• Stardust74

fler som har barn med adhd + tourettes?

Min son, 10 år, har både adhd och tourettes. Jag tänker att det skulle vara intressant att byta lite erfarenheter innom alla möjliga aspekter:) Livet och skolan och mediciner och inte mediciner...

Min son tar strattera sedan några veckor tillbaka. Effekten börjar märkas lite, till det positiva, men hans tics har inte blivit bättre. Läste om någon som fått sertralin mot tics. Någon som har erfarenhet? Helst skulle jag vilja se mer KBT för hans problematik. Hans hjärna får ju arbeta hårdare än de flesta andras. Här i vår kommun har de inte de kunskaper som behövs, men jobbar på det. 

På skolloven brukar det bli en markant ökning av både tics och överaktivitet! speciellt ticsen då. Han har mest kroppsliga tics men även små ljudtics. Någon mer som märkt liknande ?

Hans syskon tycker förstås att det är jätte drygt att ha en bror som har de här problemen. Det blir ju en väldigt jobbig situation för dem med...  Han märks ju väldigt mycket minst sagt! De känner till hans diagnoser och förstår men det blir jobbigt tidvis iallafall. ( De är 13 och 15)
    Men en goare unge får man leta efter! Han är så otroligt kärleksfull och känslosam, har nära till empati och har även gott om kompisar. Så i det mesta lever han ett helt normalt härligt  liv till vår stora glädje:)))  

• Svar på tråden fler som har barn med adhd + tourettes?
  • Stardust74
    Stardust74 skrev 2011-12-30 08:39:58 följande:
    Min son, 10 år, har både adhd och tourettes. Jag tänker att det skulle vara intressant att byta lite erfarenheter innom alla möjliga aspekter:) Livet och skolan och mediciner och inte mediciner...

Min son tar strattera sedan några veckor tillbaka. Effekten börjar märkas lite, till det positiva, men hans tics har inte blivit bättre. Läste om någon som fått sertralin mot tics. Någon som har erfarenhet? Helst skulle jag vilja se mer KBT för hans problematik. Hans hjärna får ju arbeta hårdare än de flesta andras. Här i vår kommun har de inte de kunskaper som behövs, men jobbar på det. 

På skolloven brukar det bli en markant ökning av både tics och överaktivitet! speciellt ticsen då. Han har mest kroppsliga tics men även små ljudtics. Någon mer som märkt liknande ?

Hans syskon tycker förstås att det är jätte drygt att ha en bror som har de här problemen. Det blir ju en väldigt jobbig situation för dem med...  Han märks ju väldigt mycket minst sagt! De känner till hans diagnoser och förstår men det blir jobbigt tidvis iallafall. ( De är 13 och 15)
    Men en goare unge får man leta efter! Han är så otroligt kärleksfull och känslosam, har nära till empati och har även gott om kompisar. Så i det mesta lever han ett helt normalt härligt  liv till vår stora glädje:)))  

puffar....
  • urstina

Hej!
    Min dotter (8,5 år) utreds just nu för adhd/aspergers/tourettes. Hon har tics i form av både gungningar (gungar kroppen fram och tillbaks) och plötsliga gälla skrik. Det blir betydligt värre under loven och när hon är stressad. I skolan märks ticsen nästan aldrig, vilket är jätteskönt! Hon är, precis som din kille väldigt gosig, men hon har ett väldigt häftigt humör! Vi har två barn till: en pojke på snart 6 år med bl.a. autistiskt syndrom, adhd och utvecklingsstörning. Han är också född utan ändtarmsöppning och har därför stomi (påse på magen). Och så minstingen: en pojke på snart 2 år (verkar helt normal, men väldigt aktiv).
    Om du vill kan du också läsa lite på min blogg: 
    http://blomsterv.blogspot.com

Hälsningar Stina 

• Loriyana

Hej, min dotter fyller snart fem år och har tvångssyndrom och förmodligen tourettes. Jag märker också en stor ökning av hennes tics och tvång när hon är hemma, men det är inte så konstigt eftersom barn med denna problematiken ofta håller sig när de är i skolan/förskolan eller bland andra människor bara för att sedan "släppa loss" när de är i det trygga hemmet. Min syster hade svår tourettes och det var precis likadant med henne. När min dotter är i förskolan tröttas hon ut något otroligt, det är en enorm ansträngning för henne att slåss mot tvånget och hon blir helt utmattad. Hon sover fortfarande middag pga det och ibland får jag dessutom lägga henne redan klockan sex på kvällen för att hon är så trött.

Tyvärr finns det inte så mycket hjälp för henne att få eftersom hon är så pass ung. De medicinerar inte förrän barnet är lite äldre, men hon får Theralen när tvånget är som värst. Nu ska hon, tack och lov, få extra stöd på förskolan! Jag är så glad över detta eftersom tvånget hindrar hennes utveckling.  

• Stardust74

Tack för era svar:) Det är intressant att ta lite del i vad som händer i andra familjer, att känna att fler finns:)

Jag har läst din blogg, Urstina, och förstår att du lever ett härligt, komplicerat liv men att du har hoppet ända in i ryggmärgen;) Det är nog ett måste för att orka med. Det människor som du som inspirerar!

Siobhan, jag förstår att din dotter har svåra tvång, hur gör ni för att hjälpa henne i vardagen? Finns det någon kbt metod att kombinera med? Eller självhjälp?

Svar på tråden fler som har barn med adhd + tourettes?