• Anonym (Mg)

Mycoplasma genitalium, någon som haft det?

Jag behandlas för det, eller ah, jag har tagit flera kurer och inväntar nu ett återbesök.

Är det någon mer som haft Mycoplasma genitalium och kan berätta hur många behandlingar som krävdes för att bli friskförklarad?

• Svar på tråden Mycoplasma genitalium, någon som haft det?
  • Anonym

När jag hade det så var det bara att äta antibiotika i en vecka, sen var det klart! Men du har behövt flera behandlingar alltså? 

• Anonym (Mg)
    Anonym skrev 2011-12-30 06:44:51 följande:
    När jag hade det så var det bara att äta antibiotika i en vecka, sen var det klart! Men du har behövt flera behandlingar alltså? 
    När min pojkvän och jag träffades hade han det och hade ätit två kurer azitromycin, sen hade vi sex och visst faan hade han det fortfarande, han åt en tredje kur (avelox) som vi inte vet om den gjorde honom frisk eftersom jag redan blivit smittad och smittade tillbaka honom efter aveloxkuren.

Sen åt han ytterligare en kur azitromycin när jag testades positiv men symptomen kvarstod, därefter åt vi båda en aveloxkur, efter det är han symptomfri och nu inväntar vi återbesökstiden. 

Rörigt, jag vet. 

Jag hade symptom, åt azitromycinkur två gånger och vi avstod sex, när han sen visade sig ha symptomen kvar fick vi avelox båda två som är en stark medicin, där är vi nu. 
  • Anonym (har haft)

Man ska aldrig ha sex förrens man testat sig igen och fått besked att man är frisk från denna variant på könssjukdom.
    Detta gäller egentligen alla, men mycoplasma kan vara svårbehandlad.

Jag fick äta flera olika antibiotika sorter.

Blev frisk tillslut.....puuh.

Lycka till! 

• Anonym
    Anonym (har haft) skrev 2012-01-05 00:45:18 följande:
    Man ska aldrig ha sex förrens man testat sig igen och fått besked att man är frisk från denna variant på könssjukdom.

Lycka till! 
    kan denna könssjukdm smitta till luftvägarna om ens partner har det?  
  • Anonym (Mg)
    Anonym (har haft) skrev 2012-01-05 00:45:18 följande:

Lycka till! 
    Vad tog skiten till sist för dig då? Avelox?

Vi har haft sex nu efter Avelox-kurerna, självklart med kondom..
    Men två månader utan sex i ett förhållande på endast fem månader var outhärdligt, vi gick sönder.
    Överläkaren sa själv att "Ni kan ju ha sex med kondom.." Något jag inte gått med på förrens efter avelox, hoppas det inte genererat i mer helvete
  • Anonym (Nyfiken tjej)

Vill bara veta, pga. ren okunnighet, vad för symtom får man av denna sjukdom? Hur upptäckte ni den, ni som blivit smittade och behandlas...?

Har aldrig hört talas om mycoplasma genitalium. Har den funnits "alltid"? Klamydia, herpes och kondylom har man ju läst om i skolan, men aldrig denna (jag är född 73).

• Anonym (Mg)
    Anonym (Nyfiken tjej) skrev 2012-01-05 20:37:12 följande:
    Vill bara veta, pga. ren okunnighet, vad för symtom får man av denna sjukdom? Hur upptäckte ni den, ni som blivit smittade och behandlas...?

Har aldrig hört talas om mycoplasma genitalium. Har den funnits "alltid"? Klamydia, herpes och kondylom har man ju läst om i skolan, men aldrig denna (jag är född 73).
    Jag fick symptom först tre månader efter smittotillfället. Bruna flytningar, molnande värk i magen etc.
    Sambon hade inga symptom alls förrens ytterligare några månader senare, bruna flytningar.

MEN väldigt ofta är det HELT symptomfritt.
  • Anonym (Nyfiken tjej)
    Anonym (Mg) skrev 2012-01-05 21:29:39 följande:
    ....

MEN väldigt ofta är det HELT symptomfritt.
    OK, tack! Då innebär detta att man kan bära på sjukdomen uoch smittan utan att veta om det...? Kan det gå över av sig själv eller ligger det så att säga latent i kroppen?
  • Anonym (Mg)
    Anonym (Nyfiken tjej) skrev 2012-01-05 21:45:10 följande:
    OK, tack! Då innebär detta att man kan bära på sjukdomen uoch smittan utan att veta om det...? Kan det gå över av sig själv eller ligger det så att säga latent i kroppen?
    Vad jag har förstått så bär _väldigt_ många på smittan utan att veta om det.
    Om den läker ut av sig självt vet jag inte, det borde infektionen göra efter ett par år, men med risk för att orskat men som ärrbildning på äggstockar, livmodersinflammation etc.
    En infektion är aldrig bra att gå med, oavsett vad det är för någon.

