Anonym skrev 2012-01-02 19:12:03 följande:
Jag har gått på pulverdiet. Jag valde pulverdiet för en snabb viktnedgång, vilket du får då kroppen går in i keton-fasen. Hur fort man kommer in i den fasen varierar för olika personer, och även hur lätt det är.
Ketonfasen innebär (typ) att eftersom du inte tillsätter några kolhydrater i kosten så måste kroppen tillverka egen energi, vilket den gör av fettet i kroppen. Det är jobbigt för kroppen att bryta ned fett, så fuskar du och tar en morotsbit eller liknande kommer kroppen att välja den som första energikälla och du går då ur keton-fasen. Tips om man vill tugga på nåt är is. The och kaffe går bra, men utan socker och mjölk.
Jag gick på diet i 6 veckor, och gick då ned cirka 12 kg. Varje dag såg jag till att få i mig omega-3 fettsyror (kapslar) vilket är bra för tarmarna (motverkar förstoppning) och för hjärnan. Det är även viktigt att dricka vatten.
Om man vill ha smaksatt vatten kan man blanda i gurkskivor eller bär i en tillbringare.
Efter 6 veckor trappade jag sakta upp under en veckas tid med lättsmällt mat, keso, ägg och liknande, för att vänja kroppen som inte varit van annat än soppor/shakes på flera veckor.
Lycka till!
Ok, nu förstår jag bättre. Jag har ätit enligt LCHF en gång i tiden och hade inte fattat att det är samma tänk när man kör pulver. Jag hade nämligen från början tänkt bara byta ut ett par måltider mot pulver men äta middag som vanligt varje dag (men nyttig mat förstås), detta för att vi har små barn och jag vill att vi ska äta middag ihop som vanligt. Men sen började jag fundera på om vi kanske kunde köra ren pulverkur ett par veckor i alla fall för att få en rivstart, så därför har jag inte sån koll på hur allt fungerar ännu. Sex veckor tror jag inte att vi orkar ren kur men i bästa fall 2-3. Det står ju överallt att man måste ha läkarkontakt om man kör mer än 3 veckor dessutom.
Hur stod du ut att köra bara pulver så länge?
Fortsatte viktnedgången sen när du trappade upp med maten?
Men så som jag förstår dig (och så som även LCHF-metoden fungerar) så borde man ju kunna göra ketonfasen lite mer utståelig genom att äta sådant som inte innehåller kolhydrater? Eller? Det är ju också mycket kolhydrater i själva pulvret, mycket mer än vad man får äta när man kör LCHF, jag får inte ihop hur det fungerar?