• Mirrete

Någon som har erfarenhet av Costa Brava och Barcelona?

Jag och min man funderar på att åka på bröllopsresa till Costa Brava, t.ex Llafranc eller Calella del Palafrugell. Jag har sett en hel del positivt på nätet, förutom här på Familjeliv. Nu vet vi inte om vi ska åka dit eller inte.

Det vi är ute efter egentligen är någonstans där man bara kan vara. God mat och gott vin (vi gillar Cava!), såklart trevligt om det är fint väder och man kan bada/sola lite, strosa runt i mysiga gränder. Om det finns intressanta platser i närheten är det ett plus. Vi har tänkt åka i mitten av maj eller början av juni.

Det vi tänkte med Costa Brava var att

Det ligger nära Barcelona så att man kan stanna ett par nätter där också Man kan åka till Figueres och titta på Salvador Dali-museet Det verkar finnas många mysiga små byar längs kusten där man kan bo Fina små badstränder

Från början hade vi tänkt åka till Italien, till någon liten kuststad eller till Gardasjön eller Lago Maggiore. Men det verkar som alla brudpar åker till Italien och varför då inte välja Spanien - jag har dessutom läst Spanska (visserligen pratar de katalanska i den delen av Spanien så jag förstår kanske inte vad de säger).

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Costa Brava och Barcelona?
  • Jessa med 3

Vi var i Barcelona på vår bröllopsresa och blev helt förälskade i den staden. Vi har åkt dit flera gånger och längtar alltid tillbaka: trevliga människor, god mat, härlig shopping...
    Costa Brava känner jag dessvärre inte till...

• Mirrete

Visst finns det badstrand i Barcelona också?

• Nipus81

Varit i BCN 3 gånger och åker gärna dit igen. Bodde två av gångerna utanför i små byar och åkte buss in till BCN och er går hur bra som helst. Vi flög två ggr till Girona och sista gången till BCN.

Mat och dryck och väder är toppen. BCN - storstad, kultur, nattliv, strandliv och då vidare - toppenstad. Nära till Frankrike och så om man vill göra utflykt på en-två dagar.

Boka!

• Jessa med 3

Ja, det finns badstrand i Barcelona. Den är inte fantastisk, men helt ok!

• Mirrete

Oh. Vingårdar är ju perfekt! Man kanske kan ta buss ut till någon vingård och prova lite vin? Eller hur gör man.

• Mirrete

Kanske det blir några nätter i Llafranc och några nätter i Barcelona. Då får vi lite av varje. Någon som har tips på bra hotell?

• Mirrete

Nån mer med Costa Brava/Barcelonatips?

• Nipus81
    Mirrete skrev 2012-01-02 09:40:49 följande:
    Oh. Vingårdar är ju perfekt! Man kanske kan ta buss ut till någon vingård och prova lite vin? Eller hur gör man.

Vi hyrde bil och åkte runt. Jag hade förvarnat att vi ville komma på vingården innan så det var som en 50 års present till min mor. Jag tror man kan åka in till de flesta och höra sig för.

Googla costa brava/BCN plus vingård så hittar ni säkert nått intressant.
  • Mirrete
    Nipus81 skrev 2012-01-02 12:31:25 följande:
    Vi hyrde bil och åkte runt. Jag hade förvarnat att vi ville komma på vingården innan så det var som en 50 års present till min mor. Jag tror man kan åka in till de flesta och höra sig för.
    Googla costa brava/BCN plus vingård så hittar ni säkert nått intressant.
    Tack för tipset! Vi gillar spanskt vin och att prova vinet på plats måste vara extra trevligt!
  • Nipus81

Om du vill veta så heter vingården vi besökte Castillo Perelada. Deras vin finns även på bolaget.

• Nipus81

Vi bodde då i Tossa de Mar - en liten stad norr om BCN. Vi hyrde bil och åkte norr ut till vingården.

Jag har även varit en gång i L'Estartit som ligger längre norr ut än Tossa. Helt ok men Tossa var nog lite bättre. Mysigare och närmare till BCN.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av Costa Brava och Barcelona?