• snowinsummer

Hur banta ner grymt överviktig hund, på bästa sätt?

Jag kommer i veckan hämta hem en labbe på 1 år, som inte haft det bästa livet pga olika omständigheter. Den är väldigt överviktig och jag har aldrig haft en tjock hund tidigare.
    Rekommendationer på foder och portionef? Bäst att utfodra två ggr per dag eller fler?

• Svar på tråden Hur banta ner grymt överviktig hund, på bästa sätt?
  • Hannah76

Varför är hunden överviktig?

Jag skulle vända mig till en veterinär för undersökning o för att få tips.
    Det finns massor med bra foder. Och sen får ni motionera mycket.

• whitetrach86

Mindre mat och mer motion är självklara svar. Hjälper inte det så kan ett veterinärbesök vara motiverat. Veterinären kan göra en hälsokontroll för att se om det är något fysiskt fel som gör att hunden är överviktig. Det finns också speciella diet-foder för hundar som de kan rekommendera dig. Som med all bantning skall man vara försiktig och inte svälta hunden.

Vid svår övervikt bör en veterinär kontrollera om hunden är fullt frisk innan bantningen inleds. Alla i familjen och i hundens närmiljö måste vara överens om att hunden skall banta och hjälpas åt med det.

• snowinsummer

Varför den är överviktig är nog pga för mkt mat o lite motion.. Och en relativt nyligen genomförd kastrering.

• hymafr

Ta hunden till veterinär i vilket fall som helst.
    Det kan ju vara bra med en genomgång plus att det ju som sagt var kan finnas andra orsaker till övervikten än enbart för mycket mat och för lite motion. 

Om allt verkar bra så är det precis som för oss människor. Försök att utfordra lite men ofta samt börja motioneringen på samma sätt för att inte överbelasta.  Tänk på att försöka variera motionen. Gå promenader, kasta boll, klättra upp och ner, gå och spring om vartannat. Försök hitta något som både ni och hunden tycker är roligt. 

• Hannah76

Kolla lederna o höfterna på hunden, så att du vet om den pallar mycket motion just nu. Kanske bättre att simma?

• Mrs Lilac

Super att du ska banta den! Jag tycker att du ska gå till en vetklinik för att starta ett bantningsprogram. Rtg av leder osv skulle jag skita i för så länge den inte är halt så ska den absolut kunna motioneras försiktigt och gärna simmas eller traska i en treadmill. Gå många kortare promenader och öka på. Kasta inte boll eller pinne åt den. Gärna raska promenader på mjukt underlag. Fixa bantningsfoder och dosering på kliniken. Finns bantningsprogram på nätet också hos de olika fodertillverkarna. Är den matglad så kan du ge den morötter som godis. Du gör verkligen hunden en tjänst, Lycka till!

• Hannah76
    Mrs Lilac skrev 2012-01-02 12:05:27 följande:
    Super att du ska banta den! Jag tycker att du ska gå till en vetklinik för att starta ett bantningsprogram. Rtg av leder osv skulle jag skita i för så länge den inte är halt så ska den absolut kunna motioneras försiktigt och gärna simmas eller traska i en treadmill. Gå många kortare promenader och öka på. Kasta inte boll eller pinne åt den. Gärna raska promenader på mjukt underlag. Fixa bantningsfoder och dosering på kliniken. Finns bantningsprogram på nätet också hos de olika fodertillverkarna. Är den matglad så kan du ge den morötter som godis. Du gör verkligen hunden en tjänst, Lycka till!

Fast eftersom det är en labb så borde ju lederna röntgas nu iaf.
  • snowinsummer

Ja, röntgas måste han göra ändå. Han hade tydligen gått lite konstigt på frambenen men efter att klorna blivit nedklippta gick han bättre.

En till fråga: Jag skulle själv säga ett pris för hunden. Jag tänkte erbjuda en symbolisk summa på 500kr. Veterinär måste han till, både för röntgen och ev även övervikten. Plus att han har rävskabb (under behandling).
    Dock en väldigt trevlig och stabil individ trots att han har bott utomhus/hundkoja i flera månader eller mer. Vad skulle ni erbjuda för summa? Ev får jag ju lägga ner en del på veterinär som sagt.

• Hannah76
    snowinsummer skrev 2012-01-02 12:18:58 följande:
    Ja, röntgas måste han göra ändå. Han hade tydligen gått lite konstigt på frambenen men efter att klorna blivit nedklippta gick han bättre.

En till fråga: Jag skulle själv säga ett pris för hunden. Jag tänkte erbjuda en symbolisk summa på 500kr. Veterinär måste han till, både för röntgen och ev även övervikten. Plus att han har rävskabb (under behandling).
    Dock en väldigt trevlig och stabil individ trots att han har bott utomhus/hundkoja i flera månader eller mer. Vad skulle ni erbjuda för summa? Ev får jag ju lägga ner en del på veterinär som sagt.

Det kommer ju att bli en hel del kostander för dig när det gäller veterinär, så det ska du ju "dra av" från priset. Och du vet ju inte omd et kommer att bli mer kostnader längre fram, orsak av hur hunden är nu.

Är hunden försäkrad? Eller tecknar du en när du tar över?
Svar på tråden Hur banta ner grymt överviktig hund, på bästa sätt?