• Mellanmjölkens land

Hur har ni paketerat in bilbarnstolar?

Du som rest (flugit) till ett resmål där det behövs bilbarnstol men där det inte går att få tag på bakåtvända stolar lokalt, hur har du paketerat in stolen?

Vi har 1h i vardera riktningen till flygplatsen + vi kommer åka en del kortare resor medan vi är där. Buss är inte ett alternativ.

Det gäller en drygt 1åring som sitter i en Hi-Way

• Svar på tråden Hur har ni paketerat in bilbarnstolar?
  • Tallen

Vi har använt oss av IKEAs Dimpa- påsar, babyskyddet fick plats i en, annars använder vi oss av 2 stycken med ett band runt.

• Mellanmjölkens land
    Tallen skrev 2011-12-29 14:36:52 följande:
    Vi har använt oss av IKEAs Dimpa- påsar, babyskyddet fick plats i en, annars använder vi oss av 2 stycken med ett band runt.
    Är ni inte rädda att stolen ska skadas?
  • Tallen

Stolarna tål ganska mycket och det har fungerat bra hitintills, men risken finns ju att de kan skadas

• Cecci78
    Tallen skrev 2011-12-29 15:04:26 följande:
    Stolarna tål ganska mycket och det har fungerat bra hitintills, men risken finns ju att de kan skadas
    Nej den tål nog inte så mycket som man tror, bara för att det inte finns några synliga sprickor så betyder det inte att de inte skadats. Tillverkarna säger lite olika, Akta är mest restriktiva:
    http://www.ntf.se/konsument/fraga4319.asp?katid=29

Jag hade köpt en beg. stol att ha med just på den resan, är annars mkt restriktiv till beg stolar
  • evaoregon
    Cecci78 skrev 2012-01-03 21:13:09 följande:
    Jag hade köpt en beg. stol att ha med just på den resan, är annars mkt restriktiv till beg stolar
    Det är en bra ide för det är inte ovanligt att stolarna skadas.  Bättre att ha en ev skadad stol på resan än att ha en sådan varje dag till vardags.  Om barnet har ett eget säte så kan barnet ibland få sitta i stolen inne i flygplanet och då är det ju ingen risk att stolen skadas.  Det har vi gjort flera ggr.
  • Mellanmjölkens land

Vi kommer att åka dit flera gånger och har möjlighet att förvara stolen på plats (det är hos släktingar) så vi tänkte köpa en helt ny stol och ta med. En fundering är att skaffa en rejäl pappkartong och linda in stolen ordentligt i sån där plast med stora luftfickor i som används för att packa elektronik. Det är som bubbelplast fast bubblorna är 5x15cm stora. Sen skickar vi stolen med DHL. Det är det säkraste sättet vi lyckats komma på men inte direkt gratis så jag hoppades på att nån skulle ha nått bra alternativ

• evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2012-01-03 22:15:55 följande:
    Vi kommer att åka dit flera gånger och har möjlighet att förvara stolen på plats (det är hos släktingar) så vi tänkte köpa en helt ny stol och ta med. En fundering är att skaffa en rejäl pappkartong och linda in stolen ordentligt i sån där plast med stora luftfickor i som används för att packa elektronik. Det är som bubbelplast fast bubblorna är 5x15cm stora. Sen skickar vi stolen med DHL. Det är det säkraste sättet vi lyckats komma på men inte direkt gratis så jag hoppades på att nån skulle ha nått bra alternativ
    Man kan alltid ta med stolen in i planet och får barnet inte sitta i stolen på flyget så brukar flygpersonalen kunna stoppa in stolen i en garderob där den ligger säkrare än bland resväskor mm.  Jag vet inte om ni bokat säte åt barnet, men man kan ju alltid ta med sig stolen och hoppas att det finns något ledigt säte som barnet kan använda även om man inte har bokat ett.
Svar på tråden Hur har ni paketerat in bilbarnstolar?