Pallas skrev 2013-03-07 12:32:06 följande:
Men fy fan! Beklagar. Inte så lätt att kolla när man köper begagnat, om bilen går bra vid köpet. Har själv haft problem med min Seat Cordoba -01, som gått 10 000 mil. Vevhusventilationen frös och då sköts all tätning i ventilkåpan bort så att tändstiften dränktes i olja. Jag kunde göra jobbet själv, men det tar ju en massa tid och ork. Nu när jag fick ihop den och den gick som en klocka, ja då råstade avgassystemet av. Suck. Men det blir ju gärna så när man inte kan köpa flång nya bilar. Då får man ta det som blir över och göra det bästa av det.
Att köpa ny bil är det sämsta jag gjort.
Att köpa min 10 år gamla och 23.000 mil långt gångna BMW är det bästa jag gjort.
MEN, Pallas, jag har svag "bränd olje"-doft när jag parkerar och krypkör, så först trodde jag att det kanske kröp olja nånstans runt ventilkåpspackningen (ser dock helt torrt ut) så delar för detta köptes in, men nu har jag lärt mig att min maskin har känslig vevhusventilation, så jag ska beställa delarna för byte av detta, och står nu inför det jobb du beskriver ovan. Vitsen med min/vår beggade familjebil var att jag skulle "våga bryta lite själv" på den och kanske kapa lite onödiga service-kostnader hos BMW. (som förmodligen ändå bara fnyser åt en 10 år gammal men välskött 3-serie). Så snart kommer det väl en post i din tråd "Mekarskryt"
Gurkan, du verkar ha en bra verkstad. Vilken är den?
Jag äger 3 Volkswagen och har bara ägt VW och Audi och har en likadan sån verkstad ungefär där jag bor, som är Audi/VW/Skoda/Seat-auktoriserade men fristående. De är också sådär suveräna.
/Puppa