• gryning2

Hur ska jag få 4-åringen att klä på sig?

Min 4-åring är så fruktansvärt seg med påklädning, speciellt ytterkläderna. Han KAN klä sig det mesta av plaggen men viljan saknas. Om jag ska gå ut med barnen kan jag be honom börja sätta på sig ett plagg medan jag klär lillebror. Men han bara sysslar med en massa annat, det händer ingenting. Jag måste till 99% klä på även honom vartenda plagg när jag är klar med lillebror vilket känns irriterande när jag vet att han kan. Lillebror blir irriterad också och ligger på golvet och skriker medan han får vänta. Likaså att byta om från pyjamas till kläder på morgonen är så segt och måste mutas/hotas fram varenda dag Rynkar på näsan Hur gör ni andra? Är det för mycket begärt att en 4-åring ska klä sig mestadels själv? Tar sån fruktansvärd tid att komma ut med bägge barnen när han inte lyfter ett finger för att hjälpa till. Han tycker tyvärr heller inte så mycket om att gå ut nu på vintern och är hellre inne om han får bestämma så det hjälper inte att hota med att han inte får gå ut heller.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Svar på tråden Hur ska jag få 4-åringen att klä på sig?
  • solskina

Man ska aldrig hota barn överhuvudtaget.

Tänk om helt. Motivera, använd belöningssystem. Tycker han om att tävla, gör en tävling om det. Sätt upp ett papper och ett tidtagarur i hallen. Låt han slå sina egna rekord. 

Tänk problemlösning.  

• gryning2
    solskina skrev 2012-01-01 14:27:10 följande:
    Man ska aldrig hota barn överhuvudtaget.

Tänk om helt. Motivera, använd belöningssystem. Tycker han om att tävla, gör en tävling om det. Sätt upp ett papper och ett tidtagarur i hallen. Låt han slå sina egna rekord. 

Tänk problemlösning.  
    Tja jag är väl ingen 100 % pedagogisk förälder därför blir det lätt hot då jag blir trött/arg/frustrerad. Men visst du har rätt, jag måste hitta andra metoder.
  • solskina

Förstår att det är frustrerande men det hjälper inte med hot och gnäll.

Har en syster som hållit på att skrika och gapa på sina små barn och nu när dom är tonåringar så gör dom lika dant mot henne. Hotar och rymmer och har sig. Barn lär sig av oss. Desto mer dom bråkar desto lugnare ska du vara. Lugn ger trygghet.

Klart att det blir en jobbig över gång men det fungerar. 

• Tutilure

Tävling är ett bra förslag men det är ju inte alltid som man orkar/har lust med det.
    Jag lät min son gå ut som han var under en period när han vägrade klä på sig. Han gick ut utan kläder 2 ggr och sen aldrig mer. Han är ju inte dum så han upptäckte ju varför man ska sätta på sig kläder.Drömmer

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • gryning2
    solskina skrev 2012-01-01 14:35:02 följande:
    Förstår att det är frustrerande men det hjälper inte med hot och gnäll.

Har en syster som hållit på att skrika och gapa på sina små barn och nu när dom är tonåringar så gör dom lika dant mot henne. Hotar och rymmer och har sig. Barn lär sig av oss. Desto mer dom bråkar desto lugnare ska du vara. Lugn ger trygghet.

Klart att det blir en jobbig över gång men det fungerar. 

Fast jag är inte högljudd så med skrik och gap. Mer att jag kan säga att jag kommer att stänga av TV:n om han inte klär på sig eller liknande. Jag blir mer surmulen när han krånglar.
  • gryning2
    Tutilure skrev 2012-01-01 14:36:36 följande:
    Tävling är ett bra förslag men det är ju inte alltid som man orkar/har lust med det.
    Jag lät min son gå ut som han var under en period när han vägrade klä på sig. Han gick ut utan kläder 2 ggr och sen aldrig mer. Han är ju inte dum så han upptäckte ju varför man ska sätta på sig kläder.Drömmer
    Ja jag har faktiskt gjort detta också. Inte nu i år men förra året (då var det ännu värre med stora utbrott från sonens sida varje gång vi skulle ut). Kanske jag får göra så igen och ta med kläderna ut på gården. Så får han välja om han ska klä sig eller frysa.
  • canmamma

Bestäm dig först om det är värt att bråka om. Å ena sidan så KAN killen ju klä på sig sina kläder själv. Det är bra, ni har lärt honom denna viktiga kunskap och det är inte så att han kommer att få gå igenom livet (eller förskola) utan denna kunskap. Väljer du att sätta på kläderna åt honom så är det ju ingen biggie. Ni kan ju alltid börja igen till våren då det bara är en liten jacka och ett par skor som ska på.

