• Kramis78

Först 6 mån provanställning- precis fått positivt på graviditetstestet!

Jag är jätte glad för mitt nya jobb som jag börjar i feb.! Har först en provanställning i 6 månader innan den övergår till tillsvidare.

Har precis fått veta att jag är gravid och planerat datum slutet på augusti... Är nu jätte orolig för att jag inte ska få tillsvidare anställningen pga graviditeten... Har förstått att arbetsgivaren inte behöver ge anledning till varför man inte förlänger men att det inte får bero på en graviditet...

Hur ska jag göra? Tänker i vilket fall som helst vänta tills de kritiska veckorna är över och då bör jag väl berätta efter ca 1 månad på nya jobbet... Jag vill så gärna behålla det här arbetet!!!  

• Svar på tråden Först 6 mån provanställning- precis fått positivt på graviditetstestet!
  • Loncelot

Nr 1. Gå med i facket om du inte redan är med där.
    Nr 2. Börja jobba och ta det lugnt första tiden du behöver inte berätta något förens lagen säger att man måste alltså minst 2månader innan du ska gå på föräldrarledighet, (eller när du själv känner för det).

Låtsas som du inte visste om det att du fick reda på det sent bara.  

Har du inte gjort något fel under anställningen så har dom ingen rätt att neka dig det är det facket är till för.   

• chanella

Kolla vilket fack som du ska tillhöra beroende på bransch, kolleektivavtal osv. Prata med dom om råd.

En "bra" sak är att när du är ny så kan du t ex låtsas att inte dricka kaffe eller inte äta viss mat om du mår illa av det för att du är gravid, detsamma med att inte dricka alkohol osv. Det är knepigare om man nyss börjat och sen ändrar sina vanor direkt. Du kan också ha en klädstil som är lös upptill redan från början så kommer inte magen synas när den börjar växa och du hinner komma in i jobbet innan något märks.

Lycka till och hoppas du får må bra så du får en god chans att komma in i jobbet!
    (var beredd på att däcka sju- halv åtta på kvällarna bara, så trött blir man ;) 

• Fridolino86

Jag är i samma sits! Började jobba i början på december med sex månaders provanställning, fick veta strax innan jul att vi ska bli föräldrar i slutet på augusti. Vet inte alls hur det kommer gå, är orolig!

• Emmeliina

Så hade jag det nästan också :) Jag fick reda på att jag  var gravid en månad innan jag skulle börja på nya jobbet och hade också en provanställning på 6 månader som gick ut i feb -11. Jag gick på havandeskapspenning i jan -11 och var jätte nervös över att jag inte skulle få fortsätta men det var inga problem alls sa min chef.

Men vilket fall som helst så är det ju bra att vara med i facket så dem kan ju hjälpa dig om det skulle bli något tjaffs. 

Nicole 110322 <3
  • mikkan82

Jag började ett nytt jobb 23 Oktober med 6 mån provanställning, efter 2 veckor så upptäckte jag att jag var gravid. Jag berättade för min chef när jag hade gått över 12 veckor. Var jätte nervös för att jag skulle få sparken men min chef tog det bra gratulerade mig och sa att jag självklart skulle få ha jobbet kvar. Han tyckte det var positivt att jag berättade i så god tid eftersom det gav dom tid att hitta en vikarie för mig. Anställer man kvinnor i fertil ålder så får man ju räkna med att sånt kan hända. Hoppas att det går bra för dig när du bestämmer dig för att berätta!

• mikkan82

Jag jobbar som arbetsledare på ett städföretag så jag passade på att berätta för min chef när vi hade ett möte där han skulle ge mig feedback på hur dom tyckte det hade gått för mig. Han hade bara positiva saker att säga och då kände jag att det var läge att berätta. Jag sa bara som det va, att jag visste inte att jag var gravid när jag fick jobbet men att jag trivs jättebra och älskar mitt jobb. Han sa att vi kommer inte sparka dig för att du är gravid utan han mena att det är spelets regler och det får man ta som arbetsgivare.

• Kramis78

Hoppas verkligen att det löser sig med mitt nya jobb. Känner mig lite lugnare nu, det ordnar sig på nåt sätt ändå. Skulle det skita sig helt så är jag ju ändå tjänstledig från mitt gamla jobb...

