• Monika1989

Motvärkar mandelolja bristningar?

Jag har en fråga. MandelOlja motvärkar de så man inte får bristningar eller är de bara ett påhitt. Frågade dom på apoteket och dom sa att de va väldigt populärt bland gravida. Men jag har aldrig hört att någon inte har fått bristningar för att de har smörjt in magen med oljan ? Någon som har testat och de har hjälpt ? Nyfiken som bara den. smörjer mig varje kväll nu för tiden. men magen börjar ju växa som fanken nu och är rädd för att hela magen ska bli full av bristningar. inte för att jag bryr mig så mkt om att för jag får ju ut något fint i slutändan men de är väl klart man tänker på dom kommande somrarna o vill inte ha en mage full med bristningar.
    vore tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Motvärkar mandelolja bristningar?
  • whitetrach86

det KAN hjälpa att smörja in magen.. MEN om magen växer fort så växer den fort och då finns det inget som kan hindra bristningar från att komma...

Jag har medans jag vänta dottern eller denna gång fått 1 ända bristning, eftersom magen vuxit långsamt/lite + (vad jag tror bidrar) inte gått upp en massa i vikt. har gått upp ca 6kilo och är i v35 imorgon 

• partouze

Jag har smörjt varje dag flera ggr om dagen med mandelolja och ja trodde ja hade klarat mig men i vecka 36 kom dom tyvärr överallt. Har under naveln hela magen där och höfter och ja överallt. Så för mig hjälpte de inte

• whitetrach86
    whitetrach86 skrev 2012-01-02 12:05:49 följande:
    det KAN hjälpa att smörja in magen.. MEN om magen växer fort så växer den fort och då finns det inget som kan hindra bristningar från att komma...

Jag har medans jag vänta dottern eller denna gång fått 1 ända bristning, eftersom magen vuxit långsamt/lite + (vad jag tror bidrar) inte gått upp en massa i vikt. har gått upp ca 6kilo och är i v35 imorgon 
    *INTE fått 1 ända bristning ska det stå
  • EnaLena

jag har förstått det som att bristningar beror på hormoner...nojjig som jag är så smörjer jag mig ändå, fast inte med något speciellt utan bara vilken hudkräm som helst som jag kommer åt vet inte om det haft någon betydelse men jag fick inga bristningar i första graviditeten och ännu inte i den här (v34+6 nu).

• Monika1989

Okej tack.. Hmm får se om de hjälper har ju fått en pytte liten bristning men nu smörjer jag mig kanske 2 gånger om dagen... Är ju inte direkt smal från början. Men men får se om de hjälper är ju inte helt övertygad om att faktiskt. :/

• partouze
    EnaLena skrev 2012-01-02 12:07:19 följande:
    jag har förstått det som att bristningar beror på hormoner...nojjig som jag är så smörjer jag mig ändå, fast inte med något speciellt utan bara vilken hudkräm som helst som jag kommer åt vet inte om det haft någon betydelse men jag fick inga bristningar i första graviditeten och ännu inte i den här (v34+6 nu).
    Det beror absolut på hormoner tyvärr. =(
    Jag trodde ja skulle klara mig utan då min mamma inte fick en enda men men va ska man göra :D
    BF 12/1-2012 <3
  • Magriffe

Jag har oxå hört att bristningar enbart beror på hormoner tyvärr. Under min första grav smörjde jag mig ändå morgon/kväll med weledas havandeskapsolja, trodde jag klarat mig då jag inte fått en enda bristning fram till typ vecka 36. Men....tyvärr, eftr vecka 36 så kom de, inte så mkt men några strimmor på magen under naveln. Denna grav så bryr jag mig faktiskt inte, det blir som det blir helt enkelt :)

• whitetrach86

Bristningar (striae) i huden innebär tunna linjer på huden som bildas när huden inte "hinner med" växten av annan vävnad under. Bristningarna kan vara olika långa, men brukar sällan vara mer än milimeterbreda. Bristningar uppkommer vid övervikt, hård styrketräning, fetma och i puberteten (då främst hos flickor), samt vid graviditet.

Så tyvärr... det har inget med hormoner att göra såvida man inte går igenom puberteten...
  • Magriffe

Fast övervikt, fetma, hård styrketräning, puberteten, graviditet påverkar ju våra hormoner?

• whitetrach86
    Magriffe skrev 2012-01-02 13:15:36 följande:
    Fast övervikt, fetma, hård styrketräning, puberteten, graviditet påverkar ju våra hormoner?
    visserligen men det är ju inte därför bristningarna kommer... som skrivet.. bildas när huden inte "hinner med" växten... och det har ju inget med hormoner att göra.

jag har styrketränat utan att få bristningar, jar har snart gått igenom 2 graviditeter utan bristningar. 

Jag har dock fått liiite bristningar på låren med det var efter första graviditeten då jag började gå upp i vikt igen (gick ner till sjuklig undervikt med dotter) så därför ser ju jag att det verkligen inte har med bara hormoner att göra, speciellt inte när det står skrivet överallt att det har med växt att göra Glad 
Svar på tråden Motvärkar mandelolja bristningar?