• Queenie70

Bakad potatis???

Varför ska man sticka hål i potatisen när man bakar den som alla recept säger?

Då jag efter att potatisen bakats ska gröpa ur den och sedan fylla den med en röra igen så vill jag ju inte att det ska vara hål i skalen.

Vad händer om jag inte prickar potatisen? Exploderar den då?

• Svar på tråden Bakad potatis???
  • Alecto

Jag tror det är för den kan explodera - att vätskan som är i potatisen inte har någonstans och ta vägen när den kokar. Men det går att pricka, gröpa ur och fylla igen med fyllning. Jag har gjort få hål i potatisen när jag bakat den och det har gått bra.

• uniMog

Japp den kan explodera. Men kan du inte picka den bara på ovansidan? Antar att du iaf ska skära bort ett lock för att kunna gröpa ur den Eller om du ska sätta tillbaka locket - picka längs med kanten där du tänker skära locket.

Forgive me, shiny special one. I beg of you to rip out my inadequate tongue.
  • Lindis1974

Ja den kan explodera och sen blir det bättre tillagning om det kommer in luft i den
    Jag borde en i micron som exploderade. Rejäl smäll kan jag säga :)

• Queenie70

Jag ska dela de på mitten, gröpa ur och sedan sätta tillbaks fyllning.
    Nu har jag gjort ett par prickar nu i alla fall. Hoppas det räcker.

• uniMog
    Queenie70 skrev 2011-12-30 16:02:06 följande:
    Jag ska dela de på mitten, gröpa ur och sedan sätta tillbaks fyllning.
    Nu har jag gjort ett par prickar nu i alla fall. Hoppas det räcker.
    Nästa gång kan du ju sticka hål längs med mitten.
  • Queenie70
    uniMog skrev 2011-12-30 16:02:44 följande:
    Nästa gång kan du ju sticka hål längs med mitten.
    Ja, det hade jag ju kunnat göra förståss.

Är det mer regel än undantag att potatisen exploderar? Eller är det mest för säkerhets skull?
  • uniMog
    Queenie70 skrev 2011-12-30 16:10:17 följande:
    Ja, det hade jag ju kunnat göra förståss.

Är det mer regel än undantag att potatisen exploderar? Eller är det mest för säkerhets skull?
    Jag har bara provat en eller två ggr av misstag och det blev en väldig röra
    Ena ggn hade jag potatis i hela mikron och andra ggn sprack den av sig själv, vilket iof inte gjorde något men det blev ju inte snyggt.

Mikro är nog värre än ugn.. gissar jag.
  • u77

Jag sticker inte hål, jag gör snittade kryss på ovansidan istället. Jag gör de i micron.

• Anton Ring
    Queenie70 skrev 2011-12-30 15:44:01 följande:
    Varför ska man sticka hål i potatisen när man bakar den som alla recept säger?

Då jag efter att potatisen bakats ska gröpa ur den och sedan fylla den med en röra igen så vill jag ju inte att det ska vara hål i skalen.

Vad händer om jag inte prickar potatisen? Exploderar den då?
    Glöm inte hjälmen ;)
Svar på tråden Bakad potatis???