• moruppgren

Gravid v 12 och hemska magsmärtor. Hur ont är normalt?

Som rubriken säger jag är gravid i v 12 och jag har dom två senaste dagarna har riktigt ont i magen. Har haft ont då och då innan sedan dagen jag plussade.

Sedan igår kan jag bara sitta stilla, så fort jag rör mig (kan handla om 1 cm jag flyttar kroppen) så hugger det i magen. Som en band från äggstocken, över livmodern till andra äggstocken. Jag är ingen som överdriver smärta, är otroligt smärttålig.
    Jag har inga blödningar ännu (tack och lov)

Jag har en cysta på ena äggstocken som var när jag kollade upp den för ca 2 veckor sedan 7,3x4,4 cm. Den gjorde lite ont ibland innan. Är osäker på om det är cystan som gör ont eftersom det inte bara är på ena sidan.

Hur ont är normalt? Ska jag verkligen ha såhär ont? Kan också tillägga att det är andra barnet jag väntar.
    Min barnmorska har telefontid kl. 13. Känner mig hemskt orolig och tiden går alldeles för långsamt tills jag kan få tag på henne.

Någon som har nån tanke om detta?

• Svar på tråden Gravid v 12 och hemska magsmärtor. Hur ont är normalt?
  • Pingvinanie

Vila dig sålänge! Sådär ont ska du inte behöva ha.. Vet inte vad det kan bero på men som sagt, gör inga "onödiga" rörelser om det går.

• moruppgren

Tack för ditt svar. Ligger och vilar nu i väntan på att ringa barnmorskan.
    Känner mig hemskt orolig för missfall. :(

• diddisen80

en cysta så stor kan göra väldigt ont,, Vet av egen erfarenhet.
    Ring till gyn tycker jag, cystan kanske har vridit sej ?

• Pingvinanie

Förstår din oro! Men försök att inte tänka i dom banorna. Som du skrev så har det ju inte kommit nåt blod.

• moruppgren

Har ringt gyn nu och väntar på att dom ska ringa upp.
    Hoppas att det är cystan och inget annat.

kanske en dag - Satt din cysta på äggstocken också? På vilket sätt yttrade sig din smärta?

• diddisen80

jo har haft cystor på äggstocken två gånger och det gör hur ont som helst.
    Jag har typ inte kunnat sitta ner alls och haft en väldigt ont smärta vid varje rörelse.
    Båda gångerna har jag blivit operarad för dom..
    Lycka till

• moruppgren

Usch så jobbigt. Tur är att det faktiskt går att operera bort dom.

På din beskrivning så låter det som om det kan vara cystan för mig också. Hoppas.

Fick du dina cystor opererade på en gång?

• diddisen80

ja dom tog bort dom på en gång.. jag hade ju hur ont som helst så det fanns liksom inget alternativ..

Svar på tråden Gravid v 12 och hemska magsmärtor. Hur ont är normalt?