• Mellanmjölkens land

Dottern visar att hon behöver ny blöja, hur går det på dagis?

Dottern visar när hon tycker det är dags att byta blöja genom att försöka krypa in på toan om toadörren är lite öppen. Hon visar kanske 60-70% av blöjbytena på det sättet. Kommer hon in på toan ställer hon sig rätt ofta upp mot badkaret så som hon brukar stå i samband med blöjbyten.

Totalt byter vi på henne kanske 5-10ggr under en dag. Läste nån tråd där det står att dagis bara byter 3-4 ggr + bajsblöjor. Om barnet visar att det behöver ny blöja, byts den då eller väntar de till nästa inplannerade bytestillfälle?

Dottern är nu 8 mån och det är ca 7 mån kvar till dagisstart. Räcker det med att lära henne säga till ännu tydligare eller borde vi försöka göra ett försök att få henne blöjfri? Om folk bara ignorerar henne när hon försöker säga till om blöjbyte så lär hon väl ge upp och då misstänker jag att det blir svårare att få henne blöjfri såsmåningom. Eller har jag fel?

• Svar på tråden Dottern visar att hon behöver ny blöja, hur går det på dagis?
  • Frontline

Det är 7 månader kvar tills hon ska skolas in varför redan nu börja oroa sig i det för.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • straw2008

De byter givetvis om hon behöver bytas på.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • molnen

Min tjej var helt torr på natten och nästan torr på dagen vid 20 mån när hon skulle börja på dagis-hon och vi blev dock överkörda totalt och de hade alltid blöja på henne och de tog lång tid att få henne helt torr ,hon vägrade blöja (hemma)men det blev mycket olyckor.

• molnen

Hon började med potta vig 7mån och vinkade med handen ,och sa kisskiss när hon behövde kissa.

• munterlitensak

Så fort vi känner att blöjan behöver bytas så byter man den! :) Vissa har ett behov av flera gånger per dag och andra har ett mindre. De barnen som börjar bli äldre och kanske börjar gå på pottan hemma använder blöjan vid enstaka tillfällen och behöver då kanske bytas 3 gånger på en dag! Om det däremot är mindre barn så tittar man till oftare! :)

Om du tror att du är bra på någonting så finns det alltid en asiat på YouTube som är bättre
  • bamse10

När det är dags att börja dagis, så berätta då för personalen hur dottern visar att hon behöver ny blöja, så kan man hoppas på att de lyssnar på det. Jag hade i alla fall gjort så att jag berättat för dom

Svar på tråden Dottern visar att hon behöver ny blöja, hur går det på dagis?