"Jag gillar inte tjocka människor"
..."jag gillar bara smala människor" - kläcker min dotter 4,5 ur sig när hon ser Gus (den lätt korpulente musen i Askungen) när vi läste gonattsaga ikväll.
Ja, herregud vad säger man. Hon är mitt i värsta prinsessfasen och det är ett väldigt prat om hur man ser ut och vem som är fin etc. Jag låter mkt passera och försöker att ignorera det i väntan på att det ska blåsa över - men det här! Jag påpekade att mormor ju är tjock och hennes morbror och då svarade hon att de älskar hon, men ingen annan för det är inte fint. Helst ville jag sätta mig upp och skrika "VEM har sagt så?! VAR har du fått det ifrån?!" Men jag försökte hålla mig lugn och sa att man inte kan hjälpa att man är tjock och vem som helst kan bli det, även hon eller jag och det spelar ju ingen roll hur man ser ut utan det viktiga är hur man är som person.
Men herregud - var kommer det ifrån? Och kanske jag borde vara mer aktiv i att sortera bort all skit hon utsätts för i form av Barbiefilmer, My LIttle Pony, prinsessor etc. Jag har hela tiden tänkt att det blir värre om jag motarbetar det och enbart uteslutit vissa saker - låtsassmink tex kommer inte över dörren - men jag kanske borde vara hårdare och diskutera detta mer.