• levandecharader

Hemmagjord bearnaise

Hur gör man för att få en riktigt god hemmagjord bearnaise? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-30 20:55
    Postade för snabbt....

Recept och beskrivning tack

• Svar på tråden Hemmagjord bearnaise
  • Selfish Geene

äggula
    smör (skirat)
    dragon
    vitpeppar
    körvel
    vitlök
    salt
    lökpulver
    (aromat)

Ägget och smöret måste ha samma temperatur annars skär sig såsen, vispa mycket och häll i smöret i en riiiktigt tunn stråle.

Det går att byta ut smöret mot såsbas, mycket enklare men inte alls lika gott tycker jag (men de som föredrar kall bea gillar kanske varianten med såsbas bättre)

• principessan

Körvel vitlök aromat och löpulver i en bea!?

Jag gör så här

Kokar 3 msk vatten 3 msk vinäger krossade vitpepparkorn 3 persiljekvistar och 3 finhackade schalottenlökar tills hälften av vätskan återstår. Silar och ställer åt sidan.
    Vispar 3 äggulor över vattenbad så det blir krämigt. Ta bort äggen från vattenbadet och vispar i 150g skirat smör. Smaksätter med dragon salt och peppar.

• levandecharader

Tack

principessan: hur många pepparkorn?

Selfish Geene: låter konstigt med dina kryddor, det är väl inte klassiska bearnaise kryddor, smakar den väldigt annorlunda mot en "vanlig"?

• Selfish Geene
    principessan skrev 2011-12-30 21:18:54 följande:

.
    jajamensan!
    Enligt ett urgammalt recept från 90-talet (själv brukar jag dock hoppa över aromaten)
  • Selfish Geene
    levandecharader skrev 2011-12-30 21:23:00 följande:
    Tack

principessan: hur många pepparkorn?

Selfish Geene: låter konstigt med dina kryddor, det är väl inte klassiska bearnaise kryddor, smakar den väldigt annorlunda mot en "vanlig"?
    jag har aldrig ätit hemgjord bea på något annat sätt, så det vet jag ärligt talat inte ;)

Tycker att principiessans recept lät väldigt gott också

• hittpånåt

Jag gör så här

Kokar 3 msk vatten 3 msk vinäger krossade vitpepparkorn 3 persiljekvistar och 3 finhackade schalottenlökar tills hälften av vätskan återstår. Silar och ställer åt sidan.
    Vispar 3 äggulor över vattenbad så det blir krämigt. Ta bort äggen från vattenbadet och vispar i 150g skirat smör. Smaksätter med dragon salt och peppar.
    så gör jag också men jag smälter inte smöret utan låter det vara rumsvarmt och klickar i en liten klick i taget. Vad jag lärt mig är att temperaturen får inte överstiga 70 grader när man har i smöret, om det är för varmt så skär den sig.
  • Margaux

Jag använder aldrig skirat smör och har _aldrig: fått skuren sås.....

2 msk vitvinsvinäger
    2 msk vitvin
    4 msk vatten
    8 vitpepparkorn
    persiljestam
    en finhackad chalottenlök
    Färsk dragon om du har annars torkad
    ----------------------
    150gr smör uppskuret i små tärningar som ska vara rumstempererade
    ----------------------
    3 äggulor

1. koka ner och reducera tills det bara är några matskedar kvar. Sila av.
    Låt svalna, sätt kastrullen i vattenbad och vispa i de rumstempererade äggulorna

Sen tillsätts smöret i omgångar under vispning, jag tar kastrullen i och ur vattenbadet.

Smaka av med pressad citron, salt, peppar och hacka i persilja.

• supersemlan

Jag gör så här

När har du i krydd- och vinägerreduktionen, före eller efter smöret? 

Himla bra tråd, jag har misslyckats två av tre försök... sedan dess köper jag alltid färdig.  

Ett hett tips från mig är alltså att ha färdig sås hemma, som backup. Köp Lohmanders eller Lallerstedts, eller över disk om det finns en butik med egen bearnaise i närheten. Farligt att ge sig på att laga bearnaise om man inte är helt säker på att lyckas, eftersom man som regel är hungrig och har gott kött som väntar... 
  • principessan

Kanske 7-8 st pepparkorn.
    Jag häller i vinägerreduktionen efter smöret. Och det är sant att det skirade smöret ska inte vara så varmt. Häll upp det i en kanna och låt det svalna en stund. Ägget koagulerar om man häller det rätt från plattan. Ett tips om det skär sig är att slänga i en isbit och fortsätta vispa! Eller så vispar man ett nytt ägg och häller försiktig i det som skurit sig.

• Anton Ring
    Margaux skrev 2011-12-30 21:46:39 följande:
    Jag använder aldrig skirat smör och har _aldrig: fått skuren sås.....

2 msk vitvinsvinäger
    2 msk vitvin
    4 msk vatten
    8 vitpepparkorn
    persiljestam
    en finhackad chalottenlök
    Färsk dragon om du har annars torkad
    ----------------------
    150gr smör uppskuret i små tärningar som ska vara rumstempererade
    ----------------------
    3 äggulor

1. koka ner och reducera tills det bara är några matskedar kvar. Sila av.
    Låt svalna, sätt kastrullen i vattenbad och vispa i de rumstempererade äggulorna

Sen tillsätts smöret i omgångar under vispning, jag tar kastrullen i och ur vattenbadet.

Smaka av med pressad citron, salt, peppar och hacka i persilja.
    Kör man vattenbad ser jag ingen större ide att ta ur den där, om man nu inte har planer att lämna spisen.

Jag kör alltid min bea direkt på plattan, enklast så:
    Dock inget för nybörjare antar jag, för att såsen skär sig är ju överhängande om man inte vet hur den ska se ut.

Skira smör gör man få bort "orenheter", jag skirar dock sällan smöret för jag ärligt talat märker ingen skillnad på slutresultatet.

Selfish Geen, din bea gör du inget avkok på väl, utan blandar ihop direkt sen tillsätter smör.
    Är det rätt?

Själv gör jag alltid större portioner med avkok, sen förvarar jag resten i en flaska.
    Så blir det enklare nästa gång man ska göra bea, sånt avkok håller lätt 6månader i kylen.
  • Margaux
    Anton Ring skrev 2011-12-31 12:38:20 följande:
    Kör man vattenbad ser jag ingen större ide att ta ur den där, om man nu inte har planer att lämna spisen.

Jag kör alltid min bea direkt på plattan, enklast så:
    Dock inget för nybörjare antar jag, för att såsen skär sig är ju överhängande om man inte vet hur den ska se ut.

Skira smör gör man få bort "orenheter", jag skirar dock sällan smöret för jag ärligt talat märker ingen skillnad på slutresultatet.

Selfish Geen, din bea gör du inget avkok på väl, utan blandar ihop direkt sen tillsätter smör.
    Är det rätt?

Själv gör jag alltid större portioner med avkok, sen förvarar jag resten i en flaska.
    Så blir det enklare nästa gång man ska göra bea, sånt avkok håller lätt 6månader i kylen.
    Bra idé med avkok, det ska jag lätt testa! Vet inte varför jag har vattenbad, med så har jag blivit lärd.... borde ju funka lika bra med en tjockbottnad kastrull!
  • Margaux

Dagens middag! Helstekt fläskfilé med bea.......
    Hade ingen vitpeppar men det funkade lika bra med svartpeppar... Så glömde jag ett lagerblad i receptet där uppe!
  • levandecharader

Tack allihop för tips och recept, ska absolut testa att göra egen nästa gång

Svar på tråden Hemmagjord bearnaise