Ska läsa matte b på komvux,repetera a kursen innan?
Var 13 år sen jag gick ur skolan och har nu bestämt mig för att plugga igen.Är lite orolig för matten då jag ska läsa b-kursen nu.Har man användning av att repetera a-kursen hemma innan?
Var 13 år sen jag gick ur skolan och har nu bestämt mig för att plugga igen.Är lite orolig för matten då jag ska läsa b-kursen nu.Har man användning av att repetera a-kursen hemma innan?
Tror dock inte att det hjälper dig då det är en helt annan matte. A ser jag mer som "vardagsmatte" medans B är den matten du inte använder speciellt ofta..
Ekvationer kan du ju repetera om du känner att du behöver det. Matte B handlar mycket om det.
Är inte matte A hur man summerar, delar o multiplicerar? Sån som man lär sig redan på lågstadiet? Matte B är väl inte mycket mer avanserad än enkla ekvationer och bråk? Man borde kunna klara matte B utan att man förberedder sig speciellt mycket.
Jag kanske minns helt fel, då va det länge sen jag läste matte o läste en hel del utomlands...
Matte B handlar till övervägande delen om funktioner av olika slag (främst linjära och andragradsfunktioner). Det innebär att mycket är helt nytt i denna kursen. Dock brukar det vara extremt svårt för de elever som inte har koll på a-kursen att klara den. Grundläggande aritmetiska och algebraiska kunskaper förutsätter man att det redan finns. Därför kan en del repetition vara till din fördel. Låna en a-bok någonstans (eftersom kursen inte läses längre kan du säkert få låna en från något gymnasie) och repetera framförallt räkning med negativa tal, bråkräkning, ekvationslösning, procenträkning och grunderna inom linjära funktioner (som ingår redan i A-kursen). Det kommer säkert att gå bra. Min erfarenhet är att vux-elever ofta har något lättare för att klara kursen eftersom man kommer långt med lite självdiciplin och självständighet. Lycka till!
Jag läste B-kursen 13 år efter A-kursen. Det var tufft men det gick! Och var till och med riktigt roligt Jag tittade på Mikael Bondestams genomgångar på youtube och gick på så vis igenom hela A-kursen strax innan allt drog igång. Det var välbehövligt, jag hade glömt allt!
Lycka till!