• första pyret

ni som fött två ggr. Någon skillnad på "återhämtningen"?

Med mitt första barn kändes det som att man inte var sig själv förrän efter efterkontrollen efter typ 8 veckor. Fick några stygn och sen var man allmänt mör o blåslagen ett par veckor efter förlossningen. Å så helt orkerslös...
    Var det samma för er som fött en gång till? 

• Svar på tråden ni som fött två ggr. Någon skillnad på "återhämtningen"?
  • Dixie

gick snabbare att återhämta sig med 2an (och 3an) trots att jag blev sydd alla gånger.

• TrioMammaMia

efter andra o tredje barnet var återhämtningen mkt snabbare...gick ju tillomed ha sex efter 15 dagar bara :D ( med skyddet på såklart för infektionsrisken)

men det är självklart helt olika...andra förlossningen KAN ju bli svårare än första osv osv...

• första pyret

har funderat lite på det eftersom många säger att förlossningen är lättare andra gången kanske återhämtningen också kan vara det.. 
    låter ju som att det kan stämma :)

• kixan

Förlossningarna var helt olika och därmed även återhämtningen.

A -03, F -05, V -10
  • Izela

Med första va jag rätt öm säkert en vecka, fick sy 4 stygn men återhämtade mig fort o hade inga problem efter första veckan. Med andra va det helt ok efter nån dag. Sydde inget med andra och kunde glatt gå en långpromenad efter 3 dagar, dock kände jag mig en aning slut efter det såklart.

• J1983

ja det var mycket snabbare återhämtning.. med andra barnet kände jag mig rätt ok redan nästa dag, det gjorde jag INTE med första.. men det beror ju helt på hur förlossningen är, ofta är ju den andra snabbare o därmed mindre ansträngande och förödelsen "där nere" är oftast mindre..

• Linmin

Efter andra förlossningen hade jag mycket mer eftervärkar  än första förlossningen...Blev inte sydd någon av gångerna..

• Annaïck

Jag fick göra ett kejsarsnitt andra gången och det tar ju längre tid att återhämta sig efter det

• första pyret
    J1983 skrev 2011-12-29 19:47:41 följande:
    ja det var mycket snabbare återhämtning.. med andra barnet kände jag mig rätt ok redan nästa dag, det gjorde jag INTE med första.. men det beror ju helt på hur förlossningen är, ofta är ju den andra snabbare o därmed mindre ansträngande och förödelsen "där nere" är oftast mindre..
    förödelsen där nere, hahahaha :) sant

hoppas hoppas att det blir lite lättare, kunde ju knappt sitta på en vecka, att promenera tex till brevlådan (100 m) var en pärs som krävde vila  
  • första pyret
    Linmin skrev 2011-12-29 19:50:12 följande:
    Efter andra förlossningen hade jag mycket mer eftervärkar  än första förlossningen...Blev inte sydd någon av gångerna..
    det sa min BM att man kunde få, hon tipsade om att ta med sig lite värktabletter. 
  • J1983
    första pyret skrev 2011-12-29 19:52:28 följande:
    förödelsen där nere, hahahaha :) sant

hoppas hoppas att det blir lite lättare, kunde ju knappt sitta på en vecka, att promenera tex till brevlådan (100 m) var en pärs som krävde vila  
    man säger ju att första barnet banar vägen för nästkommande och det stämmer nog för de flesta men visst finns ju alltid risken för att den andra förlossningen blir svårare av någon omständighet men det är nog större chans att det inte blir så..
  • LöjligaFamiljen

Med dottern hade jag ont i två veckor efteråt. Syddes lite.

Med tvillingarna kände jag ingenting dagen efter

• Maria222

Första förlossningen trodde jag att jag skulle dö på riktigt... återhämtningen var lång och smärtsam.
    Andra förlossningen var som ett enkelt toalettbesök och återhämtningen likaså :)

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Kajee

Om jag ska vara ärlig så var jag nog inte lika sjåpig efter tvåan och trean som jag var efter första förlossningen. Bara det faktum att man har andra barn som kräver sitt gör att man får lite mer "fart".

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Luulu

Med första barnet hade jag JÄTTEONT i säkert 2 veckor därefter öm några veckor till.
    Blev sydd 4 stygn.

Med andra barnet hade jag inge ont ALLS, man bara kände att något hade hänt, Inge mer än så. :)
    Behövde ej sys.

Så STOR skillnad va återhämtningen!

• Linmin

Glömde att skriva att andra förlossningen gick också mycket lättare, visst det var inga komplikationer på första heller men vid första förlossning trodde man att man skulle dö, andra visste man att detta inte skulle hända, så man hade mycket mera kontroll än första gången, alltså mycket lugnare och lättare förlossning. Lycka Till!

• canmamma

Första barnet föddes med kejsarsnitt och det tar ju ett par veckor innan man litar på att stygnen håller, men å andra sidan var det bara lillkillen att ta hand om och gosa med. Jag hade en väldigt harmonisk, vilsam och lugn återhämtningstid. Tvåan kom den "vanliga" vägen men med en hel del stygn och otyg. Det var väl inte att jämföra med ett snitt men då skulle jag ju ha hand om en sjövild treåring och en nyföding på samma gång så JAG upplevde återhämtningen som långt mer traumatisk.  Gah! Nu väntar jag trean och är liite nervig inför första tiden... 

Svar på tråden ni som fött två ggr. Någon skillnad på "återhämtningen"?