• Wildschwein

Jag vill jobba med funktionshindrade barn!

Jag är en 15 årig tjej och vill ha snabba svar eftersom jag söker till gymnasiet i Januari/Februari.
    Det var tänkt att jag skulle söka till Hotell och konferens men jag är inte lika säker längre...
    Jag vill jobba med funktionshindrade barn i framtiden. Främst barn med autism, aspergers, DS (och döva barn).

Vilket gymnasieprogram samt vilken inriktning ska jag gå?
    Känner du till några böcker som kan vara till hjälp? 
    Har du några tips för hur man blir "bra" inom kunskaperna?  

Eller ska jag söka till hotell ändå och sedan plugga vidare till t.ex lärare/assistent till funktionshindrade barn? 

★ Tá aisling agam ★
  • Svar på tråden Jag vill jobba med funktionshindrade barn!
  • Sacre

Jag är undersköterska, gick op på gymnasiet. Har jobbat mycket inom handikappsomsorgen. Nu studerar jag till barnskötare och ska gå ytterligare en utbildning, som ger mig behörighet att jobba med barn med särskilda behov :). Vill du jobba som resurs, personlig asdistent, el vill du jobba på korttidsboende el dylikt?

• Wildschwein
    Sacre skrev 2011-12-30 13:33:44 följande:
    Jag är undersköterska, gick op på gymnasiet. Har jobbat mycket inom handikappsomsorgen. Nu studerar jag till barnskötare och ska gå ytterligare en utbildning, som ger mig behörighet att jobba med barn med särskilda behov :). Vill du jobba som resurs, personlig asdistent, el vill du jobba på korttidsboende el dylikt?
    Jag är intresserad av att jobba både som personlig assistent och på specialboende :)
    Främst med barn och de diagnoser jag nämnde ovan men kan även tänka mig andra diagnoser. 
    ★ Tá aisling agam ★
  • bellsii

Jag är uska jobbar på en förskola för barn med flerfunktions hinder.. I agusti ska jag läsa en påbyggnads utbildning som ger mek "behörighet" att jobba med barn med funktionshinder samt barn akut och neo förlossning osv

• Theresan

Jag jobbar inom särskolan, där finns det allt från downs, autism, asperberger och annat. Ett fantastiskt arbete. För att jobba inom särskolan krävs lärarexamen (och kanske lite mer i framtiden) och då föreslår jag ett teoretiskt program som ser till att du får alla de kurser du behöver för att få läsa vidare. OP och BF fungerar också men se till att du får läsa tillräckligt med kurser inom svenska och matte, annars får du läsa upp det i efterhand.

• Sacre

Om jag var du så skulle jag välja op, det kommer att ingå APU, på särskilt boende (och då får du chansen att få in ena foten i yrket), när du går OP så kan du få dispens för att sommarjobba inom handikappsomsorgen (så var det för vissa av eleverna dom inte hade fyllt 18 år i min klass).
    Därefter kan du utbilda dig vidare :).
    Lycka till!

• von Brev

Vill du jobba med omvårdnad eller vill du undervisa?

• Wildschwein
    von Brev skrev 2011-12-31 01:26:10 följande:
    Vill du jobba med omvårdnad eller vill du undervisa?
    Omvårdnad  
    Som personlig assistent eller på korttidsboende.
    ★ Tá aisling agam ★
  • von Brev
    Wildschwein skrev 2011-12-31 02:18:49 följande:
    Omvårdnad  
    Som personlig assistent eller på korttidsboende.
    OK.
    Antingen börjar du "redan nu" och lär dig det praktiska genom att gå Omvårdnadsprogrammet eller Barn- och fritid (läs lite om innehållet här och fråga skolorna du är intresserad av, om de kan lära dig det du är intresserad av = omvårdnad av barn med funktionshinder) eller så kan du lära dig det på högskolan/eftergymnasiala utbildningar och då kan du även gå Natur eller Samhälle och skaffa dig högskolebehörighet och läsa exempelvis till Sjuksköterska eller Speciallärare på särskolan.
  • gullanborg

kan bara rekommendera furuboda folkhögskola nere i skåne då får du en breed assistentutbildning. du kan jobba både som personlig assistent, på gruppboende och även som elevassistent.

• gullanborg

går du och läser omvårdnadsprogrammet först så har du större chans få högre lön med dessuotm efter du gått den utbildningen jag tipsade om samt du får även dela ut mediciner de får du inte med den utbildningen jag rekommenderade dig om. på furuboda är det en 1 årig utbildning och du kan även boi på skolan under tiden du pluggar där. du kommer dagligen i kontakt med andra funktionshindrade på skolan då det är en skola för just funktionshindrade men även just denna assistent utbildningen ligger där

Svar på tråden Jag vill jobba med funktionshindrade barn!