Kanske kan utläkt Mg vara en förklaring till vissa fall av utomkvedshavandeskap, fertilitetsproblem?
  • Mary Wollstonecraft

En väninna till mig har haft det, var ett rent h-vete att bli av med! Flera antibiotikakurer som inte bet, nya symtom osv. Hon blev dessutom gravid i samma veva, fick missfall i v. 10 ungefär och därpå en ny graviditet som gick bra, men där hon tvingades vara sjukskriven hela graviditeten pga hotande förtidsbörd. Hon fick det aldrig bekräftat, men själv är hon övertygad om att missfallet och den struliga graviditeten berodde helt på mycoplasman.
    Tydligen är mycoplasma svårdiagnosticerat eftersom bakterierna är så små (?) att de kan penetrera cellväggar, eller ngt ditåt...

• Anonym (Mg)
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-01-05 22:13:57 följande:
    En väninna till mig har haft det, var ett rent h-vete att bli av med! Flera antibiotikakurer som inte bet, nya symtom osv. Hon blev dessutom gravid i samma veva, fick missfall i v. 10 ungefär och därpå en ny graviditet som gick bra, men där hon tvingades vara sjukskriven hela graviditeten pga hotande förtidsbörd. Hon fick det aldrig bekräftat, men själv är hon övertygad om att missfallet och den struliga graviditeten berodde helt på mycoplasman.
    Tydligen är mycoplasma svårdiagnosticerat eftersom bakterierna är så små (?) att de kan penetrera cellväggar, eller ngt ditåt...
    Jävlapissjävlasjukdom!

Jag hatar den Är jag inte botad nu efter två azitromycinkurer och en avelox så överväger att operera bort underlivet.
  • Anonym (Mg)

Fler som haft skiten?

• Anonym

Jag hade det och blev frisk efter första kuren...min kille numer min man och jag behandlades samtidigt men de krävde bara återbesök och test på mig...ifrågasatte inget då  men nu blir jag lite fundersam....har förstås fått barn sedan dess och det gått bra.

• Anonym (Mg)
    Anonym skrev 2012-01-15 23:05:00 följande:
    Jag hade det och blev frisk efter första kuren...min kille numer min man och jag behandlades samtidigt men de krävde bara återbesök och test på mig...ifrågasatte inget då  men nu blir jag lite fundersam....har förstås fått barn sedan dess och det gått bra.
    Tack för svar. Konstigt att din partner aldirg testades? Det smittar ju som bara den..

Hur länge hade du infektionen tror du? Glad att läsa att du har barn
  • Anonym (har haft)

Efter att man blivit behandlad för mychoplasma genitalium ska man ALLTID på återbesök för att kolla att man är frisk.

Just pga av att det är vanligt att man behöver testa olika sorters antibiotika.

• Anonym (Mg)
    Anonym (har haft) skrev 2012-01-16 10:00:15 följande:
    Efter att man blivit behandlad för mychoplasma genitalium ska man ALLTID på återbesök för att kolla att man är frisk.

Just pga av att det är vanligt att man behöver testa olika sorters antibiotika.

Visst är det så
  • AngPihl
    Anonym (Mg) skrev 2011-12-30 16:04:30 följande:
    När min pojkvän och jag träffades hade han det och hade ätit två kurer azitromycin, sen hade vi sex och visst faan hade han det fortfarande, han åt en tredje kur (avelox) som vi inte vet om den gjorde honom frisk eftersom jag redan blivit smittad och smittade tillbaka honom efter aveloxkuren.

Sen åt han ytterligare en kur azitromycin när jag testades positiv men symptomen kvarstod, därefter åt vi båda en aveloxkur, efter det är han symptomfri och nu inväntar vi återbesökstiden. 

Rörigt, jag vet. 

Jag hade symptom, åt azitromycinkur två gånger och vi avstod sex, när han sen visade sig ha symptomen kvar fick vi avelox båda två som är en stark medicin, där är vi nu. 

Hej, Jag skulle vilja veta hur det har gått för dig med alla kurer? Blev du äntligen bra? 

Jag ska berätta min story lite kort. Träffade en kille, efter några gånger bestämde vi oss för att ha sex utan kondom. Några veckor senare vaknade jag mitt i natten av att ha ordentliga symptom på urinvägsinfektion. Fick senare utskriver Furantandin (eller något sådant) och åt denna, men alla symptomen försvann inte. Jag fick en ny medicin utskriven men det var fortfarande symptom kvar och tillslut fick jag en väldigt stark medicin. Denna skulle jag äta i 10 dagar. På den tredje dagen får jag samtal från ungdomsmottagningen som säger att jag har mycoplasma och att det KAN va denna som orsakar mina urinvägsinfektioner. Idag tog jag min sista tablett av "Azitromax" som är en antibiotikakur på 5 dagar mot mycoplasma. Dock känner jag fortfarande att jag har lite symptom kvar. Dessa symptom är framförallt tydliga efter jag har vart på toaletten... går inte ens att förklara hur det känns, det är liksom som ett tryck "där nere" i den regionen. Har inga andra symptom, bara denna obehagliga känsla. Ungdomsmottagningen säger att man ska på återbesök efter 5 veckor, men om jag vill testa mig tidigare då så jag vet att det antingen är mycoplasman eller urinvägsinfektionen som orsakar symptomen. Varför ska man vänta 5 veckor undrar jag då också?

/Frustrerad tjej   

Svar på tråden Mycoplasma genitalium, någon som haft det?