• Anonym (Mia)

Internationell adoption?

Hej!
    Vi är ett par i trettioårsåldern som funderar på adoption. Vi skulle gärna vilja adoptera från Storbritannien då mannen är född och uppvuxen där och därmed har starka band till landet. Vet någon hur en enskild internationell adoption går till? Har någon adopterat från exempelvis Storbritannien? Enligt socfamratt.se lyder följande;

"Man pratar inte i Sverige om privata adoptioner utan de kallas istället för enskilda internationella adoptioner.

Det är tillåtet att genomföra enskilda internationella adoptioner i Sverige. Det vill säga att genomföra en adoption som inte går via de av MIA auktoriserade adoptionsförmedlingarna. Se 4 § lagen om internationell adoptionsförmedling.

Men enskilda internationella adoptioner ska enligt lagens förarbeten begränsas till särskilda fall och de ska vara tillförlitliga. Det kan vara fråga om en släktingadoption, att sökanden bott och arbetat i barnets ursprungsland eller att sökanden har sitt eget ursprung i barnets ursprungsland.

Tillstånd till adoption ges inte om prövningen visar att det kan befaras, eller att det finns grundad misstanke, att förmedlingssättet inte är tillförlitligt. Det kan till exempel vara känt att förmedlaren arbetar oseriöst, handlingarna är oklara och att oskälig betalning förekommit."

• Svar på tråden Internationell adoption?
  • Anonym

Finns det verkligen barn tillgängliga för internationell adoption från Storbritannien?

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2012-01-01 21:44:53 följande:
    Finns det verkligen barn tillgängliga för internationell adoption från Storbritannien?
    Vad jag har förstått så finns de det. Min man bodde i England till vuxen ålder samt är brittisk medborgare ifall det skulle underlätta processen för oss. Jag är intresserad av att få ta del av alla era erfarenheter, såväl positiva som negativa. Har förstått att det är betydligt mer kostsamt att genomföra en enskild adoption men då detta känns rätt för oss är det värt det.
  • Anonym

Ta kontakt med MIA och fråga dem. Jag är inte alls säker på att det skulle vara dyrare med enskild adoption men förmodligen krångligare! Jag skulle kontakta någon jurist med adoptionskunskaper eller socialsekreterare i Storbritannien med frågorna. Om ni är bosatta i Sverige antar jag att ni måste göra hemutredning här, eller kan man genomföra adoptionen  där helt och hållet i och med medborgarskapet?

Varför vill ni adoptera från England? Ser ni det som ett välgörenhetsprojekt? Med tanke på att internationell adoption är sista utvägen kan jag tänka mig att det är stora barn med stora problem som kan vara aktuella men jag är nyfiken och intresserad så upplys mig gärna!

• JellyBean

Ni snackar pengar....?
    Hallå det handlar om barn.
    och hur kan du veta att det är "värt" det?

Inget barn vill vara välgörenhetsbarn.

• Anonym (Mia)
    Anonym skrev 2012-01-01 22:00:26 följande:
    Ta kontakt med MIA och fråga dem. Jag är inte alls säker på att det skulle vara dyrare med enskild adoption men förmodligen krångligare! Jag skulle kontakta någon jurist med adoptionskunskaper eller socialsekreterare i Storbritannien med frågorna. Om ni är bosatta i Sverige antar jag att ni måste göra hemutredning här, eller kan man genomföra adoptionen  där helt och hållet i och med medborgarskapet?

Varför vill ni adoptera från England? Ser ni det som ett välgörenhetsprojekt? Med tanke på att internationell adoption är sista utvägen kan jag tänka mig att det är stora barn med stora problem som kan vara aktuella men jag är nyfiken och intresserad så upplys mig gärna!
    Tack för ditt utförliga svar! Varför vi vill adoptera är för att jag, kvinnan, inte kan få barn på naturlig väg. Varför vi överväger Storbritannien är för den nära anknytning min man har till landet. Givetvis står och faller inte adoptionen om vi inte kan/får adoptera från just England men det är som tidigare beskrivits vår första och främsta tanke.
  • Anonym (Mia)
    JellyBean skrev 2012-01-01 22:06:23 följande:
    Ni snackar pengar....?

Det jag menar är att jag är medveten om att en enskild internationell adoption är mycket kostsam och utdragen process där utredningar sker i såväl det tilltänkta landet som i boendelandet. Det jag menar med värt det är att barnet i sådana fall får en naturlig och kontinuelig relation till sitt födelseland såväl som sitt boendeland, det för mig (och förhoppningsvis barnet) är värt något men jag kan givetvis ha fel.

Sedan kan jag tycka att det är helt naturligt att ta upp kostnadsfrågan när det kommer till adoption, hur mycket man än önskar sig ett barn har man inte outtömliga resurser. Man märker aldrig av syrliga kommentarer då biologiska föräldrar ojar sig över hur dyrt det är att ha barn men alltid i adoptionsdelen. Jag tycker snarare att det visar på mognad att man är medveten om de EXTRA ekonomiska utgifter en enskild internationell adoption faktiskt medför.
  • Anonym
    JellyBean skrev 2012-01-01 22:06:23 följande:
    Ni snackar pengar....?

JellyBean, jag har sett dig i andra trådar och förstår att du inte upplevt att vara adopterad som något bra. Naturligtvis önskar jag att inga barn skulle behöva andra föräldrar än sina biologiska- i en perfekt värld skulle det inte förekomma adoption. Men världen är inte perfekt och man anser att få komma till nya föräldrar är bättre än att växa upp på institution där man i värsta fall varken får utbildning, mat eller kärlek och risken för övergrepp är stor. När man blir tillräckligt gammal får man klara sig bäst det går och tyvärr är risken stor att man hamnar i missbruk och/eller prostitution.

Jag älskar mitt (adopterade) barn över allt annat och skall göra allt jag kan för att h-n ska få ett bra liv.

Ja vi snackar pengar i och med att man måste anlita advokater och andra professionella personer som ska se till att allt går rätt till och det är dyrt. Man betalar aldrig för barnet, men det vet du naturligtvis om!

Nej välgörenhet är ingen acceptabel anledning att adoptera. Då kan man använda pengarna för att stötta barnen i sina hemländer. Om man adopterar som en välgärning kan det aldrig bli bra.
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2012-01-01 22:06:25 följande:
    Tack för ditt utförliga svar! Varför vi vill adoptera är för att jag, kvinnan, inte kan få barn på naturlig väg. Varför vi överväger Storbritannien är för den nära anknytning min man har till landet. Givetvis står och faller inte adoptionen om vi inte kan/får adoptera från just England men det är som tidigare beskrivits vår första och främsta tanke.
    Jag menade inte era motiv för adoption utan just landet. Vad vet du om vilka barn som finns tillgängliga för internationell adoption? Är det pga etnicitet, special needs, ålder, sociala problem etc de behöver internationella föräldrar?
  • Emeli

Hej!
    Grattis till beslutet om att vilja adoptera. Enligt MIA:s statistik har det adopterats enstaka barn från Storbritannien så uppenbarligen är det juridiskt möjligt. www.mia.eu/  Frågan är bara om de brittiska myndigheterna vill placera ett barn i Sverige om det inte är fråga om en anhörigadoption?

Privata adoptioner brukar kosta mindre än de som genomförs med hjälp av adoptionsorganisationerna.

För att få adoptera måste ni ha socialnämndens medgivande i Sverige.

Svar på tråden Internationell adoption?