• Äldre 2 Jan 12:54
    4250 visningar
    13 svar
    13
    4250

    Adoption fra Tjekkiet

    Hej Alle Skrattande

    Mig og min mand står på venteliste til barn fra Tjekkiet i Danmark og er interesseret i at høre om der er andre her på forumet der står og venter på barn fra Tjekkiet?

    Der står ikke ret mange familier på ventelisten i Danmark og der er ingen på nogle af det danske forum, derfor prøver jeg her.      

    Kan godt tænke mig at høre hvor lang ventetid der er i Sverige på barn fra Tjekkiet? Og hvor gamle de børn er som der er kommet til Sverige fra Tjekkiet?

    Nogen der ved hvormange der står på BFA venteliste til barn fra Tjekkiet? Kan se der er kommet en del tjekkiske børn til Sverige i 2011Skrattande

    Venlig hilsen, Carina  

       

          

        

  • Svar på tråden Adoption fra Tjekkiet
  • Äldre 3 Jan 21:34
    #1

    Hej Carina,

    jag och min man har inte ens varit på den obligatoriska föräldrarutbildningen än och har så klart inget färdigt medgivande.. men vi är superintresserade av Tjeckien och det är ett av våra "intresse-länder".
    (Tillsammans med Nigeria och Colombia)

    Har du fått mer info? Puffar på tråden lite.   :)

  • JRS
    Äldre 4 Jan 21:16
    #2

    Hej.
    Jag vet inte jättemycket men jag och min man va också jätte intresserade av Tjeckien innan vi till lsut bestämmde oss för Slovakien men jag kan berätta det lilla jag vet i alla fall.
    Lägsta ålder är 0-24 månader men man ska gärna ha högre. Det är ca 8-12 månaders väntetid har de sagt när jag ringt och frågat men på hemsidan står det att det är längre för de mindre barnen.
    Det är jättekort väntetid i Sverige så det går snabbt att få starta upp och skicka ner sina handlingar.

    Plus-sidan är att barnhemmen verkar väldigt bra. Vi fick med en cd skiva med infopaketet från BFA där man får se bilder tillsammans med all information om landet. Det ser ut att vara rent och barnen ser friska och glada ut. Till utseende verkar det inte skilja sig mycket från vanliga dagis. Inte på korten i alla fall. Och det känns ju alltid lite bättre om man vet att de har haft det bra trotts omständigheterna.

    Det verkar vara ett väldigt "litet adoptionsland jämfört med många andra länder. Jag har också sökt kontakt med andra som har erfarenhet av tjeckien men det verkar svårt.

    Skickar med en länk med lite statistik från BFAs hemsida där du kan se lite åldersfördelning, hur många barn som kommit, kön mm.

    http://www.bfa.se/Statistik.html

    Hoppas det va nån information du inte redan hade. Lycka till =)


  • Äldre 8 Jan 21:50
    #3

    Hej! Vi har inte heller gått nån föräldrautb. men ska kontakta kommunen inom kort å se hur lång tid allt kommer att ta. Annars så e Tjeckien väldigt intressant å andra östeuropeiska länder men även Nigeria, hade vi kunnat så hade vi adopterat från alla länder imorgon

    Slovakien har vi oxå varit inne på men läste att de har en åldersgräns på 35 å det e ju så ledsamt då min sambo fyller detta i år.

  • Äldre 13 Feb 17:52
    #4

    Hej!
    Vi var en av de nio som under 2011 kom hem med ett barn från Tjeckien! :) Nalle

    En underbar son som var precis fyllda två år när vi hämtade honom...

    Vi hade haft våra papper (ansökningshandlingarna) i Tjeckien i 7 månader innan vi fick vårt barnbesked.
    Det var mycket papper som skulle ordnas inför färdigställandet att skicka papperna till landet, bl.a. krävs en ganska omfattande psykolograpport - men kan ju lugnt säga att det var värt ALLT besvär med papperna!!  Skrattande  Hjärta

     

  • Äldre 13 Feb 17:59
    #5
    Magic skrev 2012-02-13 17:52:53 följande:
    Hej!
    Vi var en av de nio som under 2011 kom hem med ett barn från Tjeckien! :) Nalle

    En underbar son som var precis fyllda två år när vi hämtade honom...

    Vi hade haft våra papper (ansökningshandlingarna) i Tjeckien i 7 månader innan vi fick vårt barnbesked.
    Det var mycket papper som skulle ordnas inför färdigställandet att skicka papperna till landet, bl.a. krävs en ganska omfattande psykolograpport - men kan ju lugnt säga att det var värt ALLT besvär med papperna!!  Skrattande  Hjärta

     
    Grattis till sonen!!! Gud ja längtar...

