mindre

För oss blir det en duo!

Svar på tråden Mountain Buggy Duo eller Duet?