• Momat

Hur vet man om en väska är äkta?

Det är frågan om en Guess-väska som jag fått i present av en släkting som bor i Tyskland. Den ser ju äkta ut, men jag är verkligen ingen expert!! 

Vad ska man titta på, och hur avslöjar man en kopia?

Vill inte fråga släktingen heller, då det kanske uppfattas som oförskämt, speciellt såhär ett år i efterskott.

• Svar på tråden Hur vet man om en väska är äkta?
  • vap

Titta efter ett serienummer. Vissa väskor som är falska tex gucci är gjorda i paris.... de äkta är inte det. Kolla efte sådana saker.
    Hittat på nätet

Försök att ta reda på om väskan ingår i Guess sortiment. Det gör du enklast online på Guess officiella hemsida. Det kan vara lite svårt om Guess väskan är av en äldre modell eftersom Guess.com bara listar de Guess väskor som ingår i den aktuella säsongens sortiment. Kontrollera om alla dragkedjor ser likadana ut på din Guess väska. Det ska också stå Guess på dragkedjorna. Kontroller fodret i Guess väskan. Äkta Guess väskor ska ha foder i bra material, medan vissa oäkta modeller har billigt lågkvalitativt foder. Det bästa tipset är att komma ihåg att falska väskor produceras snabbt och billigt, därför finns det oftast missar av olika slag. Kontrollera logotypen och även insidan av väskan där det normalt slarvas med material, sömmar och logotypen. Äkta Guess väskor ha bra kvalitet rakt igenom så om du upptäcker något tvivelaktigt är väskan förmodligen en kopia.
  • Momat
    vap skrev 2011-12-30 18:51:01 följande:
    Titta efter ett serienummer. Vissa väskor som är falska tex gucci är gjorda i paris.... de äkta är inte det. Kolla efte sådana saker.
    Hittat på nätet
    Försök att ta reda på om väskan ingår i Guess sortiment. Det gör du enklast online på Guess officiella hemsida. Det kan vara lite svårt om Guess väskan är av en äldre modell eftersom Guess.com bara listar de Guess väskor som ingår i den aktuella säsongens sortiment. Kontrollera om alla dragkedjor ser likadana ut på din Guess väska. Det ska också stå Guess på dragkedjorna. Kontroller fodret i Guess väskan. Äkta Guess väskor ska ha foder i bra material, medan vissa oäkta modeller har billigt lågkvalitativt foder. Det bästa tipset är att komma ihåg att falska väskor produceras snabbt och billigt, därför finns det oftast missar av olika slag. Kontrollera logotypen och även insidan av väskan där det normalt slarvas med material, sömmar och logotypen. Äkta Guess väskor ha bra kvalitet rakt igenom så om du upptäcker något tvivelaktigt är väskan förmodligen en kopia.
    Tack för ditt svar!
    Var ska serienummern finnas?

Väskan har en dragkedja med metall"handtag" (eller vad man nu kallar den lilla saken man håller i), och där står det guess. De andra dragkedjorna har läderhandtag. På insidan finns också en metallplatta där det står guess. Fodret är av nån sorts siden, glansigt och känns väldigt lyxigt om jag får säga det själv. Det står också guess i mönstret i fodertyget.

Googlade lite och kom fram till att modellen heter Bordini. Ser ut såhär, fast svart/vit, inte brun.
  • vap

Snygg väska men jag har ingen koll på just märket guess.

Gå lite på magkänslan om du tror att den är äkta så kanske den är det.

• vap

Kontrollera om alla dragkedjor ser likadana ut på din Guess väska. Det ska också stå Guess på dragkedjorna.

Verkar som om din väska inte är äkta, men det kan jag inte bedömma helt eftersom jag inte håller i den och kan hjälpa dig mer än så här.

• Momat

Tack för dina svar vap!!
    Googlade på engelska för att hitta mer info, och där står det att Guess-väskor och plånböcker inte har serienumror, till skillnad från de lite dyrare märkena.

Ska fortsätta gräva!

• Jenny 886

Hej
    Jag har en guess väska som jag köpt själv fast i Thailand. Men då i en guess affär. Där finns inget serie nr i min men ett extra guess märke vid drag kedjan vid det lilla facket på insidan ( stora facket) annars kan jag inte hitta nått på min. Men jag vet att min är äkta.

Sen en allmän fråga. Varför är det så viktigt att den är äkta om du nu fått den. Huvudsaken är väl att du tycker om den.

• Momat
    Jenny 886 skrev 2011-12-30 23:23:56 följande:
    Hej
    Jag har en guess väska som jag köpt själv fast i Thailand. Men då i en guess affär. Där finns inget serie nr i min men ett extra guess märke vid drag kedjan vid det lilla facket på insidan ( stora facket) annars kan jag inte hitta nått på min. Men jag vet att min är äkta.

Sen en allmän fråga. Varför är det så viktigt att den är äkta om du nu fått den. Huvudsaken är väl att du tycker om den.
    Ja, min har också ett fyrkantigt guess-märke på insidan, på samma ställe... kanske den är äkta då.

Det är egentligen inte viktigt, jag tycker bara det skulle vara lite pinsamt om man struttade omkring med en kopia utan att veta om det. Gillar inte att understöda marknaden för förfalskningar.
  • Jenny 886

Ja annars får du kolla med nån affär som säljer guess väskor och se vad dom säger:) kanske väskan har nått gömställe med nått som jag inte ser eller sätt. :)

• Fidi
    Momat skrev 2011-12-30 23:48:27 följande:
    Ja, min har också ett fyrkantigt guess-märke på insidan, på samma ställe... kanske den är äkta då.

Det är egentligen inte viktigt, jag tycker bara det skulle vara lite pinsamt om man struttade omkring med en kopia utan att veta om det. Gillar inte att understöda marknaden för förfalskningar.
    Kopior kan ibland vara riktigt riktigt bra, min Guess (inköpt i butiken som låg i Sthlm) Hade inget nr eller liknande...

Om du bor i Sthlm kan du gå till Åhlens city, dom är återförsäljare för Guess. 
Svar på tråden Hur vet man om en väska är äkta?