• Anonym (mirta)

någon som slutat med mirtazapin och mår bättre utan? gick ni ner i vikt?

Som tråden lyder så undrar jag hur ni mått när ni har slutat med mirta, jag trappade ner från 45 till 30 under 6 v. Kände mig lite ostabil men det gick bra. förra veckan sänkte jag till 15 och för 4 dagar sen sluta jag helt.  Japp på 1 vecka gick jag från 30 till 0. :)

Jag sov inte bra de sista 4 månaderna och läkaren sa åt mig att fortsätta iaf. men pga sömnbrist och viktuppgång ( 14 kg) så bestämde jag mig för att bli av med skiten.

Jag mår bra, och sov för första gången nästan en hel natt! Så glad!!!

Undrar också lite hur lång tid det tar innan man börjar tappa kilon, vet att det är olika från person till person men vore intressant att veta hur det gick för er. 
    Har märkt att jag kan inte äta lika mycket mat längre. En macka sen var jag proppmätt.

Har gått på dessa sedan februari 2011. 

• Svar på tråden någon som slutat med mirtazapin och mår bättre utan? gick ni ner i vikt?
  • Sileas87

Nu gick jag visserligen inte upp i vikt av dem men jag kan svara på att jag mådde lika bra när jag slutade som jag gjorde under tiden jag fick dem. Trappade ner under några veckor.

Jag var rädd att jag skulle börja sova dåligt eller få ångest men det hände inte :) Nu, tre år senare sover jag fortfarande bra och mår rätt bra också. Känns skönt att slippa mediciner.

• Anonym (s)

Jag tvärslutade efter att käkat dem i 1 år. (45 mg)

Mådde rätt skit första veckan med ffa sömnproblem.Gick ner de 5-6 kilo jag lagt på mig ganska snabbt  tog bara några veckor.....men viktigast "vinst" för mig att jag slutade : Min ångest försvann.

• Anonym (mirta)

Det är jättebra att du mår bra efter så lång tid efter dom. Ja de vore så skönt att sluta med alla mediciner.

Oj, tvärslutade. Bra gjort! :) Ja jag hade/har ganska mycket ångest men det kan man hantera ganska bra ändå. Jag hoppas de går bra för mig, det tror jag iaf, jag är envis och jag vet att det är bäst att sluta med dom. Nu när jag märker att jag sover bättre UTAN dom hehe. Och inte lika hungrig och sugen på allt.  

• RocketQueen

Jag tvärslutade också för ett och ett halvt år sedan. Inget att rekommendera, men jag var så trött på dom och jag kunde verkligen inte hantera viktuppgången så jag bestämde mig för att sluta helt enkelt. Jag började viktväkta direkt när jag slutade och vikten försvann på fyra månader. (15 kg hade jag gått upp under tiden jag åt) Ångesten har jag tyvärr fortfarande problem med, sömnen också, men nu har jag försökt mer med kbt och liknande och mindre mediciner. Nu när jag är gravid äter jag bara sömntabletter vid behov men innan dess hade jag även ångestdämpande vid behov.

Det som jag tyckte var absolut skönast med att inte äta dom mer var att faktiskt kunna känna mättnad, den egenskapen försvann ju helt när jag åt mirtazapin.

• Anonym
    Anonym (s) skrev 2012-01-01 13:23:57 följande:
    Jag tvärslutade efter att käkat dem i 1 år. (45 mg)

Mådde rätt skit första veckan med ffa sömnproblem.Gick ner de 5-6 kilo jag lagt på mig ganska snabbt  tog bara några veckor.....men viktigast "vinst" för mig att jag slutade : Min ångest försvann.
    Äter själv mitrazapin nu pga ångest, men du säger att den försvann när du slutade!? Skööönt! Hoppas jag kan gå på det ett tag o sen sluta så att min ångest oxå försvinner Eller menar du att du inte hade ångest innan du började på dem? 

• Anonym (s)
    Anonym skrev 2012-01-01 14:01:13 följande:
    Äter själv mitrazapin nu pga ångest, men du säger att den försvann när du slutade!? Skööönt! Hoppas jag kan gå på det ett tag o sen sluta så att min ångest oxå försvinner Eller menar du att du inte hade ångest innan du började på dem? 
    jag fick dem utskrivna pga ångest och de hjälpte bara typ första 2 månaderna.

Trodde inte min ångest skulle försvinna när jag slutade med mirta utan tänkte men äh de hjälper ju inte så lika bra sluta med dem. Att ångesten försvann då var en överraskning och ren bonus :)

många antidepp och ångestdämpande mediciner har ju ångest och oro som biverkning kanske mirta har det också!?

• Anonym
    Anonym (s) skrev 2012-01-01 14:42:43 följande:
    jag fick dem utskrivna pga ångest och de hjälpte bara typ första 2 månaderna.

Trodde inte min ångest skulle försvinna när jag slutade med mirta utan tänkte men äh de hjälper ju inte så lika bra sluta med dem. Att ångesten försvann då var en överraskning och ren bonus :)

många antidepp och ångestdämpande mediciner har ju ångest och oro som biverkning kanske mirta har det också!?

Enligt fass är oroskänslor vanlig biverkning men ångest står inte med.. Ska gå den här kuren i 3 mån sen sluta så får vi hoppas på det bästa! Tack för svaret!
  • Anonym (F)
    RocketQueen skrev 2012-01-01 13:59:18 följande:
    Jag tvärslutade också för ett och ett halvt år sedan. Inget att rekommendera, men jag var så trött på dom och jag kunde verkligen inte hantera viktuppgången så jag bestämde mig för att sluta helt enkelt. Jag började viktväkta direkt när jag slutade och vikten försvann på fyra månader. (15 kg hade jag gått upp under tiden jag åt) Ångesten har jag tyvärr fortfarande problem med, sömnen också, men nu har jag försökt mer med kbt och liknande och mindre mediciner. Nu när jag är gravid äter jag bara sömntabletter vid behov men innan dess hade jag även ångestdämpande vid behov.

Det som jag tyckte var absolut skönast med att inte äta dom mer var att faktiskt kunna känna mättnad, den egenskapen försvann ju helt när jag åt mirtazapin.
    Vilka sömntabletter och ångestdämpande får du utskrivna som fungerar även vid graviditet?
  • RocketQueen

(F): Jag sover oftast ganska bra på Lergigan men har även Imovane att ta till om det skulle krisa sig, men dom får jag inte äta regelbundet.

• Anonym (F)
    RocketQueen skrev 2012-01-01 17:09:51 följande:
    (F): Jag sover oftast ganska bra på Lergigan men har även Imovane att ta till om det skulle krisa sig, men dom får jag inte äta regelbundet.
    Tack för svar. Oroar mig väldigt mycket för kombination av sömnproblem och graviditet.
Svar på tråden någon som slutat med mirtazapin och mår bättre utan? gick ni ner i vikt?