scrapparlotta skrev 2012-01-01 23:37:33 följande:
Jag är kass på att äta grönsaker.....men måste försöka äta nu när jag ska gå ner i vikt. Jag tänkte på om man gör rotfrukter i ugn (som jag aldrig gjort) Om jag tar potatis, morötter, palsternaka och rödlök....har dom samma tillagningstid i ugnen? Hur länge behöver dom vara inne i så fall? Kryddar ni med nåt? Nåt i smörväg eller olja behövs väl, annars bräns dom väl....men då blir det väl inte så nyttigt längre? Är det gott att värma såna grönsaker i mikro dagen efter, måste ju ha med mig lunch till jobbet.
Och en fråga om vitkål och morotssallad, så den blir som pizzasallad ungefär....är det hyfsat magert? Hur gör man sånt på bästa sätt??
Fler tips motages gärna, tips på sånt som jag kan byta ut mot all min pasta som jag alltid äter nästan....
Jag tycker att rotfrukter i ugn anses som nyttig mat, men det beror ju på vem du frågar och vad man själv anser vara nyttig mat för det finns många olika teorier om det :)
Vi brukar göra med potatis, palsternacka och morot och de har samma tid lök har vi aldrig haft men jag kan tänka mig att den ska gå lite kortare.. Sen har vi på riktigt smör eller oftast olja över och massa olika kryddor vet inte vad alla heter faktiskt men bla oregano, timjan peppar och grovt salt mm. mm. beroende på vad man gillar. Och jag har värmt sådana matlådor flera dagar efter och de har smakat nästan lika bra då :)
Vitkål och morotsallad är bra mat, men hur man gör den vet jag inte :)
Har massa bra tips på vad man kan byta ut men inte vid denna tiden på kvällen :D Ska se om jag kan komma på allt sambon gjorde att äta och återkomma :)