• Anonym

Hur vet man om man har alkoholproblem?

Jag dricker inte ofta men när jag väl gör det blir jag nästan alltid aspackad. Minns ingenting, skriker på alla, slår till min kille osv. Kan man ha alkoholproblem utan att dricka ofta?? (min pappa är nykterakoholist) 

• Svar på tråden Hur vet man om man har alkoholproblem?
  • Anonym

Känns som om du har svaret redan.
    Du kanske inte har alkoholproblem men du har definitivt problem med alkoholen...

• Finurlan

Ja, det kan man. Prata med din pappa, han borde sitta inne med en massa kunskap om han gått igenom någon slags rehab.
    Om jag var du skulle jag nog hålla mig borta från alkoholen.
    Lycka till, du löser detta!

• Fenina

Du missbrukar klart alkoholen när du väl dricker den, och du har allvarliga problem med den om du blir utåtagerande. Eller du tycker inte själv att det är något problem?

• Anonym

Jo jag funderar på att aldrig mer dricka

• Fenina
    Anonym skrev 2012-01-01 20:59:58 följande:
    Jo jag funderar på att aldrig mer dricka
    Eller begränsa dig? Kanske "öva" på att dricka ett glas vin till maten, och stoppa där?
    Jag tappade också alltid kontrollen för - blev aldrig utagerande,  men förlorade kontrollen över att stoppa intaget. Nu förtiden dricker jag fint utan problem. Men jag började med att dricka just EN öl eller ETT glas vin. Varför? För att det är gott och jag inte ville avstå helt.

• Anonym (släkten)

Missbruk är inte endast att inte klara av att vara utan alkoholen. 
    Både min bror, morbror och morfar kan inte hantera alkohol. De dricker inte oftare än medelmåttet men när de gör de dricker de alltid för mycket och blir alltid agresiva. Jag är bara glad att de samtliga insett det själva och numera bara dricker något glas till finmiddagen. 

• Anonym (jag också)

Kan säga som så att jag har samma problem som TS.
    Jag har absolut inga som helst problem att avstå alkoholen en vanlig vardag. Men ibland så blir man sugen till de sociala sammanhangen t.ex. fester, krogbesök osv. Å det är då mina problem visar sig. Jag dricker ett, två, tre glas som de flesta. Men när de andra slutar för att de fått tillräckligt så kan jag inte.
    Jag kan hålla mig från alkoholen i veckor eller månader men sen så tänker jag "ähh... några öl klarar jag". Men jag gör verkligen inte det.
    Jag dricker tills jag däckar eller tills alkholen/pengarna är slut. Det har hänt att jag stulit alkohol av mina vänner, smygdruckit starksprit på toaletten på fester å massa annat skit. Ibland när jag och några vänner har trevliga kvällar där alla dricker lite öl så tar min öl slut rätt fort. Varpå jag åker hem.. men först så stannar jag vid en bensinmack och köper mer folköl så jag kan fortsätta hemma i min ensamhet. Oftast dricker jag inte upp allt samma kväll men då fortsätter jag dagen efter för att dämpa min ångest.

Tror det har med någon rubbning i belöningssystemet i hjärnan eller nåt. Jag har alltid varit den som druckit mest och det har bara blivit mer och mer för varje år.

Idag tog jag steget och gick till mitt första AA-möte efter en nyårsafton som slutade i polisens fyllecell igen.
    Det var befriande och jag kommer definitivt gå dit fler gånger.

• Anonym

jag har också insett att jag har problem.
    jag dricker inte ofta, men dom gånger jag dricker, så blir jag stup full och elak.
    jag ska söka hjälp nu. sådan här kan jag inte vara. 

• Anonym (medberoende)

Den dag ditt drickande påverkar andra i din omgivning har du problem, när du som du säger slår din kille - misshandel och har minnesluckor är det tydliga tecken på alkoholproblematik. Det finns hjälp! Kontakta AA eller alkohol- och drogrådgivaren i din kommun. Googla jellineks kurva, den visar ganska tydligt hur missbruket eskalerar och vilka tecken på missbruk som kan upptäckas.

• Anonym
    Anonym (medberoende) skrev 2012-01-03 03:59:45 följande:
    Den dag ditt drickande påverkar andra i din omgivning har du problem, när du som du säger slår din kille - misshandel och har minnesluckor är det tydliga tecken på alkoholproblematik. Det finns hjälp! Kontakta AA eller alkohol- och drogrådgivaren i din kommun. Googla jellineks kurva, den visar ganska tydligt hur missbruket eskalerar och vilka tecken på missbruk som kan upptäckas.
    har du någon länk att hänvisa till? tänkte på det med jellineks kurva.
  • Anonym (medberoende)
    Fenina skrev 2012-01-01 21:04:23 följande:
    Eller begränsa dig? Kanske "öva" på att dricka ett glas vin till maten, och stoppa där?
    Jag tappade också alltid kontrollen för - blev aldrig utagerande,  men förlorade kontrollen över att stoppa intaget. Nu förtiden dricker jag fint utan problem. Men jag började med att dricka just EN öl eller ETT glas vin. Varför? För att det är gott och jag inte ville avstå helt.
    Bra att du idag kan hantera alkoholen. Men en alkoholist kan aldrig bara ta ett glas, det kan fungera några gånger men slutar, tyvärr, alltid med att de tappar kontrollen. En alkoholist kan inte lära sig att dricka normalt, vilket en som under en period överkonsumerat alkohol kan.
  • Anonym

Har alkoholen dig i sitt grepp känslomässigt har du problem, oavsett om du dricker varje timme eller en gång per månad. Jag tror du innerst inne redan vet svaret.

• Twins2
    Anonym skrev 2012-01-01 20:52:31 följande:
    Känns som om du har svaret redan.
    Du kanske inte har alkoholproblem men du har definitivt problem med alkoholen...

Vad är skillnade på att ha alkoholproblem och problem med alkoholen...? Är ju samma sak bara olika formulerat...
Svar på tråden Hur vet man om man har alkoholproblem?