• Smulan27

Hur sover era 6-månaders? Och är det dags att börja styra sömnen?

Jag har en 6-månaders kille som jag tycker sover på tok för lite på natten. En bra natt sover han 10 timmar men oftast 8-9 timmar på natten. På dagen sover han ibland hela 4 ggr och ibland kan han sova riktigt långa pass på dagen.

Är det dags att börja korta ner hans dagssömn för att få en längre nattsömn? Problemet är att han vaknar på tok för tidigt på morgonen. Oftast mellan 04-05.

Vi har försökt hålla honom uppe senare på kvällen men för att klara det behöver han oftast en powernap på kvällen runt 16-17 och då blir det nästan omvänd effekt - han vaknar ännu tidigare på morgonen.

Hade detta varit vårt första barn hade vi nog bara gillat läget men nu har vi en 2 åring också och jag orkar inte riktigt med dagarna om jag måste gå upp vid 4-5. Jag har inga stora krav, sover han till 6 skulle jag vara mycket nöjd .

Så, hur sover era andra 6-månaders? Någon som har erfarenhet av att korta ner dagssömnen?

• Svar på tråden Hur sover era 6-månaders? Och är det dags att börja styra sömnen?
  • dripdrop

Jag tycker det låter mycket med fyra vilor dagtid. Du kan inte försöka hålla barnet vaket lite längre på förmiddagen och sedan försöka skippa sista vilan? Men man får smyga lite med det, tar oftast några veckor att få till.

• Smulan27

Ja, 4 vilor är på tok för mycket, jag vet. 

Just idag  finns det förutsättningar för att det ska funka med bara två. Klockan är strax efter 13 och han har bara sovit en gång idag, 2 timmar på förmiddagen. Nu försöker jag hålla honom vaken ett tag till så att han vaknar så sent som möjligt. Somnar han nu och bara får för sig att sova i 30 minuter så orkar han inte vara vaken till ca 19:30. Ibland sover han ju dock 2 timmar på em, men det kan jag ju aldrig veta i förtid. Är det normalt och lagom att sova middag 2 timmar på fm och 2 timmar på em?

• Mornie Alantie

Vår sover som en kratta just nu. Oftast somnar hon i famnen vid 20-tiden och äter sen i sömnen en timme. Den biten är inga problem, vi tycker bara det är mysigt att ha henne med oss i soffan på kvällen. Sen gnäller hon i sömnen ganska ofta under natten så jag får gå upp och stoppa om henne eller buffa lite i rumpan. Någon gång vid två ammar jag henne och så igen vid 5. Har jag tur kan jag få henne att somna om en timme till då, är det riktigt bra sover hon till 6.30. Det är dock inte så ofta, vanligare är att hon vaknar 5.30. En dålig natt är hon vaken ett två-timmarspass under natten också, helt omöjlig att söva om. Nätterna är lika jobbiga oavsett om vi samsover eller om hon ligger i egen säng. Jag minns inte sist jag sov mer än en timme i sträck.

Dagtid sover hon också tre eller fyra gånger. Oftast tre men vissa dagar blir det bara 20-30 minuter åt gången och då fyra gånger. Sista gången brukar då hamna vid 18, och sen blir hon jättesvår att natta. Att hålla henne vaken går inte, hon blir jätteledsen och övertrött och sen funkar inget alls.

Jag vet inte heller hur man ska göra. Jag lever på hoppet att det ska bli bättre nån dag.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Natulcien
    Smulan27 skrev 2011-12-30 13:12:44 följande:
    Ja, 4 vilor är på tok för mycket, jag vet. 

Just idag  finns det förutsättningar för att det ska funka med bara två. Klockan är strax efter 13 och han har bara sovit en gång idag, 2 timmar på förmiddagen. Nu försöker jag hålla honom vaken ett tag till så att han vaknar så sent som möjligt. Somnar han nu och bara får för sig att sova i 30 minuter så orkar han inte vara vaken till ca 19:30. Ibland sover han ju dock 2 timmar på em, men det kan jag ju aldrig veta i förtid. Är det normalt och lagom att sova middag 2 timmar på fm och 2 timmar på em?
    Hmm...det är väl inte antalet sovpass som är avgörande, utan den totala sömnmängden?

