• Mamma och Mor

Ansöka om senarelagd skolstart för dottern?

Vår dotter är född sent på året och är nu snart i skolåldern mao. Jag tycker det känns fel mot henne att sätta henne i en klass med barn där flertalet nästan är året äldre än henne och således har mycket bättre förutsättningar för att klara kraven skolgång faktiskt ställer på ett barn.
    Vi, jag och min man, vill senarelägga hennes skolstart till året efter för att ge henne en chans att få mogna lite mer. Hon kan förvisso läsa och skriva samt räkna en hel del, men jag tycker ändå hon är för liten för att behöva gå skola redan till hösten.

Hur tänker ni andra med barn födda sent på året?  Har ni också funderat kring att försöka senarelägga barnets skolstart eller tror ni det kommer att gå bra ändå?

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Ansöka om senarelagd skolstart för dottern?
  • Hannajo

Min dotter är född i december. Om det hade funnits den minsta tvekan från personalens sida om att hon skulle klara skolgången så hade jag bett att få skjuta på skolstarten, men eftersom hon började läsa och skriva under förskoleklass och var duktig på att leka så tyckte personalen att hon absolut skulle börja med sina klasskamrater. Jag skulle inte skjuta upp skolstarten i onödan, enbart om mitt barn verkade skolomoget.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Lena

Jag skulle inte skjuta upp det om barnet verkade i nivå med de födda samma år och inte mycket senare. Jag är själv född strax innan jul och har klarat mig bra genom skolan.

• Längtar

Min son är född i december och har en lindrig utvecklingsstörning och epilepsi.Hade han varit som andra barn hade jag nog satt honom i skolan som han skulle men nu kommer han nog få gå ett år till på förskoleverksamhet eller dagis

• Luulu

Min son är visserligen några år ifrån skolstarten, han fyller 2 år idag.
    Men jag kommer inte låta honom gå om ett år, jag tycker att han ska gå med barnen som är födda samma år.
    Nu är han ju så pass liten att det är svårt att veta hur "duktig" han är när det är skoldags men jag tror att barn födda sent på året klarar sig minst lika bra i skolan som de som är födda tidigt på året!

• Momalicious

Jag har också funderat på det där. Min son är född 26 december och är visserligen bara ett år än men han är ju bara några dagar från att vara ett år yngre än resten av hans årskull. Vi får väl se hur det verkar när han kommer upp i den åldern. Men jag skulle egentligen vilja att han går med de födda 2011 istället.

• Hannajo
    Hannajo skrev 2011-12-30 14:09:36 följande:

Min dotter är född i december. Om det hade funnits den minsta tvekan från personalens sida om att hon skulle klara skolgången så hade jag bett att få skjuta på skolstarten, men eftersom hon började läsa och skriva under förskoleklass och var duktig på att leka så tyckte personalen att hon absolut skulle börja med sina klasskamrater. Jag skulle inte skjuta upp skolstarten i onödan, enbart om mitt barn verkade skolomoget.

Inte skulle klara skolgången ska det stå förstås.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Tuffen

Min bror är född den 12 december, och han har alltid varit en av de bästa (= långt fram) i sin klass. Så kan det också vara! 

• elska

Så länge som hon är med socialt och kunskapsmässigt ser jag inga hinder för henne att börja till hösten.
    Ni kan ju ta ett snack med personalen på skolan och be dem ge sin syn på saken också, när ni sedan tar ert beslut.

Har själv en son som är född 13 december och han började ettan i år. Han är till på köpet född 2 månader för tidigt och skulle egentligen (om han nu kommit på rätt tidpunkt) börjat till hösten. Han är jätteduktig på att läsa och har många bra strategier vad det gäller räknandet och läsförståelsen. Han har tvåans läsebok och vi ska efter jul höja nivån ännu ett snäpp. Han är också snabb på att tillgodogöra sig annan kunskap. Socialt är han också på samma nivå som sina kamrater, så för oss var det inget att fundera på.

Hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns rätt för er familj!
    Lycka till!  

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Mamma och Mor
    Momalicious skrev 2011-12-30 15:23:50 följande:
    www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_20...
    Det är just pga det som står i den artikeln vi har funderingar på att låta henne gå med barnen födda året efter henne. För oss känns det fel att sätta henne i situationer och kräva saker av henne andra inte skulle kräva av sina barn när de bara är fem år gamla. Skolgången tycker jag ska börja som något positivt och kul, inte något som är förknippat med frustration och känslan av att inte klara av det som förväntas.
    Vi kommer nu i vår att ta upp detta med personalen på dotterns förskola samt ansvarig för lågstadieverksamheten och diskutera kring vad som är bäst.
    Som sagt, hon kan läsa och skriva, men hon har inte koncentrationsförmågan som en 6-åring ofta har. Det känns orimligt att kräva att hon ska kunna sitta still och koncentrera sig någon längre stund.
    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
Svar på tråden Ansöka om senarelagd skolstart för dottern?