Vilka är era erfarenheter av planerat kejsarsnitt?
Jag står i valet och kvalet mellan att välja att försöka föda vaginalt (med beredskap för ev. snitt, men då akut), eller att välja ett planerat kejsarsnitt. Har tidigare fött ett barn vaginalt efter igångsättning; det var en långdragen och jobbig förlossning, men slutade ändå väl och jag hade inga större "psykiska men" efter denna. Andra förlossningen slutade dock i akut snitt, av diverse (lite smått oklara) anledningar, och hela denna upplevelse har däremot lämnat en del "ärr" hos mig, rent psykiskt. Är nu gravid med nr 3, och tror att jag lär få möjlighet att välja mellan vaginal förlossning, eller planerat snitt.
Jag undrar följande:
Ni som genomgått ett planerat kejsarsnitt, (alltså inte akut snitt), hur upplevde ni det? Kändes det tryggt att veta precis vilken dag/tid allt skulle ske? Upplevde ni en ökad känsla av "kontroll" över förloppet på något sätt? Eller kanske tvärtom.. (= mindre kontroll, då det var andra som styrde allt)? Hur gick det: gick allt enligt planen, eller hände det något oförutsett? Vad, i så fall? Har ni (eller barnet) några men efter det planerade snittet idag? Skulle ni rekommendera andra att göra planerat snitt, om man tidigare gjort ett akut snitt och nu är lite orolig inför hela "förlossningsscenariot"? Vilka minnen har ni av hela upplevelsen idag?
Det som lockar mig med ett planerat snitt, är bl.a. att minimera risken för att livmodern ska spricka (pga. tidigare snitt), eller att något annat ska hända mitt i allting, så att det ändå slutar med ett snitt, men då ett AKUT sådant. OM det nu tvunget ska bli ett snitt av något slag, så måste det ju vara bättre förutsättningar att allt ska gå rätt till, ifall snittet är planerat och organiserat, än om det blir akut? Mänskliga faktorn, stress, press osv..
Tacksam för alla svar, positiva som negativa.