4 timmar låter mycket för en halvåring, tycker jag.
    Vår son sov oftast 1,5 tim totalt på dagen i den åldern, uppdelat på 3x30 min.
    Men på natten sov han 12 timmar utan ett enda uppvak. Det är 13,5 tim, och det verkar ju vara ungefär vad din kille också ligger på, fast med betydligt mycket mer sömn på dagen och mindre på natten...
  • gryning2

Dygnet för min (snart) 6 månaders:

7.00 - Vaknar
    9.00 - Sover ute i vagnen, 2-3 timmar oftast
    13-14 Somnar igen ute i vagnen, sover ca 1½ timme
    18-19 Sover någon timme inomhus
    21-22 Somnar för natten uppe i vår säng

Jag är rätt så nöjd med hans dygnsrytm och det känns lagom med tre tupplurar. Men jag längtar till han börjar somna tidigare på kvällen (då måste han väl börja hoppa över den sena kvällssovningen vid 18-19). Han vaknar på nätterna också 2-3 gånger och det skulle också vara skönt om han slutade göra. Men det kommer väl med tiden.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Muslimska mamman

Min son nattas kl 9 eller 10 på kvällen och han vaknar mellan 8 och 10 på morgonen.

På dagarna vilar han ett par gånger enbart utifrån vad jag ser att han behöver. Ser jag att han är sömnig så ser jag till att han varvar ner och jag hjälper honom att komma till ro, och om det går flera timmar utan att han är sömnig så "tvingar" jag honom att varva ner genom att sjunga för honom, vagga honom och ge honom varm mjölk.

Jag har snarare motsatt problem, att min son inte vill vila på dagen utan jag måste se till att han vilar tillräckligt mycket för att inte bli övertrött på kvällen. Övertrött = ingen bra nattning.

Jag har "styrt" hans sömn sedan han föddes genom att prioritera hans vila och trycka på knapparna som gör att han blir sömnig och se till att dag är dag och natt är natt. På natten ska allt vara tyst och mörkt, på dagen ska allt vara normalhögt och ljust. Dag betyder vila och natt betyder sova.

Jag har inget att klaga på alls, men i din situation skulle jag försöka dra ner på sovandet på dagen och leka lite extra med honom. Det kan vara så att han är i en period just nu också där han behöver mer sömn. Bebisar är ju inte likadana hela tiden utan de behöver förändras i takt med att föräldrarna anpassar sig.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • vittra

I den åldern har våra sovit ca 3x30 eller 2x45 på dagarna och runt 12 timmar på natten, med uppvak och viss variation såklart men på ett ungefär.

Jag tycker att han verkar sova på tok för mycket på dagen. Det är inget konstigt att behöva korta ner vilorna, ni kan tom behöva göra det ganska drastiskt om ni vill förflytta timmarna till natten. Vi kortade ner vilan för vår yngsta för om hon sov mer än 2 timmar under dagen så var hon vaken någon timme eller två mitt i nätterna och tyckte det var skitkul

• ModestyBlaze

Hej,

En 6 mån behvöer CA (ungefär) 15 tim sömn/dygn. Har man då 5 timmar på dagen så är det bara 10 kvar till natten.

Förslag på ett schema som passar många 6 mån.

natt 18-06 (om han nu var morgonpigg)
    fm lur 45 min
    middags lur 1,5
    em lur 45 min

Ni behöver minst 2,5 timmar vaken till natten för att man skall bli trött inför natten. Gärna 3.

Sen kolsvart i sovrummet, ingen nattlampa tänd.

sist, MAT, massa mat. En 6 mån har nästan ingen botten, att vara proppmätt är en förutsättning för att man skall sova gott. Så mata på.       

• Mornie Alantie
    vittra skrev 2012-01-01 17:18:29 följande:
    I den åldern har våra sovit ca 3x30 eller 2x45 på dagarna och runt 12 timmar på natten, med uppvak och viss variation såklart men på ett ungefär.

Jag tycker att han verkar sova på tok för mycket på dagen. Det är inget konstigt att behöva korta ner vilorna, ni kan tom behöva göra det ganska drastiskt om ni vill förflytta timmarna till natten. Vi kortade ner vilan för vår yngsta för om hon sov mer än 2 timmar under dagen så var hon vaken någon timme eller två mitt i nätterna och tyckte det var skitkul
    Hur gör man då om bebisen blir jätteledsen och trött på dagen? Det är känns ju inte rätt heller.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Hur sover era 6-månaders? Och är det dags att börja styra sömnen?