• Älvan

Hur spelar man Risk?

Min son har fått risk i julklapp och jag förstår inte hur man ska göra
    Jag har regler men fattar ändå inte.
    Han har fått sagan om ringen risk men det går ut på samma som vanliga risk.
    Kan någon vara snäll och tala om vad man ska göra???

// Trög Älvan

• Svar på tråden Hur spelar man Risk?
  • Jonna84

Vet inte om det är samma regler för sagan om ringen risk men vanliga risk spelar man såhär:
    Först väljer man en färg på en armé som man vill vara, sen tar man (tror att det är 30 arméer) var. Delar ut områdeskorten till alla är slut (som man delar ut en kortlek).
    Delar ut varsitt uppdragskort och därefter placerar man ut sina arméer på sina områden man fått så att det blir bra för ens uppdrag men man måste ha minst en armé per område! Sen blandar man ihop områdeskorten igen för de ska man få ett sen varje gång man krigar...
    usch va det låter krångligt...hehe förstår du nåt?

• Jonna84

Älvan: Ska jag fortsätta?

• Älvan

JA Tack
    Läser och fattar mer nu
    Tack snälla

• Ammiz

Enligt den regelbok jag fick med mitt Risk som jag fick i julklapp får man inga områdeskort utan väljer områden själva, ett i taget genom att sätta dit en arme (utav 30). Sedan när alla områden är slut fortsätter man att en i taget placera ut armeer tills de tar slut. Och sedan finns inga uppdrag, utan uppdraget är helt enkelt att vara den enda armen kvar i hela världen.
    Det finns uppdragspelning som variant, men då får man fyra uppdrag med stigande svårighetsgrad som alla ska klara av. Har dock aldrig spelat den varianten.

Men jag känner igen dina regler Jonna, när jag spelade för några år sedan så gjorde vi så, och jag blev förvånad när jag inte kände igenom mig i reglerna till mitt nya risk. Det är dock ett "vanligt" risk.

Vi spelade flera gånger under jullovet, men blev aldrig klara. Efter 5-6 timmar och klockan var natt så gav vi/de jag spelade med för enligt mig kan man ju inte sluta erövra världen för att sova... upp. Vi var fyra och vi skulle ha kunnat sitta många timmar till...

Men roligt!

• Älvan

NU har vi försökt och försökt.........

Jag ger upp
    Förbaskat oxå att jag inte fattar

Svar på tråden Hur spelar man Risk?