Gott recept på rostas filé?
Är det någon som har ett gott recept på rostasfilé?
/Disah
Är det någon som har ett gott recept på rostasfilé?
/Disah
ingen?
Vad är det?
Rostas filé? Ja det är väl typ som rostbiff... tror jag... min sambo jobbar på kött avd. på en affär så det är han som köper hem kött...
Aldrig hört talas om.....Rostbiff vet jag såklart vad det är men rostasfilé?
*följer tråden*
Åh rostas *dregglar* Det är riktigt gott att bara peppra på o grilla på sommaren, en riktig favvo här hos oss! Men prova o peppra o stek i stekpannan istället o servera med någon go potatis (frittes,klyft,hassel,el varför inte gratäng) o sås! Den är alltså go som den är, man behöver inte göra så mycket med den liksom!
Åh vad sugen jag blev nu då.....
Lola Jämtland: Det heter rostas inte filé, jag uppfattade det fel...
Ladyn: ja det är jättegott att grilla, längtar till sommaren
Vi ska göra rostasen idag men Mat-Tinas nyårs recept på svampspäckad oxfilé, det är typ lika fint kött... hoppas det blir gott...
Vi brukar göra den som vanlig rostbiff i ugnen enligt framsk modell, dvs på låg temperatur och rejält röd innuti.
Sätt ugnen på 125 grader.
Salta och peppra (MYCKET!). Kolla i t ex vår kokbok hur mycket det ska vara. Det ska ge smak till hela köttet...
Stick in en köttermometer i mitten av köttet och lägg den i en liten form Barra så stor att köttet får plats.
Stek till 57 graders innertemperatur. Låt vila i 10 min utan folie.
Köttet kommer att ha stigit till 58 grader innuti och är då väldigt rött i mitten. Det har precis passerat gränsen mellan rått och rött sas.
Vill man inte ha så rött kött så låter man den stå inne till lite högre temperatur.
Jag brukar servera med rösti, kokt broccoli eller gräddstuvad brysselkål och sallad.
Resten kan man äta kallt med en potatisgratäng.