• Anonym

Slem i halsen vid graviditet

Jag är i vecka 21 och har plötsligt fått slem i halsen utan att jag upplever att jag varit förkyld. Det sitter precis i svalget och det hjälper inte att hosta. Vad beror detta på och är det vanligt? Vad kan jag ta för slemlösande medicin som hjälper?

• Svar på tråden Slem i halsen vid graviditet
  • Anonym
    Aleksandra Barnmorska skrev 2012-01-02 18:44:03 följande:
    Hej!

det kan vara en begynnande förkylning. Jag tycker att du ska avvakt med medicinering.

lycka till
    Efter 2 hemska veckor med endast 1-3 timmars sömn per natt då jag helt avvaktat att ta mediciner så var jag till min husläkare igår. Jag har tydligen fått en inflammation i näsans slemhinnor som inte har någonting med förkylning att göra utan beror på graviditeten och de svullna slemhinnor man lätt kan få då.
    Inflammationen orsakar segt slem som inte går att hosta upp.
    Efter 2 dagar med kortisonnässpray så är jag nu helt fri från slemmet och kan sova ordentligt. Detta var tydligen ett jättevanligt fenomen vid graviditet.
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Vad bra att du fått behandlig. Jag har aldig hört el läst att man kan få slem i svaljet, däremot blir man nästäppt vilket inte framgick från din fråga. Jag läste i mina böcker och där står inget om det.

lycka till

Svar på tråden Slem i halsen vid graviditet