    Får ja fråga, hur länge tog det från BB tills ni hade sonen i eran famn?
  • Äldre 14 Feb 17:07
    #6
    Fialotta82 skrev 2012-02-13 17:59:32 följande:
    Grattis till sonen!!! Gud ja längtar...

    Får ja fråga, hur länge tog det från BB tills ni hade sonen i eran famn?

    Tack! Skrattande
    Ja, jag förstår att du längtar - väntan kan ju kännas lång men det är värt varenda dag av väntan när man väl får sitt barn... Hjärta

    Vi fick barnbesked 28/1, fick resebesked den 2/3 & skulle vara i Tjeckien den 7/3 den 8/3 2011 träffade vi sonen för första gången och sen dess har han varit med oss...    
  • Äldre 14 Feb 17:36
    #7
    Magic skrev 2012-02-14 17:07:20 följande:
    Tack! Skrattande
    Ja, jag förstår att du längtar - väntan kan ju kännas lång men det är värt varenda dag av väntan när man väl får sitt barn... Hjärta

    Vi fick barnbesked 28/1, fick resebesked den 2/3 & skulle vara i Tjeckien den 7/3 den 8/3 2011 träffade vi sonen för första gången och sen dess har han varit med oss...    
    Underbart Hjärta å tack för att du delade med dig av er historia.
  • Äldre 16 Feb 14:49
    #8

    Tusind tak for jeres svar! 

    Magic: Tillykke med jeres søn. Og sikke kort tid i har ventet, det glæder mig 7 måneder er ikke lang tid at vente.

    De Tjekkiske myndigheder modtog vores papire i oktober 2011 og vi blev godkendt i dec 2011.

    De 7 måneder i ventede var det fra de tjekkiske myndigheder havde godkendt jer?

    Ved nogen hvormange par der står på den Tjekkiske venteliste lige nu? I Danmark er der 8 par på listen, alle er kommet på i år 2011.            

  • Äldre 16 Feb 23:51
    #9

    Carina85: Tack! Det går toppenbra med vår son - han är världens bästa!!! (Men kan tänkas att jag är lite partisk här)

    Vi skickade våra papper till Tjeckien i juni 2010.

    Dock går inte Tjeckien efter ngn exakt turlista när man delar ut barnbesked har jag för mej, utan när de får ett barn klart för internationell adoption så kollar dom "väntande-föräldrar-mapparna" och försöker matcha barnen med föräldrarna så mycket som möjligt... 

    Lycka till & hoppas att ni får ert BB så snart det bara är möjligt... :)
    (Vet om de som fick vänta i bara 3,5 månad på bb, men oxå de som fått vänta i flera år)      

  • Äldre 21 Feb 22:33
    #10

    Hejsan!
    Gör tummen upp för Tjeckien.
    Dagen efter vi skickat in vårt medgivande (anmälningsdatum Jan 2009) ringde BFA och frågade om vi ville starta till just Tjeckien. Våra papper gick till Tjeckien i Maj - 11 ,blev godkända i aug och den 14 okt fick vi BB, 2 nov Rb och den 15:e nov mötte vi vår son för första gången , den 2 dec var vi hemma med vår son . Vi blev väldigt överrumplade av dessa snabba besked då vi fått höra att vi skulle räkna med 12 mån väntetid i landet,(vi hade ett önskemål om ålder 0-5år)  men de tyckte att vi skulle passa denna lilla kille, vilketr vi är oändligt tacksamma förHjärta 

    Lycka till!

  • Äldre 22 Feb 16:54
    #11

    JoJo71: Stort tillykke med sønnen! Hvor lyder det bare fantastisk, og sikke hurtig det gik Skrattande

    Hvor gammel er jeres søn? 

    Vi er godkendt fra 0-3 år og har været godkendt i Tjekkiet siden december. Vi håber selvfølgelig på, at der snart sker noget. Men det ser ikke ud til der kommer så mange børn til Danmark lige nu. Det er 5 måneder siden sidste barn blev stillet i forslag.

  • Äldre 22 Feb 22:24
    #12

    Han blev 3 år när vi var där och hämtade honom i nov.

  • Äldre 29 Feb 17:55
    #13

    Ved I om de tjekkiske myndigheder matcher i rækkefølge på ventelisten, eller kan de godt finde på at hoppe på listen?

Svar på tråden Adoption fra Tjekkiet