• lilla smultron

bilbarnstol från England, någon med erfarenhet? Britax First Class

Vi har hittat en Britax First Class från 0-18 kg som vi förstår att det finns svenskar som beställt eftersom den går att ha bakåtvänd. Frågan vi har är om någon har denna, eller vet någon som har det som vet om den går att ha bakåtvänd längre tid än till 13 kg, som står i den engelska förklaringen. Varför måste den vändas då, eller kan man fortsätta ha den bàkåtvänd enl. svensk rekommendation?

• Svar på tråden bilbarnstol från England, någon med erfarenhet? Britax First Class
  • cicci85

Den monteras ju inte på samma sätt som en 18/25-kg-stol så jag skulle inte använda den bakåtvänd till mer än 13 kg som den är godkänd för. Förstår inte varför man skulle beställa denna stol istället för att använda babyskydd??

Jag skulla välja en stol som är godkänd bakåtvänd till 25 kg eftersom det är bäst att barnen åker bakåtvända så länge som möjligt. 

• Natasha76

Ute i resten av europa har dom inte bakåtvända bilbarnstolar. De upplever det som länge att kunna ha ett barn bakåtvänt till 13 kg. Men hälften av alla barn är 13 kg redan vid 2 års ålder, så det är farligt att vända barnet så tidigt.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • FrkJenny
    lilla smultron skrev 2012-01-02 10:25:57 följande:
    Vi har hittat en Britax First Class från 0-18 kg som vi förstår att det finns svenskar som beställt eftersom den går att ha bakåtvänd. Frågan vi har är om någon har denna, eller vet någon som har det som vet om den går att ha bakåtvänd längre tid än till 13 kg, som står i den engelska förklaringen. Varför måste den vändas då, eller kan man fortsätta ha den bàkåtvänd enl. svensk rekommendation?
    Den klarar inte mer än 13 kg bakåtvänd för att den monteras med bara bilbälte som ett babyskydd - det finns inga underförankringsband att fästa den med. Därför måste den vändas och det är absolut inte säkert att fortsätta ha den bakåtvänd. Det är med andra ord ingen stol att rekommendera som annat än som babyskydd.
Svar på tråden bilbarnstol från England, någon med erfarenhet? Britax First Class