• Gurkan

Problem med skoda fabia, hjälp!

Vi har köpt en Skoda fabia -01 för bara några veckor sedan och den har gått jättefint. 
    Idag när vi skulle starta den blinkar flera varningslampor. Det blinkar om motorlampan, om servolampan, omparkeringsbromslampan, om abslampan och om sätt fast bältet lampan. Självklart piper den rejält med.
    Nu känns det väl lite otroligt att att allt skulle rasa över natten varpå jag undrar om det inte kan vara något med fukt? Vi hade det rejält fuktigt ute igår... Någon som vet något om det här och vad man själv kan göra? 

• Svar på tråden Problem med skoda fabia, hjälp!
  • InfinityPoint

Sannolikt har inte allt gått sönder samtidigt, varför det troligen är instrumentfel. Kör som vanligt om det går, och låt verkstad kolla felkoderna. Om du har möjlighet kan du nollställa själv med en felkodsläsare och se om det kommer tillbaka.

Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Gurkan

Vi satte igång motorvärmare och kupevärmare och gläntade på rutorna och körde på några timmar och det som händer nu är att allt blinkar och det piper tills man lägger ur växel då släcks alla lampor och pipet tystnar och bilen funkar. Stänger man då av motorn och startar den direkt efter så fungerar bilen, inga varningar alls men låter man den stå en stund så varnar den igen. Förutom fukt så har den ju stått still i fem-sex dagar med vet inte om det påverkar... får ringa verkstaden imorgon och se vad de säger.

• IngGa

Får man fråga hur det gick med bilen sen....vad det var för fel? har nämligen samma problem med min.

• Gurkan
    IngGa skrev 2013-03-02 21:04:41 följande:
    Får man fråga hur det gick med bilen sen....vad det var för fel? har nämligen samma problem med min.

IngGa skrev 2013-03-02 21:04:41 följande:

Fukt i kabelhärvan. Tyvärr var det som gick att göra, sprätta upp isoleringen kring kablarna, redan gjort och det skulle kosta närmare 30 000 att byta det så vi fick skrota bilen :/
  • Pallas

30 000 spänn? Men fy fan! Var det databoxen som pajat? Den kan ju vara dyr. Att byta el i en bil är pyssligt, men knappast omöjligt. På verkstad är det många timmars jobb och därför dyrt, men det känns ju helt galet att skrota en bil pga fuktskada! Fick ni ut ngt på försäkringen?

• Gurkan
    Pallas skrev 2013-03-07 10:16:10 följande:
    30 000 spänn? Men fy fan! Var det databoxen som pajat? Den kan ju vara dyr. Att byta el i en bil är pyssligt, men knappast omöjligt. På verkstad är det många timmars jobb och därför dyrt, men det känns ju helt galet att skrota en bil pga fuktskada! Fick ni ut ngt på försäkringen?
    Nix, alla kablar i kabelhärvan var ansatta av fukt. Tydligen inget ovanligt fel alls på Skoda. vi hade den inne på vår verkstad, killar jag faktiskt litar på och som är duktiga och inte tar rövarpriser och visst kunde de göra det men det blev ungefär lika mycket som bilen var värd så rekommenderade de skroten.

Försäkringen täcker inte sånt eftersom bilen var köpt begagnad. 
  • Pallas
    Gurkan skrev 2013-03-07 10:59:46 följande:
    Nix, alla kablar i kabelhärvan var ansatta av fukt. Tydligen inget ovanligt fel alls på Skoda. vi hade den inne på vår verkstad, killar jag faktiskt litar på och som är duktiga och inte tar rövarpriser och visst kunde de göra det men det blev ungefär lika mycket som bilen var värd så rekommenderade de skroten.

Försäkringen täcker inte sånt eftersom bilen var köpt begagnad. 
    Men fy fan! Beklagar. Inte så lätt att kolla när man köper begagnat, om bilen går bra vid köpet. Har själv haft problem med min Seat Cordoba -01, som gått 10 000 mil. Vevhusventilationen frös och då sköts all tätning i ventilkåpan bort så att tändstiften dränktes i olja. Jag kunde göra jobbet själv, men det tar ju en massa tid och ork. Nu när jag fick ihop den och den gick som en klocka, ja då råstade avgassystemet av. Suck. Men det blir ju gärna så när man inte kan köpa flång nya bilar. Då får man ta det som blir över och göra det bästa av det. 
  • Gurkan
    Pallas skrev 2013-03-07 12:32:06 följande:
    Men fy fan! Beklagar. Inte så lätt att kolla när man köper begagnat, om bilen går bra vid köpet. Har själv haft problem med min Seat Cordoba -01, som gått 10 000 mil. Vevhusventilationen frös och då sköts all tätning i ventilkåpan bort så att tändstiften dränktes i olja. Jag kunde göra jobbet själv, men det tar ju en massa tid och ork. Nu när jag fick ihop den och den gick som en klocka, ja då råstade avgassystemet av. Suck. Men det blir ju gärna så när man inte kan köpa flång nya bilar. Då får man ta det som blir över och göra det bästa av det. 

Nä nya bilar har vi inte råd att köpa ;) och visst var det surt att bilen behövde gå till skrot efter vi bara haft den ett år och betalat drygt 25 papp för den. Men så är det att köpa begagnad bil, eller bil överhuvudtaget verkar det som! Är så glad att jag har en ärlig verkstad som visar vad de köper in reservdelen för och som alltid ger en bra uppskattning på vad arbetet ska kosta och som ibland inte tagit betalt alls. Lämnade in bilen som drog snett av bara fan. Slitet däck som fått en bula var domen, hade däck att byta med hemma så den undersökningen bjöd de på. Vi får gratis lånebil med när vi behöver. Själv kan jag alldeles för lite om bilar och har inget intresse av att lära mig, de ska bara gå ;)
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-03-07 12:32:06 följande:
    Att köpa ny bil är det sämsta jag gjort.
    Att köpa min 10 år gamla och 23.000 mil långt gångna BMW är det bästa jag gjort.

MEN, Pallas, jag har svag "bränd olje"-doft när jag parkerar och krypkör, så först trodde jag att det kanske kröp olja nånstans runt ventilkåpspackningen (ser dock helt torrt ut) så delar för detta köptes in, men nu har jag lärt mig att min maskin har känslig vevhusventilation, så jag ska beställa delarna för byte av detta, och står nu inför det jobb du beskriver ovan. Vitsen med min/vår beggade familjebil var att jag skulle "våga bryta lite själv" på den och kanske kapa lite onödiga service-kostnader hos BMW. (som förmodligen ändå bara fnyser åt en 10 år gammal men välskött 3-serie). Så snart kommer det väl en post i din tråd "Mekarskryt"

Gurkan, du verkar ha en bra verkstad. Vilken är den?
    Jag äger 3 Volkswagen och har bara ägt VW och Audi och har en likadan sån verkstad ungefär där jag bor, som är Audi/VW/Skoda/Seat-auktoriserade men fristående. De är också sådär suveräna.

/Puppa

Svar på tråden Problem med skoda fabia, hjälp!