• Anonym

Bada badkar trots ett sår?

Jag har ett litet sår som håller på att läka. Det varar fortfarande lite och måste lägga om det med sorbact dagligen.
    Är gravid i vecka 38 och har så j*vla ont i kroppen att jag knappt vet var jag ska ta vägen och i vanliga fall hade ju ett varmt, härligt bad hjälpt.

Tänkte fråga om någon vet om det är "okej" att bada i badkar (om jag duschar mig ren först såklart) med ett sår som vätskar/är öppet? Såret är inte stort alls, men det är ju ändå ett sår.. Jag tänkte att jag kan ju tvätta det med sårtvätt så fort jag kommer upp ur badet igen, eller tar jag onödiga risker..?

Duscha kan jag göra, men har svårt att stå i duschen och om jag sitter ner måste jag hålla duschen eftersom vi inte har en ställning där jag kan sätta duschen (om ni förstår), så det är väldigt bökigt att duscha..

• Svar på tråden Bada badkar trots ett sår?
  • Anonym

varför skulle man inte kunna bada med ett sår??

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-29 21:58:22 följande:
    varför skulle man inte kunna bada med ett sår??
    Har hört att det är infektionsrisk, men det kanske bara gäller badhus, havet osv?
  • IsDimma

Om du tvättar dig och badkaret innan borde det väl vara helt okej. Och tvättar och lägger om såret efteråt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-29 22:01:02 följande:
    Har hört att det är infektionsrisk, men det kanske bara gäller badhus, havet osv?
    okey.. jo ifs, fast där finns det ju klor och havet ska vi inte prata om..
    fast badkaret kan jag inte tänka mig.. om vi inte pratar om jätte sår eller när man talar om gravida vars vatten gått eller precis efter förlossningen... 
  • Anonym
    IsDimma skrev 2011-12-29 22:03:05 följande:
    Om du tvättar dig och badkaret innan borde det väl vara helt okej. Och tvättar och lägger om såret efteråt.
    Okej :) Ja jag får tvåla in mig ordentligt innan och torka av badkaret ordentligt innan såklart!
    Oh.. ett bad.. vilken fröjd!
    Anonym skrev 2011-12-29 22:05:00 följande:
    okey.. jo ifs, fast där finns det ju klor och havet ska vi inte prata om..
    fast badkaret kan jag inte tänka mig.. om vi inte pratar om jätte sår eller när man talar om gravida vars vatten gått eller precis efter förlossningen... 
    precis, i klor eller i havet är uteslutet. Nej, inget stort sår eller så eller det andra, så då antar jag att det är lugnt då =D
  • Anonym
    Hultis skrev 2011-12-29 23:36:23 följande:
    Hahahahahaha
    Vad bra att du är road ;)
  • Hultis

Ja, det gav mig och min man ett riktigt gott skratt :) Tack!

• Sannive

Städa ur badkaret, duscha innan du lägger dig i badet. Tvätta såret efteråt och låt det torka lite innan du sätter på nytt omslag. Du behöver inte oroa dig.

• Anonym
    Hultis skrev 2011-12-30 13:04:07 följande:
    Ja, det gav mig och min man ett riktigt gott skratt :) Tack!
    Glädjande att höra, ett gott skratt förlänger livet :)
    Mitt bad förlängde förmodligen mitt förstånd, haha! Höll på att bli galen av att ha så ont i kroppen!
    Sannive skrev 2011-12-30 13:08:12 följande:
    Städa ur badkaret, duscha innan du lägger dig i badet. Tvätta såret efteråt och låt det torka lite innan du sätter på nytt omslag. Du behöver inte oroa dig.
    Gjorde exakt så :) Nu mår jag väldans mycket bättre!
Svar på tråden Bada badkar trots ett sår?