• Anonym (Vill ner i vikt)

Ni som gått ner i vikt med pulver?

Är det någon som har gått ner i vikt med någon sorts pulver som vill ge lite tips och råd?

Det pulver jag funderar på är Modifast (för att det är mjölkbaserat och inte sojabaserat) men själva grejen är väl densamma oavsett vilket pulver man kör.

Har ni kört enbart pulver i x antal veckor? Hur länge? Hur mycket har ni gått ner per vecka då och hur har det varit sen att lägga till vanlig mat?

Det jag framför allt undrar över är om man kan komplettera med väldigt energisnåla grönsaker när man kör enbart pulver, bara för att få tugga lite. Tex om man kan äta morötter som mellanmål, lite sallad till soppan till middagen och liknande? Eller vad är tanken när man kör enbart flytande/pulver, är det någon som sabbas om man lägger till lite tuggbara grönsaker?

• Svar på tråden Ni som gått ner i vikt med pulver?
  • Anonym

Min bror gick ner över 50 kg med pulver för 4år sedan och håller sin nya vikten en idag. Det gäller att göra en hel kostomläggning när man sen börjar med upptrappningen till mat och veta innan vad/hur man ska äta då. Han valde cambridge för han ville ha coachens hjälp och tips hela vägen och en stund efter. Hans viktnedgång tog ca 6 mån men då höll han strikt på enbart pulver vatten te inget annat för det har med ketosen i kroppen bryter man den då börjar man om med de 3 jobbiga dagarna och i ketos vill man hamna i för då tar kroppen energi av fettet i kroppen och man går snabbare ner i vikt. Han hade en hälsosam viktnedgång. Själv börja jag med slankapulver igår som är samma som cambridge men utan gluten och laktos som jag inte fixar.

Anonym skrev 2012-01-02 11:25:55 följande:
    Min bror gick ner över 50 kg med pulver för 4år sedan och håller sin nya vikten en idag. Det gäller att göra en hel kostomläggning när man sen börjar med upptrappningen till mat och veta innan vad/hur man ska äta då. Han valde cambridge för han ville ha coachens hjälp och tips hela vägen och en stund efter. Hans viktnedgång tog ca 6 mån men då höll han strikt på enbart pulver vatten te inget annat för det har med ketosen i kroppen bryter man den då börjar man om med de 3 jobbiga dagarna och i ketos vill man hamna i för då tar kroppen energi av fettet i kroppen och man går snabbare ner i vikt. Han hade en hälsosam viktnedgång. Själv börja jag med slankapulver igår som är samma som cambridge men utan gluten och laktos som jag inte fixar.
    ;Men vad är det som gör att man hamnar i ketos, själva pulvret, att man bara dricker, mängden kalorier eller vad? För det avgör ju hur kroppen skulle reagera på tex morötter.
  • Anonym

Tillför du inget annat en pulver vatten och te så bildas inget glykogen i kroppen.

Anonym skrev 2012-01-02 12:30:19 följande:
    Tillför du inget annat en pulver vatten och te så bildas inget glykogen i kroppen.
    Men av vilka ämnen bildas glykogen då? Kan man dricka lightläsk? Kan man äta gurka (som mest innehåller vatten)?
  • Anonym

Du kan äta pulvret du kör vatten te kaffe utan mjölik och socker. Jag undrar vad är vitsen med en dyr pulverdiet om du ändå kommer förstöra ketosen? Och får börja om med 3 jobbiga dagarna känns som du kasta pengar i sjön då...men är ju inte mitt problem. Jag har svarat på dina frågor nu som är samma hela tiden nu föreslår jag att du tar och skaffar egen kunskap om ketos glykogener pulver osv osv genom att söka info på pulvrernas hemsidor så kan jag svara på ev frågor som gäller annat en vad man får äta för det har jag besvarat

• Anonym

Jag har gått på pulverdiet. Jag valde pulverdiet för en snabb viktnedgång, vilket du får då kroppen går in i keton-fasen. Hur fort man kommer in i den fasen varierar för olika personer, och även hur lätt det är.

Ketonfasen innebär (typ) att eftersom du inte tillsätter några kolhydrater i kosten så måste kroppen tillverka egen energi, vilket den gör av fettet i kroppen. Det är jobbigt för kroppen att bryta ned fett, så fuskar du och tar en morotsbit eller liknande kommer kroppen att välja den som första energikälla och du går då ur keton-fasen. Tips om man vill tugga på nåt är is. The och kaffe går bra, men utan socker och mjölk.

