• evelayna

skriva fallbeskrivning?

jag har fått en uppgift där jag ska skriva en fallbeskrivning om en patient med en RA sjukdom.

men hur skriver man en fallbeskrivning?

någon som kan komma med några små tips?

• Svar på tråden skriva fallbeskrivning?
  • sommartid

Vad har ni fått för anvisningar från skolan kring uppgiften? Vad är syftet osv? Pluggar du till sjuksköterska? Jag blev färdig syrra för ett år sedan så jag kanske kan hjälpa dig om du berättar lite mer. När man skriver en fallbeskrivning så brukar man skriva ihop en liten (påhittad eller verklig) "historia" om en patient. Du kan använda VIPS-sökord som underlag för vad du ska ta upp. Beskriv patienten (ålder, kön, sjukdomshistoria, vilka symtom patienten har, hur sjukdomen påverkar vardagen, hur patienten mår (fysiskt och psykiskt), vilket stöd patienten har i sitt nätverk osv. Sedan kan du skriva om vad patienten behöver för vård, stöd och hjälp relaterat till sjukdomen (om det hör till uppgiften). Tag hjälp av den litteratur som finns tillgänglig i kursen du läser och hänvisa systematiskt till den. Men jag råder dig att läsa anvisningarna till uppgiften och göra precis som det står där. Lycka till!

• evelayna

jag läser till undersköterska och håller på med kursen rehabilitering.

1.    Gör en fallbeskrivning om en person med RA, följande punkter bör ingå:
    a)    Sjukdomsbild – aktivitetsbegränsningar
    b)    Rehabilitering
    c)    Hjälpmedel – personlig vård och hygien

hur menar du att man kan använda VIPS?

• karinb87

hjälp! ska skriva en fallbeskrivning...

Här nedan kommer en fallbeskrivning. Använd dina kunskaper från kursen och eventuella erfarenheter i mötet med patienter med detta tillstånd. Ta hjälp av din handledare.

Fallbeskrivning

Det är måndag och den 45- årige Nils kommer till sitt arbete bakfull. Detta är något som inträffat under det senaste året nästan varje måndag. Nils jobbar som svetsare och är orolig för att hans förman skall märka det, för då kommer det att bli problem. I helgen var tanken att Nils skulle träffa sina barn, men han avstod. Han kände att han bara inte orkade och dessutom hade han inte råd. Pengarna gick åt när han var ute och drack med sin vän Anders. Han hörde att barnen blev besvikna eftersom detta inte var den första gången han ställde in deras besök. Under eftermiddagen bränner sig Nils rejält och måste avbryta sitt arbete.

Nils funderar på att sluta med spriten. Han tycker inte om att köra rattfull, men gör det ändå på helgerna då han anser sig vara tvungen. Han hyr ett fritidshus på landet, där bussförbindelser saknas, och hans kompisar bor i stan. Nils tänker att om han slutar med spriten kan han hålla sig till att röka hasch istället. Hasch är billigare än sprit och han får det i stort sätt gratis eftersom han säljer lite till andra.

Ibland saknar Nils sitt äktenskap med Lisa barnens mamma. Nils senare förhållanden och även det nuvarande med Anna fungerar dåligt. Nils inser att det beror på hans drickande. Han försvinner regelbundet till kompisarna och glömmer att berätta för Anna var han är. Nils tycker att det inte är lätt att sluta dricka som alla tror, och han dricker ju bara på helgerna. Det blir ofta gräl när han och Anna försöker prata om hans drickande och haschrökande.

Nils har den senaste tiden känt en värk i hela kroppen och går på värktabletter. Situationen har blivit så pass allvarlig att Nils har beslutat sig för att söka hjälp.

1. Anser du att Nils bruk av alkohol ligger i nivå med riskbruk, missbruk eller beroende?

Motivera ditt svar!

2. Du möter Nils på avdelningen, vilka insatser anser du är relevanta för Nils?

Använd dig av de kunskaper och du erhållit!

3. Kan du motivera Nils att minska eller sluta med sitt drickande och rökande av hasch?

4. I så fall hur?

Ta hjälp av informationen i fallbeskrivningen och analysera Nils livssituation!

• Blessing11

Gör en fallbeskrivning, ett case
    Kan vara påhittat eller ett verkligt fall
    Hitta på ett namn och ålder
    Skriv en levnadsberättelse om individen
    Utgå från att personen precis flyttat in på äldreboende och det är första gånga du ska träffa individen, vad är det du får reda på om individen utifrån individens historik?
    Vad behöver du tänker på i din yrkesroll utifrån professionella förhållningssättet

Svar på tråden skriva fallbeskrivning?