Å andra sidan så vill du att han ska göra det själv. Det är helt rimligt det med och inget konstigt. Det gäller väl bara att inse att detta kommer att ta minst lika mycket tid som att du klär på honom själv. Hjälp honom att fokusera på uppgiften genom att ta bort så många distraktioner som möjligt - stäng av tvn, ge honom kläderna på ett ställe där det inte finns leksaker mm tex i hallen. Håll honom fokuserad genom att prata med honom om vad han gör - ju roligare och mer engagerande det blir desto lättare för honom att lyckas. Lekar, tävlingar, berätta om allt kul ni ska se och göra utomhus... 

• gryning2
    canmamma skrev 2012-01-01 15:07:02 följande:
    Bestäm dig först om det är värt att bråka om. Å ena sidan så KAN killen ju klä på sig sina kläder själv. Det är bra, ni har lärt honom denna viktiga kunskap och det är inte så att han kommer att få gå igenom livet (eller förskola) utan denna kunskap. Väljer du att sätta på kläderna åt honom så är det ju ingen biggie. Ni kan ju alltid börja igen till våren då det bara är en liten jacka och ett par skor som ska på.

Å andra sidan så vill du att han ska göra det själv. Det är helt rimligt det med och inget konstigt. Det gäller väl bara att inse att detta kommer att ta minst lika mycket tid som att du klär på honom själv. Hjälp honom att fokusera på uppgiften genom att ta bort så många distraktioner som möjligt - stäng av tvn, ge honom kläderna på ett ställe där det inte finns leksaker mm tex i hallen. Håll honom fokuserad genom att prata med honom om vad han gör - ju roligare och mer engagerande det blir desto lättare för honom att lyckas. Lekar, tävlingar, berätta om allt kul ni ska se och göra utomhus... 
    Tack för tips. Jag känner nu under vintern att jag håller på att bli tokig på alla kläder och detta krångel. Men till våren blir det ju som du säger genast lättare. Kanske ingen big deal att bara klä honom nu denna vinter när han är seg. Nästa år är han 5år och då hoppas jag verkligen han klär sig själv...
  • hella82

Låt honom klistra klistermärke varje gång han klätt sig själv -efter tex 10 klistermärken åker ni på badhuset (eller ngt annat han tycker om).
    Bor ni så att du kan gå ut utan honom? Alltså typ i hus..då brukar det bli en himla fart om de inser att de blir ensamma inne..
    Testa att tävla mot honom. "undra om du hinner ta på dig overallen medan jag går på toaletten"
    Lycka till! Klart han ska kunna klä sig själv, gäller bara att få in honom i den rutinen. Går han på fsk? Fråga hur de gör. Där har de ju verkligen tid att låta honom träna. Be dem vara envisa med att han ska klä på sig själv.

• Flickan och kråkan

Jag har en nybliven 4-åring och en som blir 3 år i april. Min 2½-åring är....ja, det är liksom inte läge att be honom klä på sig själv. Jag är glad om jag får på honom kläder överhuvudtaget . Storebror tar jag ingen konflikt med.....har inte orken och ser inte riktigt meningen. Vi kör mycket varannan. "kan du ta på dig byxorna så hjälper jag dig med tröjan" och så låter jag det få ta tid med byxorna (klär på lillebror under tiden). Han kan också klä på sig själv. Har egentligen bara problem med byxknappar, men allt åker på med vindens hastighet när han verkligen vill ut själv . Tänker som så att de själva märker konsekvensen av det hela......det blir ofta lång tid i hallen i tjocka kläder medan det kläs på......vaaaarmt och tråååååkigt .

• MirandaNallen

Jag har en blivande 4-åring som har snappat upp "kläd-race" från bolibompa (tror det sänds som en sekvens runt halv åtta på morgonen) och det brukar funka att göra egna kläd-race när vi ska någonstans. Det hela började med att hon ville tävla mot programledaren på tv, jag såg till att det fanns kläder framme. Vips hade pyjamasen åkt av och de vanliga kläderna på .

• AW76

Så där var min son också vid 4 år. Och på vardagarna hade vi inte tid att vänta på honom, så då klädde vi honom. Det är först nu vid 6 år som han klär sig själv, men fortfarande vill han att man väljer kläder åt honom. Han tycker hela klädbiten är jobbig, tror jag.

Förra vintern när det var så smällkallt så hade han en massa klädalternativ på (dåvarande) förskolan. Fröknarna berättade att han var alldeles förtvivlad vid påklädning. Han visste aldrig vad han skulle ta, hur mycket etc. Vissa barn är väl bara så, antar jag. Finns annat som är så mycket roligare än kläder, de har liksom inget intresse av påklädning.

Det kommer! Jag skulle inte gå i taket för att han inte klär sig hemma.

Svar på tråden Hur ska jag få 4-åringen att klä på sig?