Jag gick på diet i 6 veckor, och gick då ned cirka 12 kg. Varje dag såg jag till att få i mig omega-3 fettsyror (kapslar) vilket är bra för tarmarna (motverkar förstoppning) och för hjärnan. Det är även viktigt att dricka vatten.
    Om man vill ha smaksatt vatten kan man blanda i gurkskivor eller bär i en tillbringare.

Efter 6 veckor trappade jag sakta upp under en veckas tid med lättsmällt mat, keso, ägg och liknande, för att vänja kroppen som inte varit van annat än soppor/shakes på flera veckor.  

Lycka till!  

Anonym skrev 2012-01-02 18:54:28 följande:
    Du kan äta pulvret du kör vatten te kaffe utan mjölik och socker. Jag undrar vad är vitsen med en dyr pulverdiet om du ändå kommer förstöra ketosen? Och får börja om med 3 jobbiga dagarna känns som du kasta pengar i sjön då...men är ju inte mitt problem. Jag har svarat på dina frågor nu som är samma hela tiden nu föreslår jag att du tar och skaffar egen kunskap om ketos glykogener pulver osv osv genom att söka info på pulvrernas hemsidor så kan jag svara på ev frågor som gäller annat en vad man får äta för det har jag besvarat
    Fast mina frågor handlar ju om att få lära mig om hur det hela fungerar, jag visste inte att man förstör ketosen eftersom jag inte ens visste vad ketos är...
    Anonym skrev 2012-01-02 19:12:03 följande:
    Jag har gått på pulverdiet. Jag valde pulverdiet för en snabb viktnedgång, vilket du får då kroppen går in i keton-fasen. Hur fort man kommer in i den fasen varierar för olika personer, och även hur lätt det är.

Ketonfasen innebär (typ) att eftersom du inte tillsätter några kolhydrater i kosten så måste kroppen tillverka egen energi, vilket den gör av fettet i kroppen. Det är jobbigt för kroppen att bryta ned fett, så fuskar du och tar en morotsbit eller liknande kommer kroppen att välja den som första energikälla och du går då ur keton-fasen. Tips om man vill tugga på nåt är is. The och kaffe går bra, men utan socker och mjölk.

Jag gick på diet i 6 veckor, och gick då ned cirka 12 kg. Varje dag såg jag till att få i mig omega-3 fettsyror (kapslar) vilket är bra för tarmarna (motverkar förstoppning) och för hjärnan. Det är även viktigt att dricka vatten.
    Om man vill ha smaksatt vatten kan man blanda i gurkskivor eller bär i en tillbringare.

Efter 6 veckor trappade jag sakta upp under en veckas tid med lättsmällt mat, keso, ägg och liknande, för att vänja kroppen som inte varit van annat än soppor/shakes på flera veckor.  

Lycka till!  
    Ok, nu förstår jag bättre. Jag har ätit enligt LCHF en gång i tiden och hade inte fattat att det är samma tänk när man kör pulver. Jag hade nämligen från början tänkt bara byta ut ett par måltider mot pulver men äta middag som vanligt varje dag (men nyttig mat förstås), detta för att vi har små barn och jag vill att vi ska äta middag ihop som vanligt. Men sen började jag fundera på om vi kanske kunde köra ren pulverkur ett par veckor i alla fall för att få en rivstart, så därför har jag inte sån koll på hur allt fungerar ännu. Sex veckor tror jag inte att vi orkar ren kur men i bästa fall 2-3. Det står ju överallt att man måste ha läkarkontakt om man kör mer än 3 veckor dessutom.
    Hur stod du ut att köra bara pulver så länge?

Fortsatte viktnedgången sen när du trappade upp med maten?

Men så som jag förstår dig (och så som även LCHF-metoden fungerar) så borde man ju kunna göra ketonfasen lite mer utståelig genom att äta sådant som inte innehåller kolhydrater? Eller? Det är ju också mycket kolhydrater i själva pulvret, mycket mer än vad man får äta när man kör LCHF, jag får inte ihop hur det fungerar?
  • Anonym

Man kan äta kombinerat 3 pulverpåsar och en lite näve med protein men rekomenderas inte under de 3 första veckorna. Då man får jojobantning och kroppen ställer in sig på svält och du förlorar bara muskelvikt inte fettvikt. Som nån sa läs på

Anonym skrev 2012-01-02 21:58:15 följande:
    Man kan äta kombinerat 3 pulverpåsar och en lite näve med protein men rekomenderas inte under de 3 första veckorna. Då man får jojobantning och kroppen ställer in sig på svält och du förlorar bara muskelvikt inte fettvikt. Som nån sa läs på
    Japp, har just suttit och läst det mesta på modifasts hemsida. Tips på andra läsvärda sidor?
Svar på tråden Ni som gått ner i vikt med pulver?