Kommer vara i v 10 när jag börjar nya jobbet. Skulle vilja göra ett tidigare UL för att se att allt är ok innan man berättar på jobbet. Känns lite sent att berätta i v 17-18!
    Men annars tror jag att jag berättar framåt v 15-16...   

• LillyLolo

Då kan jag informera er att det spelar ingen som helst roll om ni är med i facket när ni är provanställda. Jag är
    100% säker på detta.
    Arbetsgivaren gör precis som den vill

• PetulaK

Provanställning eller inte, det spelar roll.

Är du inte med i facket står du ensam mot arbetsgivaren om du blir diskriminerad. Är du med i facket har du deras jurister i ryggen.

• LillyLolo

Petulak: ska jag förtydliga mig?
    Är du PROVANSTÄLLD spelar det ingen roll om du är med i facket eller inte ifall arbetsgivaren beslutar att inte fortsätta anställningen. Kolla upp det om du inte tror mig

Man kan däremot vända sig till tex diskriminerings-tjohejsan. För det är en helt annan sak.

Men facket gör inget när du är provanställd

• Kramis78

I vilket fall som helst så är jag med i ett fack. Tänker inte byta förrän jag eventuellt blir tillsvidare anställd på nya jobbet... Om man blir nekad förlängning och man misstänker att det beror på graviditeten så lär man ju få vända sig till just diskrimineringsnämnden...
    Man får väl hoppas att det är en bra arbetsgivare man har att göra med och som kan ta en diskussion. Jag har inte tänkt att bli hemma 1,5 år som mammaledig utan hoppas att delvis kunna kombinera det nya jobbet med föräldraledighet... Man har ju en man som också kan ta föräldraledigt... 

• Kramis78

Ville bara berätta att jag talade om för nya chefen att jag nu är gravid i v 11... Oplanerat... Förväntade mig absolut inte någon positiv feed-back...
    Men det var precis vad jag fick! Hon gratulerade mig och lugnade mig med att jobbet finns kvar när jag kommer tillbaka. Vi ska skaffa en ersättare till mig senare i vår... 

Det känns helt overkligt men så otroligt bra! Har bävat för den här dagen och oroat mig senaste 6 veckorna och så gick det så bra! 

Det finns bra arbetsgivare!      

• nyponbuskar
    Kramis78 skrev 2012-02-10 21:50:11 följande:
    Ville bara berätta att jag talade om för nya chefen att jag nu är gravid i v 11... Oplanerat... Förväntade mig absolut inte någon positiv feed-back...
    Men det var precis vad jag fick! Hon gratulerade mig och lugnade mig med att jobbet finns kvar när jag kommer tillbaka. Vi ska skaffa en ersättare till mig senare i vår... 

Det känns helt overkligt men så otroligt bra! Har bävat för den här dagen och oroat mig senaste 6 veckorna och så gick det så bra! 

Det finns bra arbetsgivare!      
    Vilken underbar nyhet!! Jag kommer vara precis i samma sits, i vecka 10 när jag börjar nya jobbet. 6 månaders provanställning och har lite panik över hur jag ska göra!! 
  • Kramis78

Nyponbuskar: Jag hoppas att det går lika bra för dig! Tror ändå att ärlighet varar längst, och att man har en diskussion om hur man tänker sig framåt. Jag hade förberett mig genom att säga att jag inte hade för avsikt att bli hemma ett och ett halvt år med föräldraledighet och att jag önskade kunna kombinera arbetet med ledighet en tid. Men arbetsgivaren tyckte inte att jag behövde fundera på det, det löser sig
    Tror att det är viktigt att visa att man verkligen är glad att ha fått jobbet och att man ska göra sitt bästa! 

Lycka till! 

• Mini 82

Jag berättade att jag var gravid när jag jobbat 5 mån (provanställning) och fick sparken dan efter. Så det finns tyvärr också dåliga arbetsgivare. facket kunde inte göra något eftersom de Inte behövde nån anledning att säga upp mig pga provanställningen. Hoppas verkligen inte detta händer er!!

• LillyLolo

Jag berättade att jag var gravid när jag hade ca 2-3 mån kvar på min provanställning

Nu e jag fast anställd :)

Svar på tråden Först 6 mån provanställning- precis fått positivt på graviditetstestet!