Nån mer hund med nysattacker?
Nu kommer en låååång beskrivning på problemet för vår stackars 5åriga jack russell tik!
När hon var ungefär 1.5 år började hon nysa rätt mkt under v¨ren och sommaren det året. Nu menar jag inga små nysningar utan riktigt intensiva, vet knappt hur jag ska beskriva dem! Hon drar liksom upp käkarna som en hund gör som ser arg ut och visar tänderna, sen börjar nysandet och hon verkligen skakar huvudet fram och tillbaka och slår ansiktet/munnen i backen. När det började den våren/sommaren var det BARA utomhus nån gång då och då så vi misstänkte pollen el nån slags gräsallergi. Hon fick kortison men blev inte direkt bättre, även undersökt för noskvalster med det var det inte heller så vi fick rådet att avvakta.
Efter detta va vi inne en gång till då hon efter en attack ute slagit i tänderna så hårt i asfalten att två av dem gått sönder och fick dras ut. Efter denna händelse har vi alltid fått skynda oss till undsättning och snabbt bara släppa allt vi håller i för att lyfta upp henne från backen när hon nyser för att slippa mer tandolyckor!
NU idag åkte vi in med henne och nu har en grundling undersökning med uppföljning börjat.
Vi berättade att det nu måate göras någt drastiskt, nysandet har eskalerat och hon nyser året om nu, ute bland skog - gräs och avgaser, inne när hon leker på golvet, när hon ligger i soffan och till och med mitt i natten vaknar hon i sin korg och nyser oprovocerat.... Nr man stryker henne på näsan och om jag kramar henne när jag har parfym på mig osv. Hon verkar inte tåla ngt!
Berättade att vi har katter och frågade om en hund kunde va allergisk mot dem, vi har rätt mkt katthår inne då dem är innekatter båda två men hon sa att eftersom dem funnits i hemmet från början och att problemen började ute från första början och inte inne men nu eskalerat till ute och inne borde det ej va dem heller. Hundar får då heller ej nysattacker utan klåda i huden om dem är kattallergiska.
Hon har fått en antibiotika medicin för tandköttet i överkäken som är lite inflamerat pga alla ggr hon slagit sönder de när hon nyst (det har blivit så känsligt så de blöder bara man tar med nagel på de) sen har hon fått droppar hon skall ha i nacken mot eventuellt noskvalster för att utesluta detta.
Och sen kortison tabletter för att se om de hjälper som lindring mot nysningarna, dock kommer det vara svårt att reglera en bra dos så vi kommer få prova oss fram länge. Hon misstänker eventuellt kronisk allergi =(
Någon mer som har en hund med dessa sinnesjuka och intensiva nysattacker och vad är felet på den?
Vår veterinär hade aldrig hört på maken liksom