• minhalva

En fråga till kunniga muslimer?Någon som kan hjälpa mig

Det är så att jag är en praktiserande muslim och tror på Istikhara bönen starkt och ber den bönen varje gång jag står mellan svåra val och efter varje bön känns det rätt i härtat om vad jag ska göra/välja. Sist bad jag bönen också men den här gången stod valet mellan , att göra något som jag inte bör göra eftersom jag är gift (inte otrohet)och göra det. Första gången bad jag bönen men då blev "grejen" ej av och det kändes bra eftersom jag hade bett bönen och förstod det rätta i att det ej blev av. Andra gången bad jag bönen och "grejen" blev av. Nu är jag så förvirrad. Jag tänker men Gode Gud vad var meningen bakom detta?För jag vet att det var fel att göra "grejen" men efter bönen kändes det helt rätt och det blev av utan problem. Jag vet attnågon kommer kanske säga att du gjorde det du ändå skulle ha utan även om du inte bett din Istikhara bön MEN jag vet att det inte är så faktiskt. Någon som kan ge sin syn på detta? Mvh

• Svar på tråden En fråga till kunniga muslimer?Någon som kan hjälpa mig
  • Muslimska mamman

Känner du förtroende får du gärna skicka ett PM till mig och förklara mer i detalj vad det var du gjorde. Jag vet ändå inte vem du är, så jag kommer inte döma dig alls ändå eftersom det är upp till Allah enbart att göra.

Vad jag kan säga om istikhara-bönen är att du ber den för att söka vägledning i ett val du velar i. Det val du gör behöver inte vara det rätta beslutet. Ibland tolkar vi vägledningen fel, och ibland låter vi känslorna styra istället för hjärnan. Istikhara ber vi för att söka vägledning, inte för att känna hur vi dras till det rätta valet. För vi kan välja fel även om vi känner att det är rätt. Men känner du i efterhand att det var fel det du gjorde så tolkade du troligtvis istikhara-bönen fel. Som sagt, ibland känner vi mer än vi tänker. Och känslor är ofta starkare än hjärnan.

• blackfallingstar
    Gör om det och ha ett starkt vilja för det, sen se till om det är något som islam förbjuder, jag vet nu inte vad det är du ska göra istikhara för, men bra att du gör det och känner för det, vet du vilken duaa du kan säga medan du ber ?

Allt kommer bli bra inshaAllah.
    IFBB PRO
  • minhalva

Tack för era svar! Umm hafada: jag ska se om jag kan skicka dig ett pm och berätta kort. Saken är det att den där "grejen" blev inte dåligt på ngt sätt, men har kanske påverkat mig mer som person. Blackfallingstar: Inshaallah! Jag har redan gjort det! Jag bad denna bön flera gånger och första gången blev detta "grej" ej av trots bönen och det kändes rätt att det inte blev av för själva grejen kändes fel. Andra gången bad jag bönen igen och gjorde rätt duua, och även denna gång kände jag att jag fått rätt tecken och gjorde grejen...jag har alltid följt mitt hjärta när jag gjort bönen och alltid insett att jag mår bra av det val jag till slut gjorde även om jag ibland önskat mig eller velat ha det på andra sätt. Ibland tror vi att vi mår bra av något men Gud vet alltid bäst och vet vad som är bäst för oss i det långa loppet och inte bara just för stunden...

• blackfallingstar
    Bra sister! fortsatt bara med det, du kommer få signaler och magkänsla så länge du gör nåt som Allah säger till oss alla att göra. Det är enkelt och smidigt, för de som verkligen ser de, och vi få bara försöka förbättre oss, Allah se genom oss i vilket fall som helst. Är du själv muslim eller känner du efter det och är nyfiken förresten?

Salam alikom wa rahmat Allah wa barakatoh "fred på dig och ömhet från skaparen. Allah.
    IFBB PRO
  • minhalva

blackfallingstar Amen! Ja jag är muslim. När jag ber säger jag, Gode Gud om det här(det jag vill) är bra för mig gör så att det blir av, och om det inte är bra se till att det inte blir av och håll mig borta från det. osv...att jag funderar kring detta är just för att jag blev förvirrad, jag tänker att den där grejen borde kanske inte ha blivit av men blev av och tänker att Gud kanske vill säga mig något... Aleykouma salaam!

• blackfallingstar
    Salam alikom sister! vet du vad?  säg så " hasbi Allah alihe tawakalt wa hwoa nehm al wakil" gör din istikhara bön och låt resten till skaparen, är det något bra för dig så gör Allah det smidigt. Är det något inte bra så kommer du känna ångest, och inte viljan till att göra det. gör desutom tawakil " men tawakal ala Allah fahowa hasboh"

Barak Allah feek sister att du undrar om såna saker.

Salam alikom.
    IFBB PRO
Svar på tråden En fråga till kunniga muslimer?Någon som kan hjälpa mig