• calipp0

Nån mer hund med nysattacker?

Nu kommer en låååång beskrivning på problemet för vår stackars 5åriga jack russell tik!

När hon var ungefär 1.5 år började hon nysa rätt mkt under v¨ren och sommaren det året. Nu menar jag inga små nysningar utan riktigt intensiva, vet knappt hur jag ska beskriva dem! Hon  drar liksom upp käkarna som en hund gör som ser arg ut och visar tänderna, sen börjar nysandet och hon verkligen skakar huvudet fram och tillbaka och slår ansiktet/munnen i backen. När det började den våren/sommaren var det BARA utomhus nån gång då och då så vi misstänkte pollen el nån slags gräsallergi. Hon fick kortison men blev inte direkt bättre, även undersökt för noskvalster med det var det inte heller så  vi fick rådet att avvakta.
    Efter detta va vi inne en gång till då hon efter en attack ute slagit i tänderna så hårt i asfalten att två av dem gått sönder och fick dras ut. Efter denna händelse har vi alltid fått skynda oss till undsättning och snabbt bara släppa allt vi håller i för att lyfta upp henne från backen när hon nyser för att slippa mer tandolyckor!

NU idag åkte vi in med henne och nu har en grundling undersökning med uppföljning börjat.
    Vi berättade att det nu måate göras någt drastiskt, nysandet har eskalerat och hon nyser året om nu, ute bland skog - gräs och avgaser, inne när hon leker på golvet, när hon ligger i soffan och till och med mitt i natten vaknar hon i sin korg och nyser oprovocerat.... Nr man stryker henne på näsan och om jag kramar henne när jag har parfym på mig osv. Hon verkar inte tåla ngt!
    Berättade att vi har katter och frågade om en hund kunde va allergisk mot dem, vi har rätt mkt katthår inne då dem är innekatter båda två men hon sa att eftersom dem funnits i hemmet från början och att problemen började ute från första början och inte inne men nu eskalerat till ute och inne borde det ej va dem heller. Hundar får då heller ej nysattacker utan klåda i huden om dem är kattallergiska.

Hon har fått en antibiotika medicin för tandköttet i överkäken som är lite inflamerat pga alla ggr hon slagit sönder de när hon nyst (det har blivit så känsligt så de blöder bara man tar med nagel på de) sen har hon fått droppar hon skall ha i nacken mot eventuellt noskvalster för att utesluta detta.
    Och sen kortison tabletter för att se om de hjälper som lindring mot nysningarna, dock kommer det vara svårt att reglera en bra dos så vi kommer få prova oss fram länge. Hon misstänker eventuellt kronisk allergi =(

Någon mer som har en hund med dessa sinnesjuka och intensiva nysattacker och vad är felet på den?
    Vår veterinär hade aldrig hört på maken liksom

• Svar på tråden Nån mer hund med nysattacker?
  • Madickens mamma

Jag tycker att det låter lite som noskvalster, läs om det och se om det passar in.

• Trivelina73
    Madickens mamma skrev 2011-12-29 23:03:50 följande:
    Jag tycker att det låter lite som noskvalster, läs om det och se om det passar in.
    Säger samma
    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • calipp0
    Madickens mamma skrev 2011-12-29 23:03:50 följande:
    Ja de trodde dem första gången med men då var det inget och hon höll på precis som hon gjort sen dess och inget har blitt bättre!?
  • calipp0

Dem frågade om hon får ut ngt ur näsan när hon nyser och om luktsinnet är försämrat som det kan va då men det är inget som vi märkt på dessa år

• Madickens mamma
    calipp0 skrev 2011-12-29 23:08:29 följande:

Dem frågade om hon får ut ngt ur näsan när hon nyser och om luktsinnet är försämrat som det kan va då men det är inget som vi märkt på dessa år

Min hund som haft det har aldrig fått dåligt luktsinne, men det är nog olika. Det låter som att det är en extrem form med. Om det är noskvalster så är dom svårbehandlade, det fanns en bra artikel om det i hundsport för några månader sedan.
  • Trivelina73
    calipp0 skrev 2011-12-29 23:08:29 följande:

När de börjar komma ut grejjer ur näsan och luktsinnet är försämrat så brukar de va väldigt långt gånget , då har brosen i nosen börjat lösas upp.
    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • calipp0
    Madickens mamma skrev 2011-12-29 23:11:11 följande:
    Min hund som haft det har aldrig fått dåligt luktsinne, men det är nog olika. Det låter som att det är en extrem form med. Om det är noskvalster så är dom svårbehandlade, det fanns en bra artikel om det i hundsport för några månader sedan.
    Okej, jag läste om att de oftast behandlas med några tebletter som hette ngt på I
    Nu har hon fått droppar hon ska ha i nacken (samma som när man sätter fästingmedel) istället eftersom hon ska få så mkt andra tabletter...

Ja det är extremt alltså, hon sa att dem mest fnyser el nyser nån gång då och då men vår tik har anfall ofta och nyser då upp emot en minut och så fort man sätter ner henne på golvet igen el ute på backen är det inte ovanligt att hon får en attack till på en minut
  • calipp0
    Trivelina73 skrev 2011-12-29 23:11:38 följande:
    När de börjar komma ut grejjer ur näsan och luktsinnet är försämrat så brukar de va väldigt långt gånget , då har brosen i nosen börjat lösas upp.
    Okej gott att veta, men om det är noskvalster borde de va långt gånget med tanke på att hon hållt på såhär i 3 år och nu de senaste året har de blitt värre och värre för varje dag känns de som
  • Trivelina73

Snabbgoogla lite, de ska va enkel prov hos veterinären, sen verkar veterinärer göra olika vissa tycker de går över själv andra ger medecin. Vidare så kan de va pollenallergi, men fel säsong för de nu om du då inte har något av dessa julblommor hemma? Vidare kan de vara foderallergi..

Så visst borde kvalsergrejjen va utredd med prov? 

• Trivelina73

Ps, innan jag går o lägger mig.

Min tik är nysig av sig, tax/foxterrier/tysk jakt terrier, så jag håller golven dammfria dvs jag sopar eller dammsuger varje dag i stort sett, för hundens skull och mest för sonens skull som är lite överkänslig mot hundar mellan varven. Men hon nyser nog mest då när hon blir överspelt och glad och om de finns damm... Lustig kombination. 

• calipp0
    Trivelina73 skrev 2011-12-29 23:23:13 följande:
    Ps, innan jag går o lägger mig.

Min tik är nysig av sig, tax/foxterrier/tysk jakt terrier, så jag håller golven dammfria dvs jag sopar eller dammsuger varje dag i stort sett, för hundens skull och mest för sonens skull som är lite överkänslig mot hundar mellan varven. Men hon nyser nog mest då när hon blir överspelt och glad och om de finns damm... Lustig kombination. 
    Ja de e svårt detta. Har bara plastblommor hemma året om så inget sånt som besvärar henne heller haha, antingen tar ja död på blommorna el så katterna så bäst såhär ;)
    Tycker de inte borde va nått ute då de sker överallt liksom och för minsta lilla nu för tiden!

Vi får utesluta detta nu, fortsätter de efter den behandlingen och kostison gör nån verkan får dem väl utreda mer för ja vill inte ge henne kortison som är rätt stark osv i onödan, känns lite nojigt!

ja damsuger med massa hemma, blir illa tvungen med barn, hund och två katter ;) men va gör man inte
Svar på tråden Nån mer hund med nysattacker?