• scrapparlotta

börja rida i vuxen ålder??

Jag har typ aldrig suttit på en häst nästan. Fick en gång som liten följa med mammas arbetskamrat till stallet och satt på hennes häst då. Jag var nog runt 8 år. När jag var liten var väl mitt intresse för hästar så där. Att gå på ridskola var inget jag ville då. Men nu som vuxen skulle jag mer än gärna kunna rida. Tycker det ser så kul och avslappnade ut. Och hästar är ju så fina och goa. Nu undrar jag om man som vuxen kan börja rida i en ridskola?? Vad kostar det att gå på ridskola?? Det är ganska dyrt eller?? Våran ekonomi är ju inte den bästa direkt, så tyvärr så tror jag det spricker redan där. Men det vore så kul att lära sig. Nån som vet??

• Svar på tråden börja rida i vuxen ålder??
  • Ung Mor

hejsan! Kul att höra att du vill börja rida. Jag är själv en riktig hästtjej och har haft egen häst i 16 år och skulle aldrig klara mig utan hästar. JAg mår bra bara av att gå in i stallet och känna lukten och det finns inget annat som gör mig så lugn och avslappnad som när jag sätter mig på hästryggen. Ridskolan kan lära dig att rida, men jag är inte riktigt säker på vad det kostar, men jag vet att det är dyrt.. Säker 3000-3500 per termin.. Men ring och hör för säkerhets skull. Lycka till på hästryggen!

• Solvarm

Jag började rida som vuxen, när jag var runt 27 tror jag. Fantastiskt roligt! De ridskolor jag gått på (i Umeå) har vuxen-nybörjargrupper, men det finns inte så många så jag fick köa ett tag. Här kostar en lektion ca 120 kronor och runt 20 lektioner hinns med på en termin. Utöver det är en medlemsavgift på typ 250/år.

Jag har förstått det som att priserna varierar väldigt mycket, så surfa runt lite och kolla ridskolor i närheten. Det var i alla fall fantastiskt kul att börja rida även som vuxen, så även om det är rätt dyrt kan det vara värt det!

• scrapparlotta

ok, jag ska försöka kolla upp lite hur det är här runt omkring. Jag skulle gärna vilja lära mig det. Tack för era svar!!

• Jefa

Jag vill också börja. Men de flesta bara skrattar åt mig
    En kompis gick i tio veckor tillsammans med sin mamma. Tror de betalade 1000 kr för de veckorna.

Ska nog kika runt lite själv nu

• Scrollan

Runt 130 kr per lektion tar vi på min ridskola. Man brukar ordna prova på kurser för nybörjare . Gå in på www.ridsport.se och kolla vilka klubbar som finns i närheten av dig, många har hemsidor med priser och kurser. lycka till!

• Scrollan

Jag håller inte med om att det är dyrt att rida på ridskola . . Att få rida en välskolad häst för utbildad instruktör för 130 kr är ganska billigt. Jag brukar åka och träna mina hästar betalar då 200-600 kr för en träning med egenhäst...

• Danbala

Scrollan:
    Mja, men det är ju dyrt jämfört med att gå ut och promenera eller sådant...

(190:- per entimmeslektion på "min" ridskola, f.ö. )

• Daidi

Titta i tidningen ifall det inte finns något privatstall i närheten som vill ha hjälp!

Jag red i 6år, privat! Det var helt underabart, jag lärde mig allt typ
    Hade egen lärare, fick hjälpa till med allt, åkte på tävlingar etc.

Sen flyttade vi och jag var tvungen att gå på ridskola.. Det var det värsta jag har gjort!
    Jag betalade massor med pengar för att bara sitta och åka runt runt.
    De sa ingenting om själva hästvården. Det vara bara att komma dit, sadla och gå ut och åka.
    Jag kände verkligen att jag inte fick någon träning alls.

Men det kanske bara var den här ridskolan som var dålig.
    Då kanske hade tänkt rida ensam på ridskolan också?
    Sen är det väl dyrare privat också antar jag..

Ja blabla, kan aldrig sluta babbla! *L*

• tintilar

Kan lägga in att en av våra stora fälttävlansryttare inte suttit på en häst förrän hon var runt 30. Så visst kan du börja rida. Ridskolorna brukar ha vuxenlektioner på alla nivåer.

När jag gick på ridskola kostade det ca 65kr per lektion. Dock var det en mindre ridskola så priset var lite lägre än normalt. ca 140kr tror jag att det kostade på stora ridskolan. Det kan alltså variera - i sthlm kostar det mycket. Så det bästa är att fråga runt på ridskolorna.

Jag skulle verkligen rekomendera islandsridskola. Med endast islandshästar. Där brukar det finnas fler vuxna och det brukar vara riktigt trevligt mellan folk - och mycket jippon. Dessutom är islandshästar något för sig. Turridning är ett tips om du vill prova på.

Lycka till!

Svar på tråden börja rida i vuxen ålder??