Hemmagjord bearnaise
Hur gör man för att få en riktigt god hemmagjord bearnaise?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-30 20:55
Postade för snabbt....
Recept och beskrivning tack
Hur gör man för att få en riktigt god hemmagjord bearnaise?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-30 20:55
Postade för snabbt....
Recept och beskrivning tack
äggula
smör (skirat)
dragon
vitpeppar
körvel
vitlök
salt
lökpulver
(aromat)
Ägget och smöret måste ha samma temperatur annars skär sig såsen, vispa mycket och häll i smöret i en riiiktigt tunn stråle.
Det går att byta ut smöret mot såsbas, mycket enklare men inte alls lika gott tycker jag (men de som föredrar kall bea gillar kanske varianten med såsbas bättre)
Jag misslyckas alltid *vill också ha tips*
Körvel vitlök aromat och löpulver i en bea!?
Jag gör så här
Kokar 3 msk vatten 3 msk vinäger krossade vitpepparkorn 3 persiljekvistar och 3 finhackade schalottenlökar tills hälften av vätskan återstår. Silar och ställer åt sidan.
Vispar 3 äggulor över vattenbad så det blir krämigt. Ta bort äggen från vattenbadet och vispar i 150g skirat smör. Smaksätter med dragon salt och peppar.
Tack
principessan: hur många pepparkorn?
Selfish Geene: låter konstigt med dina kryddor, det är väl inte klassiska bearnaise kryddor, smakar den väldigt annorlunda mot en "vanlig"?
glömde föresten det viktigaste!
Rödvinsvinäger
sök på recept.nu dom gjorde hemmagjord bearnaise i halv 8 hos mig förra veckan tror jag
Jag använder aldrig skirat smör och har _aldrig: fått skuren sås.....
2 msk vitvinsvinäger
2 msk vitvin
4 msk vatten
8 vitpepparkorn
persiljestam
en finhackad chalottenlök
Färsk dragon om du har annars torkad
----------------------
150gr smör uppskuret i små tärningar som ska vara rumstempererade
----------------------
3 äggulor
1. koka ner och reducera tills det bara är några matskedar kvar. Sila av.
Låt svalna, sätt kastrullen i vattenbad och vispa i de rumstempererade äggulorna
Sen tillsätts smöret i omgångar under vispning, jag tar kastrullen i och ur vattenbadet.
Smaka av med pressad citron, salt, peppar och hacka i persilja.
Kanske 7-8 st pepparkorn.
Jag häller i vinägerreduktionen efter smöret. Och det är sant att det skirade smöret ska inte vara så varmt. Häll upp det i en kanna och låt det svalna en stund. Ägget koagulerar om man häller det rätt från plattan. Ett tips om det skär sig är att slänga i en isbit och fortsätta vispa! Eller så vispar man ett nytt ägg och häller försiktig i det som skurit sig.
Här har jag mitt recept, enkelt och bra
Tack allihop för tips och recept, ska absolut testa att göra egen nästa gång