Pickeli skrev 2011-12-30 14:29:45 följande:
De flesta grönsaker går ju att ungsbaka, med lite flingsalt och olivolja smakar det mesta underbart!
Ett tips är att alltid ha en sallad färdig i kylen som du äter till varje måltid! En som håller länge är ju att rekomendera. En klassisk vitkålssallad med morötter, paprika, majs, kanske lite ärtskidor kanske en kidneyböna också. Kör på en god vinegrett med lite citronolja , balsamvinäget, salt och svartpeppar. Håller länge i kylen och är gott till det mesta.
Gillar du tomater så gör en grekisk sallad med lök och oliver etc..
En sallad förhöjer ju helt klart måltiden, även om det är något så enkelt som en gurkbit till lasangen!
Men framförallt, satsa på att krympa magsäcken lite. Ta aldrig 2 portioner, alt börja med en liten och ta ev en liten till. De första dagarna kommer du inte känna dig så nöjd men efter ett par dagar märker du att du faktiskt inte KAN äta lika mycket! Och då kommer vikten att börja sjunka i lagom takt.
Jag är ett spinko och har alltid varit, jag äter allt jag vill i lagoma mängder och dricker uteslutande vatten till maten. Eller vin om det är en sådan dag. Och äter fruktansvärt långsamt. Men jag äter alltid vad jag vill.
Vad dricker du till maten?
Testa
matdagboken.se om du känner att du inte har så bra koll på vad som är bra och dåligt rent kalorimässigt. Du lär dig snabbt!
Tycker inte du ska satsa på äcklig bantarmat. För det håller inte i längden! Satsa på att få en sundare relation till maten du faktiskt gillar! Och har du ett sockerberoende så tar det lite tid att bli av med men det är skönt när det är över! Då behöver du aldrig kämpa för att låta bli sötsaker för du tänker inte på dem!
Tack för dina goda råd.....ja jag ska göra sallader, bra tips. Och just det där med att ta 2 port. Det är ju det jag gör felet.....Mitt problem är just maten....inte godis och kakor och andra sötsaker. Det äter jag väldigt lite av. Men mat....jag älskar god mat och tar en bra portion, blir mätt.....men bara för att det var så jäkla gott smäcker jag en liten potion till. Helt klart det som gör att jag har 15 kg övervikt. Ska absolut bara ta en portion i fortsättningen!! Till maten dricker jag nästan bara vatten, vatten från min älskade sodastream....Frukost blir det lättmjölk. Får nog inte i mig en 2 L läsk flaska på ett helt år ens, det är nu vid jul jag druckit lite julmust.....annars hatar jag läsk, fy vad sött.
Så minska mina portioner och börja röra på mig.....börjar med det så....Tack!!