• Dr Mupp

Jag blir tokig

Ungen är natttorr, är väl medveten om när han kissar men vägrar både potta och toaring. Hur i helskotta ska jag få honom blöjfri?

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Jag blir tokig
  • Jennifer 060828

Men oj, förlåt! Det blev ju fel inlägg i fel tråd.

• Snöankan

Men sitter han på vanlig toalett då? Antar att du med toaring menar en sån där insats.

• miljarden

Under det samma, kan han sitta på vanlig toalett utan ring? Vår unge har alltid föredragit toan men när han var mindre (och ibland fortfarande) så sitter vi bakom honom. Hur gammal är din son? Säger han till innan han kissar/bajsar?

• Dr Mupp

Nepp han vägrar vanlig toa också. Golvet däremot är väldigt skoj att kissa på. Helst när man står högts upp i trappan. Skrikandes

• miljarden
    Dr Mupp skrev 2011-12-30 16:36:16 följande:
    Nepp han vägrar vanlig toa också. Golvet däremot är väldigt skoj att kissa på. Helst när man står högts upp i trappan. Skrikandes
    Hehe. Ungen har ju finess. Jag skulle göra det samma om jag hade en trappa.
  • Dr Mupp
    miljarden skrev 2011-12-30 16:38:16 följande:
    Hehe. Ungen har ju finess. Jag skulle göra det samma om jag hade en trappa.
    Det är säkert kul för honom, inte fullt lika kul för den som sitter under och får alla ner i nacken (vi har datorn stående under trappan.
  • canmamma

Han kissar alltså på golvet? Så han blir med andra ord inte ledsen om ni tar blöjan? I så fall hade jag hårdtränat en vecka eller så (i alla fall mer än tre dagar) då jag helt enkelt hade skippat blöjan och satt på kalsipper. Och givetvis vakat som en hök. "Olyckor" på golvet kan ni torka upp tillsammans med ett neutralt "vad tokigt att det hamnade på golvet! Nästa gång hinner du säkert till toaletten". Låtsas som om blöjorna är borta för alltid (givetvis orkar ingen leva med att hårdbevaka en liten plutt precis hela tiden men det behöver ni ju inte berätta utan om det behövs bara återgå till blöjor någon månad om tålamodet tar slut och ingen förändring är i sikte). Sedan kan ni ju vänta till våren för att underlätta själva tränandet. Det är så hopplöst stressigt att hinna till rätt kissplats när man måste krångla med overaller och lager-på-lager.... 

• Dr Mupp
    canmamma skrev 2011-12-30 17:23:53 följande:
    Han kissar alltså på golvet? Så han blir med andra ord inte ledsen om ni tar blöjan? I så fall hade jag hårdtränat en vecka eller så (i alla fall mer än tre dagar) då jag helt enkelt hade skippat blöjan och satt på kalsipper. Och givetvis vakat som en hök. "Olyckor" på golvet kan ni torka upp tillsammans med ett neutralt "vad tokigt att det hamnade på golvet! Nästa gång hinner du säkert till toaletten". Låtsas som om blöjorna är borta för alltid (givetvis orkar ingen leva med att hårdbevaka en liten plutt precis hela tiden men det behöver ni ju inte berätta utan om det behövs bara återgå till blöjor någon månad om tålamodet tar slut och ingen förändring är i sikte). Sedan kan ni ju vänta till våren för att underlätta själva tränandet. Det är så hopplöst stressigt att hinna till rätt kissplats när man måste krångla med overaller och lager-på-lager.... 
    Han älskar att kissa på golvet, det händer att han petar ut snoppen ur blöjorna för att kunna kissa på golvet. Vi har försökt i snart ett år på att få honom att kissa på pottan/toan. Men nej det spelar ingen roll hur kissnödig han är, sätter man honom på potta/toa så kommer det inget, men så fort han ställer sig så kommer det på golvet. 
  • canmamma

Skulle det vara ok för er om han kissade i duschen eller badkaret? Kanske för en övergångsperiod?

Har han äldre syskon eller kompisar som kan visa hur stora, coola barn gör? Kissa kors och pricka papperstussen och andra lekar?

Han låter som en bestämd ung man. Lycka till! 

• Rocktroll
    Dr Mupp skrev 2011-12-30 17:35:59 följande:
    Han älskar att kissa på golvet, det händer att han petar ut snoppen ur blöjorna för att kunna kissa på golvet. Vi har försökt i snart ett år på att få honom att kissa på pottan/toan. Men nej det spelar ingen roll hur kissnödig han är, sätter man honom på potta/toa så kommer det inget, men så fort han ställer sig så kommer det på golvet. 
    Min dotter är likadan och jag blir tokig. Så fort man kommer hem ska hon vara "nakenfis" som hon säger och hon vet mycket väl att man kissar och bajsar i toan eller pottan men hon kissar ALLTID på golvet och kommer och säger till efteråt att man måste torka. Så jag följer denna tråden för tips :)
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Dr Mupp
    Rocktroll skrev 2011-12-31 11:20:08 följande:
    Min dotter är likadan och jag blir tokig. Så fort man kommer hem ska hon vara "nakenfis" som hon säger och hon vet mycket väl att man kissar och bajsar i toan eller pottan men hon kissar ALLTID på golvet och kommer och säger till efteråt att man måste torka. Så jag följer denna tråden för tips :)
    Min son hämtar en handduk eller nått annat klädesplagg och tycker att han ska torka. Det är ju förståss bra att han vill torka.  
  • Jennifer 060828

Hur gammal är sonen? :)

• Krake

Stå upp och kissa i pottan/toan (med pall antar jag för att komma upp...) Jag tycker iofs att karlar bör sitta ner och kissa men kanske han måste stå av ngn anledning?

Moster, inte monster.
  • Dr Mupp
    Jennifer 060828 skrev 2012-01-01 23:03:27 följande:
    Hur gammal är sonen? :)
    2 år.
    Kan ju säga att hans syskon var blöjlösa och gick på toa/potta vid samma ålder.
Svar på tråden Jag blir tokig