• Flisisen

Komjölkallergiker?

Hej, 
    Jag vänder mig till er då jag nyligen har bytt BVC- sköterska och nuvarande har inte riktigt koll på min sons allergi. Hon jag hade innan hade heller ingen stenkoll på just komjölksallergiker och inte heller läkaren som tror han är allergiker, utan jag tyckte mer att dem gick ut efter rutiner och skulle testa sig igenom varför han skrek som liten.

Min son skrek himla mycket som nyfödd från 1-3 månader. Efter att vi testat magdroppar och all sorts av kolikmassage m.m utan resultat  fick vi en remiss till läkare som då trodde han var komjölksallergiker.  Då ingen på min eller min sambos sida har nån sorts av mjölkallergi, hade jag lite svårt att tro på detta, men vi fick börja ge honom nutramigen. Han slutade skrika och det blev lugnare. 
    Men när han blev runt 5 månader testade jag och ge honom välling från semper och gröter som innehöll mjölk och han reagerade inte nått på det. 
    När han blev 6 månader ville dem göra ett pricktest på äggula och mjölallergi, och båda var negativa men skulle ändå fortsätta äta nutramigen..
    Han är nu drygt 10 månader och äter fortfarande nutramigen. Men jag tror fortfarande inte på att han är komjölksallergiker då jag faktiskt gett honom välling&gröt som innehöll mjölk och ingen reaktion. Vi skulle tillbaka till läkaren när han fyller ett för att göra ytterligare ett test.

Men nu till frågan, kan jag köpa hem sempers gröter och ge honom lite smått för att kolla om han verkligen är allergiker, hur annars ska man se om han tål mjölk eller inte? 

• Svar på tråden Komjölkallergiker?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

När det gäller mjölk är det sällan "svart eller vitt". Man kan reagera på olika saker i mjölken, sockret eller proteinet. Avseende tester är de på intet sätt 100%-iga, utan oftast gör man precis som ni gjort, d.v.s. man prövar strikt komjölksfritt en tid och sedan kan man "provocera" genom att ge lite igen och se om det blir bekymmer. Gör det inte det, utan barnet mår fortsatt väl brukar man kunna använda mjölk igen.

Viktigt är om man kör utan komjölk, att man har koll på kalkintaget. Detta får man diskutera med sin BVC.

Om man blir bättre på komjölksfritt som liten är det dock stor chans att man "växer ifrån" detta som lite större.

MVH
    Carmen 

Svar på tråden Komjölkallergiker?