• Anonym (vänner)

Ni barnfamiljer som firar nyår med bara familjen?

Ni barnfamiljer som ikväll firar nyår med "bara" familjen, vad är anledningen till det? Dvs vad är anledningen till att ni inte firar med några vänner som ju många gör?

Vi är hemma med våra två små barn för att vi inte har någon familj att fira med, vi har många vänner men ingen som är så nära att vi är naturliga att fira just nyår med eller så bor vi för långt ifrån varandra att det känns för krångligt att åka dit och sova över med små barn. Det känns som att alla nya vänner vi lärt känna redan har massa andra vänner också som står dem ännu närmre och som de firar med.

Vi önskar alltså att vi hade fler nära vänner i vårt närområde som vi både sågs regelbundet med på enkla sätt men också som var så nära vänner att det kändes naturligt att fira sådant som nyår, valborg och midsommar tex med dem. Men vi vet inte hur vi ska åstadkomma detta, alla nya vänner vi fått genom föräldragrupper osv är just så där att de ses gärna men vi är inte vänfamilj nr ett för dem som prioriteras framför andra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-31 20:41
    Jag menar förstås inte er som firar ensamma pga jobb, sjukdom och sådant.

• Svar på tråden Ni barnfamiljer som firar nyår med bara familjen?
  • Smecker

För att jag är skild och barnen kräksjuka, för att jag inte tänker plåga barnen med att hålla dem uppe hur länge som helst (de mår inte bra av det och är griniga i två dagar efter det) och för att vännerna bor ett antal mil bort, föräldrarna tillbringar 3 månader varje vinter på Teneriffa, släkten bor 25 mil bort och jag har ingen bil. Ja just, och för att jag trivs med att vara med barnen, nyårsafton är för mig inget särskilt faktiskt.

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • JM76

Vi firar nyår hemma själva med bara familjen. Vi har provat på andra lösningar (fest hos andra barnfamiljer), men det funkar dåligt att ha tvååringen borta sent på kvällen eftersom han vägrar sova när han är uppspelt och hemma hos nån han inte känner så bra och han är inte speciellt kul att ha att göra med efter åttatiden på kvällen om han fortfarande är vaken.

Jag skulle gärna fira med vänner, men i så fall hemma hos oss, och just i år var vi ute lite för sent med förslaget så de barnfamiljer vi känner hade redan andra planer. De utan barn är nog mer sugna på festarkväll än barnfamiljshäng.

Vi var bjudna på några fester/middagar, men inget som passade med småbarn, så vi stannade hemma.

• Cornellia

För att vi inte har någon lust att "fira" i år.

Vi är helt nöjda med att vara hemma och mysa med varandra och våra 4 mån gamla son.

• norrlandsflicka

Vi brukar fira med vänner. Ifjol firade vi med en familj som vi lärt känna genom öppna förskolan. Eller vi var där och åt god middag och sen for vi hem mellan 20-21 då det började bli sovdags för våran son. Tolvslaget firade vi in själva jag och min man. Jag var höggravid så då var det rätt skönt inte anordna nåt själv. Tidigare år har vi bjudit hem lite kompisar och firat 12-slaget tillsammans. I år så skulle vi ha firat med mina föräldrar, men vi fick ställa in då barnen är sjuka. Vi blir själv bara jag och min man och eventuellt vakna barn i år då.

• MHM

Vi brukar fira, men i år skippar vi det. Barnen sover och jag och mannen ska väl umgås ikväll. From. imorgon arbetar han borta i ett år nästan så vi kommer i princip aldrig ses, förutom när vi hälsar på där han jobbar. Viktigare med tid för varandra än att umgås med andra då.

• EnsamMammaTillTvå

För att jag inte vill åka hem kommunalt, för dyrt + svårt att få tag i taxi, inget körkort, vill inte sova borta. Men så ärjag ju ensam med så vore vi två kanske läget vore annorlunda.

Tycker det är skönt hemma. :)

• PruttPottan

I år för att sambon jobbar så jag å sonen sitter ensam men annars för att vi inte känner några som passar in eller särskilt många för den delen heller för på vår gata i skogen är de flesta lätt inavlade och beter sig utvecklingstört så vi har vänner som bor långt borta.
    Tycker inte fest och fylla är ultimat nån dag på året med en tvååring =)

ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • Anonym

Vi firar hemma för vi tycker det är så mysigt att göra det. Vi har en son som är 1 o en som är 3 år så de ska ju läggas i tid.

Svar på tråden Ni barnfamiljer som firar nyår med bara familjen?