• scrapparlotta

Rotfrukter i ugn?

Jag är kass på att äta grönsaker.....men måste försöka äta nu när jag ska gå ner i vikt. Jag tänkte på om man gör rotfrukter i ugn (som jag aldrig gjort) Om jag tar potatis, morötter, palsternaka och rödlök....har dom samma tillagningstid i ugnen? Hur länge behöver dom vara inne i så fall? Kryddar ni med nåt? Nåt i smörväg eller olja behövs väl, annars bräns dom väl....men då blir det väl inte så nyttigt längre? Är det gott att värma såna grönsaker i mikro dagen efter, måste ju ha med mig lunch till jobbet. 

Och en fråga om vitkål och morotssallad, så den blir som pizzasallad ungefär....är det hyfsat magert? Hur gör man sånt på bästa sätt??

Fler tips motages gärna, tips på sånt som jag kan byta ut mot all min pasta som jag alltid äter nästan....      

• Svar på tråden Rotfrukter i ugn?
  • Majsan70

Jag slänger i alla rotsaker samtidigt förutom löken beroende på om jag vill ha den i klyftor eller i strimlor.
    Vill man inte ha så mycket olja så kan man skaka allt i en plastpåse med lite olja o kryddor. Men matfett behövs oavsett hur mycket du skall ner i vikt. Knepet är ju att äta rätt.
    Och jo det går utmärkt att värma dagen efter.

• April barn
    scrapparlotta skrev 2012-01-01 23:37:33 följande:
    Jag är kass på att äta grönsaker.....men måste försöka äta nu när jag ska gå ner i vikt. Jag tänkte på om man gör rotfrukter i ugn (som jag aldrig gjort) Om jag tar potatis, morötter, palsternaka och rödlök....har dom samma tillagningstid i ugnen? Hur länge behöver dom vara inne i så fall? Kryddar ni med nåt? Nåt i smörväg eller olja behövs väl, annars bräns dom väl....men då blir det väl inte så nyttigt längre? Är det gott att värma såna grönsaker i mikro dagen efter, måste ju ha med mig lunch till jobbet. 

Och en fråga om vitkål och morotssallad, så den blir som pizzasallad ungefär....är det hyfsat magert? Hur gör man sånt på bästa sätt??

Fler tips motages gärna, tips på sånt som jag kan byta ut mot all min pasta som jag alltid äter nästan....      
    Jag tycker att rotfrukter i ugn anses som nyttig mat, men det beror ju på vem du frågar och vad man själv anser vara nyttig mat för det finns många olika teorier om det :)

Vi brukar göra med potatis, palsternacka och morot och de har samma tid lök har vi aldrig haft men jag kan tänka mig att den ska gå lite kortare.. Sen har vi på riktigt smör eller oftast olja över och massa olika kryddor vet inte vad alla heter faktiskt men bla oregano, timjan peppar och grovt salt mm. mm. beroende på vad man gillar. Och jag har värmt sådana matlådor flera dagar efter och de har smakat nästan lika bra då :)

Vitkål och morotsallad är bra mat, men hur man gör den vet jag inte :)

Har massa bra tips på vad man kan byta ut men inte vid denna tiden på kvällen :D Ska se om jag kan komma på allt sambon gjorde att äta och återkomma :)        
    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Nilam

Jag gnider in rotfrukterna med en blandning av olja, vitlök, spiskummin (mycket) och lite salt och peppar. Får jag över mixar jag dagen efter som bas till kryddig, mustig grönsakssoppa. Stora potatisklyftor är också goda att krydda på detta vis och in i ugn.

• mia0081

rotfrukter i ugn är det godaste Glad jag brukar ha kålrot också och ibland rödbeta. som majsan sa, sålänge dom är typ samma storlek så går det bra (ibland är palsternackorna väldigt smala då kan dom bli brända...). f. dom ett behövs, jag brukar ha olja. skivad vitlök sätter smak, hela klyftor är också gott. annars har jag mest salt.
    potatis i alla former är super tycker jag! klyftpotatis, hackebackspotatis, råstekt och vanlig kokt.
    igår gjorded jag sötpotatispuré som tillbehör (koka potatis och sötpotatis, mest av sötpotatis, och mixa sen med grädde) det var lite annorlunda och väldigt gott.
    förutom ris finns det ju massa gryn, typ bulgur och matvete. funkar bra om man vill göra lite matigare sallader tex.

• April barn

En sak jag kom på som jag tycker är bland det viktigaste, byt ut allt vitt ris och pasta mot fullkornsris och fullkornspasta så kan du äta det med bättre samvete då det faktiskt innehåller nyttiga saker också inte bara "luft" Glad

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • EttBattreDu

Rotfrukter i ugn är superlätt och supergott! Jag skulle dock vara försiktig med potatis och inte ta för mycket av det då det är kolhydrater och det bör man vara lite försiktig med. Men morötter, palsternacka, lök och rödbetor är superbra exempel. Jag brukar blanda allt tillsammans, men lite mindre storlekar på vissa av bitarna som jag vet tar längre tid på sig att bli klara, t.ex. morötter.

Jag brukar blanda med lite rapsolja. Fett behöver man och ska inte vara så himla rädd för så länge det är rätt sorts fett och i rimliga mängder. Så rapsolja är bra då det behåller sin bra kvalitet efter upphettning i ugnen. Krydda med salt, peppar och örtkryddor (fungerar finfint med torkade man köper i glasburkar i mataffärerna).

Tyvärr tycker inte jag det blir lika gott att värma i micro dagen efter, men fungerar. 

• scrapparlotta
    EttBattreDu skrev 2012-01-03 16:19:15 följande:
    Rotfrukter i ugn är superlätt och supergott! Jag skulle dock vara försiktig med potatis och inte ta för mycket av det då det är kolhydrater och det bör man vara lite försiktig med. Men morötter, palsternacka, lök och rödbetor är superbra exempel. Jag brukar blanda allt tillsammans, men lite mindre storlekar på vissa av bitarna som jag vet tar längre tid på sig att bli klara, t.ex. morötter.

Jag brukar blanda med lite rapsolja. Fett behöver man och ska inte vara så himla rädd för så länge det är rätt sorts fett och i rimliga mängder. Så rapsolja är bra då det behåller sin bra kvalitet efter upphettning i ugnen. Krydda med salt, peppar och örtkryddor (fungerar finfint med torkade man köper i glasburkar i mataffärerna).

Tyvärr tycker inte jag det blir lika gott att värma i micro dagen efter, men fungerar. 
    Tack!! Synd att potatis inte funkar så bra....för det är ju gott, men lite gör väl inget??
  • EttBattreDu
    scrapparlotta skrev 2012-01-03 21:06:53 följande:
    Tack!! Synd att potatis inte funkar så bra....för det är ju gott, men lite gör väl inget??
    Det beror såklart på hur känslig du är för kolhydrater och hur mycket du vill tappa i vikt. Om jag talar för mig själv och många jag känner så tjänar man jättemycket på att ligga lågt med kolhydrater på framförallt kvällen, det gör att man får i sig färre kalorier samt att man blir mindre sötsugen. Men lite är såklart ok, men fokusera mer på grönsakerna är mitt tips :)
Svar på tråden Rotfrukter i ugn?