• Magdalena D

Silikon-bröst och amning!

Hej, jag är en mamma till en 3-årig dotter. Själv är jag 26 år gammal. Jag har alltid haft relativt små bröst. När jag ammade fick jag jätte stora bröst och var riktigt stolt över dem. När jag slutade amma så försvann brösten helt och hållet, inte en endaste liten bröstcell fanns kvar syna, bara 2 bröstvårtor! Accepterade detta till en början, närmare i 1,5 år. Sedan bestämde jag mig för att göra nånting åt det, jag tycker inte att det är meningen att man ska behöva gå omkring och må dåligt med sig själv. Så jag bestämde mig med min pojkväns stöd att operera in ett par löspattar innanför huden, trots alla risker det innebär. Kirurgen som gjorde ingreppet på mig sa att jag inte behövde oroa mig vad det gäller amning inför kommande barn, -Det skulle inte vara några problem, sa hon.

Nu är jag gravid igen och väntar bebisens ankomst i juli månad. På inskrivningen hos barnmorskan så frågade jag lite om silikon-bröst och amning, och då sa hon -Ibland går det och ibland inte. Det kändes nästan som om hon dömde mig. Det är ju inte direkt så att jag har Dolly Parton bröst och går omkring och viftar med dem, jag gjorde bara en enkel B-kupa så att man ser lite kvinnligare ut. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan berätta lite för mig??? Är så nervös för att amningen inte skall fungera, vill så gärna amma. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Silikon-bröst och amning!
  • salta katten

har inte opererat mig, men har vänner som gjort bröstförstoringar. De ammar utan problem, idag är ju kirurgerna så skickliga så de kan göra såna ingrepp utan att skada mjölkgångarna.

Lycka till & grattis till nya bebben!

• bambigirl

Det går säkert bra för dig att amma! Och om det inte gör det får ni använda ersättning. jag skulle inte heller må bra utan bröst...

• Milda

Jag har silikonimplantat som ligger bakom bröstmuskeln och dom gick in via armhålan. Jag ammade helt utan problem i 11 månader. Det enda jag har hört att den kan bli problem om implantatet ligger framför bröstmuskeln och att man gått in via bröstvårtan för att det finns risk för att dom kapat mjölkgångar då. Fast överallt där jag läst står det att det inte ska vara några problem.

• Marlene

Det ska inte vara några problem... spontant kan jag tänka mig att risken för mjölkstockning är lite högre om dom skulle ligga och trycka på mjölkgångarna men inte ens det är ju säkert (det är min egen teori)

• Ung kvinna

om det inte skulle funka att amma för dig så behöver det ju inte nödvändigtvis betyda att det är pga bröstoperationen! Det kanske inte funkar pga olika anledningar.

Min kompis hade iallafall inga problem.

• Mej 70

Ska INTE vara ngra problem alls..De lägger ju inläggen bakom bröstmuskeln!
    Däremot kan de som har förminskat brösten få problem, för då har man ju "skurit bort" en del och ev även mjölkledare (ha ha..så heter det inte va??)
    Däremot så har jag hört av flera att brösten inte blir lika snygga efter amning, så själv tänker jag vänta tills jag har ammat de barn jag ev kan få...
    Kram

• Mej 70

Ska INTE vara ngra problem alls..De lägger ju inläggen bakom bröstmuskeln!
    Däremot kan de som har förminskat brösten få problem, för då har man ju "skurit bort" en del och ev även mjölkledare (ha ha..så heter det inte va??)
    Däremot så har jag hört av flera att brösten inte blir lika snygga efter amning, så själv tänker jag vänta tills jag har ammat de barn jag ev kan få...
    Kram

• Magdalena D

Tack till alla er som svarat på mitt inlägg! Jag känner mig mycket lugnare nu=)

• Hallonpaj

"På inskrivningen hos barnmorskan så frågade jag lite om silikon-bröst och amning, och då sa hon -Ibland går det och ibland inte. "

Va?! Det är inte riktigt klokt att hon påstod något sånt, jag tycker att du ska skriva och klaga! Bröstförstoringar påverkar inte amningen alls, du behöver absolut inte vara orolig!

Om man däremot har förminskat brösten och tagit bort mycket vävnad, flyttat bröstvårtan mm - då kan man inte garantera att det fungerar bra med amningen. Ibland går det, ibland inte. Kan hon ha missförstått frågan eftersom du inte har så stor byst ändå? Jag blir så upprörd över att så många på både bvc och mvc är så dåligt pålästa på amning! *morr*

• sugaboo

En kompis till mig fick problem.Hon lades in på sjukan med sin bebis för hon fick mjölkstockning 3 g.Till slut så slutade hon amma för hon mådde så dåligt.

• sugaboo

Efter att hon ammat så såg brösten inte likadana ut, trots dem 42 000 kr hon lagt ut så ska hon fixa om dem ie´gen..

• Tygtiiger

sugaboo: å andra sidan fick jag också mjölkstockning - 4 ggr! Trots mina helt ofixade bröst

OT men ändå TS - om amningen strular så behöver det inte bero på "köpebrösten"

• Hallonpaj

Alltså ... silikoninlägg är å andra sidan inget skydd mot att drabbas av samma amnings och bröstproblem som vi andra också råkar ut för.

• dreamspell

Jag har opererat brösten och har ammat min Max utan problem i 4,5mån. Håller precis på att avveckla amningen nu och det återstår att se hur brösten ser ut sen! ;)

• sugaboo

Nej det är klart hon kunde få mjölkstockning utan sina bröst inplantat. Det som är för djävligt är ju att hon måste fixa sina bröst igen. det vart så häniga och man såg inplatatet mer efteråt.Det såg INTE alls bra.

Men hon hade väldigt ont hon fick till och med morfin på sjukan.Det var en svår mjölkstockning.

• Crazy Baby

Jag har koksaltsinplantat och har inte haft några som helst problem, men det är ju individuellt, med eller utan fejktuttar!

Svar på tråden Silikon-bröst och amning!