• Dreams Never Ends

Hur tillagar man hummer? (nybörjare)

Hur tillagar man en hel färsk/fryst hummer?

Hur delar man den? med kniv eller "bryter" man den?
    Vart hittar jag tarmen och magsäcken som ska plockas bort?
    Varför ska man knäcka klorna? och hur gör man det?

Vet i stort sätt ingenting och tänkte göra hummer!! Tack snälla för tips =)

Hur brukar ni tillaga den? gratinerar? med vad? ge tips =)
  • Svar på tråden Hur tillagar man hummer? (nybörjare)
  • bumse2

Vi gratinerar den alltid

4 personer
    ( 2 stora hummrar eller 4 små)

Klyv hummern så här: Stick in en kraftig kniv bakom ögonen och skär genom mittlinjen. Tag bort tarmen och magen, som sitter strax bakom ögonen.

Fräs en burk med hela champignoner i lite smör strö över 2 msk mjöl och späd med vätska ( fisksbuljong ca 1/2 dl och ca 2 - 2 1/2 dl  vispgrädde), låt koka i 3-5 min tills det tjocknar. Ta av från värmen, rör i 2 äggulor smaka av stuvningen med salt och paprikapulver och ev en skvätt cognac, blanda försiktigt ner hummerköttet som skurits i tärningar. Häll stuvningen i hummerskalen och strö över riven parmesan. Gratinera i 275gr 5-8 minuter.
    Emma 020123, Linus 080917
  • Dreams Never Ends
    bumse2 skrev 2011-12-31 09:55:36 följande:
    Vi gratinerar den alltid

4 personer
    ( 2 stora hummrar eller 4 små)

Klyv hummern så här: Stick in en kraftig kniv bakom ögonen och skär genom mittlinjen. Tag bort tarmen och magen, som sitter strax bakom ögonen.

Fräs en burk med hela champignoner i lite smör strö över 2 msk mjöl och späd med vätska ( fisksbuljong ca 1/2 dl och ca 2 - 2 1/2 dl  vispgrädde), låt koka i 3-5 min tills det tjocknar. Ta av från värmen, rör i 2 äggulor smaka av stuvningen med salt och paprikapulver och ev en skvätt cognac, blanda försiktigt ner hummerköttet som skurits i tärningar. Häll stuvningen i hummerskalen och strö över riven parmesan. Gratinera i 275gr 5-8 minuter.
    Okej :) tack för tipset, men skör man inte sönder magen och tarmen(av misstag) när man skär upp hummerns skal?
  • Dreams Never Ends

jättedum fråga men jag är så petnoga :P hehe

• annzah

Jag tycker att hummer är som gdast naturell (ja, kokt då förstås) - möjligen med vitlökssmör eller aioli till och ett gott bröd.

Har aldrig varit med om att mage och tarm har blivit trasiga när jag har hälftat på hummer, men det är väl vettigt att vara lite försiktig förstås :)

• annzah

Oj, nu tryckte jag för fort :) Man knäcker enklast klorna med nötknäppare för att komma åt det goda kloköttet, det är svårt att få tag på med bara skaldjursbestick. Var lite försiktig här också i och med att det lätt skapas små skalflisor när man knäcker skalet. som man inte vill få i munnen vid förtäring :) 

• NHult

Svensk färsk hummer är helt klart godast naturell, med lite Majonäs eller Aioli.

Ska du gratinera så klyv den på mitten som ovan beskrev,
    klorna är bra om du knäcker upp lite, bara för att det ska va lättare att äta.

pilla även bort de grå jälarna eller vad de heter från magen, men spara på ev rom och smör.

Jag brukar rensa ur skalen helt, på allt kött, blanda med köttet från klorna och grovhacka lite.
    blanda i riven parmesan eller annan stark ost, ev lite brynta hackade champinjoner och lök.

rensa rent skalen, (hummerhalvorna) försök att hålla dom hela ;)
    återfyll skalhalvorna med röran och stoppa in i ugnen.
    ganska hög värme 15 20 min så osten smälter och ytan får lite färg. 

Svar på tråden Hur tillagar man hummer? (nybörjare)