• 89Mamma10o12

Gravid vecka 31 ont i mellangärdet.

Är gravid i vecka 31 och har ont i mellangärdet haft det i flera veckor nu gör ont precis mellan revbenen där hjärtat sitter. Brukar ofta vakna mitt i natten utav att jag har väldigt ont där ibland går det knappt att röra sig precis efteråt så får jag ibland som sendrag över hela magen som gör att jag måste lägga mig på sidan annars går det inte över. Men har tänkt att det är väll "normalt" som allt annat under en graviditet. När jag varit hos bm så har jag inte kommit ihåg att nämna det trotts att jag tänkt fråga.

Någon som känner igen sig?
    Eller kanske har nån aning om vad det kan vara?

Har även börjat få problem med illamående till o från fick ligga inne några timmar pga vätskebrist hade inte kunnat behålla något på 3 dagar. Det var för 2 - 3 veckor sedan. Kände av illamåendet imorse med men det gick över som tur var. Det är min andra graviditet och jag hade inte något av detta med min första, dock fick jag magmunsbråck då så läkarna tror att det kan ha blivi lite värre o att det är därför jag mår illa, men nu när man läser på nätet så börjar ja nästan tro att det kanske är nåttt annat? Men vad vet ja inte. Ska till bm på torsdag igen nästa vecka så får väll fråga då men tänkte mest på om nån annan därute kännt liknande?

• Svar på tråden Gravid vecka 31 ont i mellangärdet.
  • Lumo

Förutom ditt eget alternativ, som kanske är det troligaste har jag två tankar.

Gallstensanfall, det kan yttra sig som central smärta i diafragma o känns som kramp. Kan dessutom komma som gravid. Googla för mer info.

Sen undrar jag om du toppandas, dvs inte andas med magen utan endast högt upp i lungorna. När man andas rätt ska ju magen höjas/sänkas. Toppandas man för mycket (lätt som gravid) kan man få inflammation o värk just i hjärttrakten, dvs i muskulaturen runt revbenen o diafragma. Inflammationen kan vara svår att bli av med o du måste ständigt tänka på hur du andas. När man stressar tex toppandas man mer. Men samtidigt borde du ju andas automatiskt rätt på nätterna, så jag är inte helt 100 på om det kan vara detta du har?! Fundera på det!

Tredje gissningen är att det är muskelspänningar från magen som stålar upp i bröstet. Har du även ont neråt magen? Tänk på att sitta upprätt, bakåtlutad med kudde i svanken. Häng inte över magen o sitt ej framåtlutad. Massera o värm området.

Det var mina gissningar, hoppas något kanske hjälper?!? Lycka till!

• Ladylike

Vad sa din BM om detta? jag har lite lika problem men tänker också att det är ganska normalt...som allt annat...

• 89Mamma10o12

hon sa att det kunde röra sig om magkatarr eftersom jag har problem med magmunsbråck efter förra graviditeteten så ja blev inte så mycket klokare tyvärr men kan ju inte vara nå farligt i alla fall eftersom hon inte sa nå mer

Svar på tråden Gravid vecka 31 ont i mellangärdet.