• Vickis

Omplaceras pga graviditet, hur påverkar de min fp??

Jag har jobbat 100 % vaken natt före grav å första veckorna... sen fick jag så problem med sömnen och barnmorskan avrådde mig att jobba så mkt natt... både bm å läkaren jag träffade talade om riskerna som finns om jag skulle fortsätta å jobba natt Obestämd  att de finns eu stadgar som säger att om man jobbar natt å blir gravid så har man rätt att omplaceras till dagtid under resten av graviditeten. Jag kommer nu att omplaceras å jobba dagtid, men fortsätta å va deltids sjukskriven pga sömnen. Hur kommer detta att påverka min fp, jag får ju sämre lön pga att jag nu inte får ngt ob-tillägg?!

• Svar på tråden Omplaceras pga graviditet, hur påverkar de min fp??
  • whitetrach86

om jag förstått rätt så räknas inte ens OB in i årslönen.. så det borde inte vara några problem... har själv jobbat med mkt OB

• Lovisa09

Ob räknas in i årsinkomsten, om den är regelbundet återkommande! Jobbar själv natt och haft fp! Jag tror du har rätt att vara sjukskriven, gå ner i tid 6 månader innan bebis beräknas utan att din fp påverkas! De ska ändå räkna på det du tjänade innan sjukskrivning/minskad tid!

• RocketQueen

Jag visste att man har rätt att bli omplacerad under graviditet om ens vanliga arbetsuppgifter inte funkar men kan har man alltså samma rätt till att få jobba dag istället för natt? För jag har precis varit sjukskriven ett av pga sömnproblem och har mitt första nattpass på tisdag. Och har redan lite ångest över det. Sorry TS att jag kapar lite men nu blev jag ju genast nyfiken...

• Lovisa09

Jag tror inte arbetsgivaren har skyldighet art ge dig dagtjänst om du har nattjänst i botten. Däremot funkar det väl så på många arbetsplatser att man kan få börja på dagen om utrymme för det finns!

• RocketQueen

Är väl bäst att prata med dom. Jag har ett skiftjobb där jag jobbar både dag och natt men nu börjar det bli riktigt jobbigt med nattpassen...

• Lovisa09

Då borde du ju nu få gå enbart dag, borde inte vara några problem, jag jobbar enbart natt och väntar tvillingar och är så trött, är bara i vecka 15 men hoppas att det inte dröjer för länge tills jag blir sjukskriven( faktiskt så jag känner) för det funkar inte att jobba natt med denna hemska trötthet! Och jag kan inte bli omplacerad eftersom de inte omplacerar någon på mitt jobb, jobbar inom vården, finns inte utrymme för det, tyvärr!

• Lovisa09

Men fk godkände din sjukskrivning i alla fall? Jag har undrat över det med fk, även fall min läkare skulle sjukskriva mig så är det kumminet säkert fk godkänner det så tidigt men det återstår att se! Jag ska på läkarbesök på onsdag! Får se vad som sögs då! Lycka till att komma igång med jobbet igen, hoppas det går bra!

• RocketQueen

Jag har inte hört från fk än så jag hoppas det. Men det var en tillfällig sjukskrivning bara under två veckor (som fk var aktuella) där min psykolog hade skrivit utförligt om hur viktigt det var att jag inte jobbade natt innan jag fick bukt med sömnen, fick även sömntabletter som jag då skulle ta. Tror att det är lättare att få det godkänt när det bara är kortare perioder. Men funkar det inte för mig nu den här veckan när jag ska jobba natt igen så kommer jag försöka att få dagpass istället.

• Lovisa09

Vad skönt.
    Ska kolla med mitt jobb på måndag men tror inte jag får börja på dagen. Känns lite kört när man har enbart natttjänst i botten. Men man vet ju aldrig.!

Svar på tråden Omplaceras pga graviditet, hur påverkar de min fp??