Pessimist/optimist?
Hur är det med er bild av er själva. Överensstämmer det med hur andra ser på er?
Hur är det med er bild av er själva. Överensstämmer det med hur andra ser på er?
Jag anser att jag är realist. Och eftersom jag har inställningen att "ingenting löser sig av sig själv utan man får se till att ordna det" så tror jag att andra uppfattar det som att jag är pessimist.
Men det är ju faktiskt inte så att jag tror att allt kommer gå åt helsike... bara att jag tror att man måste anstränga sig lite själv också om det ska bli bra.
Andra brukar inte säga vare sig att jag är optimist eller pessimist. Själv anser jag mig vara realist och det är vad andra säger också (om de har ett behov av att uttrycka sin åsikt i frågan).
Det jag funderar på (som jag nog inte egentligen kan få ett svar på objektivt här) är ifall de som anses vara pessimister, oftare än optimister, anser sig själva vara realister?
Jag anser mig vara realist och det är vad andra säger också. Men jag tror att om de måste välja mellan pessimist och optimist så skulle nog de flesta säga pessimist.