Kan någon hjälpa mig med ett träninsschema?
Hej alla!
kan någon vänlig själ hjälpa mig med ett träningsschema?
födde barn för ca ½ årsen å vill gärna börja nu!!!
tck på förhand!
Hej alla!
kan någon vänlig själ hjälpa mig med ett träningsschema?
födde barn för ca ½ årsen å vill gärna börja nu!!!
tck på förhand!
juste det glömde jag skriva!
Vill går ner 14-15 kg och får plattare mage mindre ben, rumpa och lår ..
Kanske 2-3 dagar i veckan?
Nej inga skador .
Nej ingenting som jag kommer på just nu!
Här har du ett bra upplägg sett till att lära sig basövningar (knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress osv). Se till att lära dig dessa ordentligt innan du slänger på tunga vikter, annars kommer en skada på posten. Nybörjare brukar köra med helkroppspass, man tränar igenom kroppen varje pass. Börja med 3 dagar i veckan eller varannan dag. 3-4 set/övning, 8-12 reps/set (ej marklyft och knäböj där max 5 reps/set är att rekommendera).
Pass A och Pass B, som du alternerar mellan. Fråga gärna någon som ser kunnig ut på gymmet, gamla rävar tenderar finnas lite överallt.
Pass A:
Marklyft(www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BB...)
Bänkpress(www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/...)
Sittande hantelpress(www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/...)
Chins/Latsdrag(Chins; www.exrx.net/WeightEx ercises/LatissimusDorsi/WtChinup.html Latsdrag;www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/...)
Lårcurl(Liggande; www.exrx.net/WeightExerci ses/Hamstrings/LVLyingLegCurl.html eller sittande www.exrx.net/WeightExercises/Hamst rings/LVSeatedLegCurl.html)
Vadpress(www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/LV...)
Valfri magövning
Pass B
Knäböj(www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFul...)
Hantelpress(www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/...)
Militärpress(www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/...)
Stångrodd/kabelrodd(Stångrodd; www.exrx.net /WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html)
Lårcurl(Se ovan)
Vadpress(Se ovan)
Valfri magövning
Vill du minska i vikt; gör av med mer kcal än du stoppar i dig.
2 gram protein/kg kroppsvikt varje dag.
Lägg in kondition om du vill detta, ej innan passen dock (några minuter uppvärmning undantaget dock).
Fan också, länkarna verkar ha slutat fungera. Ska se om jag kan hitta nya.
Ser ut som ett bra nybörjarschema tycker jag. Tänk på att kosten är huvuddelen om du vill gå ner i vikt. Träningen är det som gör dig tajtare. Kör det där 3-6 månader och sen kan du ändra så att du delar upp kroppen mer.
Jag vill också slå ett slag för att "mammakroppen" brukar behöva lite extra träning av vissa muskelgrupper. Styrketräning för baksida axlar, baksida lår är de tips jag fått.
Dessutom passar jag på att även här länka till en utmärkt artikel om hur man blir av med gravidmagen och vad man INTE ska göra (typ vanliga situps). www.aftonbladet.se/wellness/article13102549.ab
Jag för lite liv i den här tråden igen med en fråga angående passen.
Jag har vistats i gym max 10 gånger under min livstid, så jag kan räkna mig själv till de absoluta nybörjarna. Men nu har jag köpt gymkort och jag funderar på ifall det inte är en bra idé för nybörjare att dela upp kroppen på flera träningspass per vecka? För att ägna mer tid till varje muskelgrupp och kanske även lära sig många övningar. Jag tänker mig en 4-5 pass per vecka.
Jag har läst på lite och tittat på olika övningar på youtube etc och för axlar t ex finns där ju en hel del olika övningar att utföra, men kör jag helkropp vid varje pass får väl axlarna inte lite mångsidig träning som om jag ägnar dem ett eget pass tillsammans med bröst exempelvis?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Vill du gå ned i vikt ska du lära dig om kost