• bebis maj 12

Ang regnkläder,flecce fodrat eller inte?

Hej!!

Min son på 2 1/2 år ska snart börja dagis och jag undrar om de är mer praktiskt att köpa ett vanligt regnställ eller ett som är fodrat?
    Är de regnigt nu på vintern så är väl ett vanligt bättre,som man tar utanpå overallen?
    Och på sommaren är de väl för varmt för att anv ett fleccefodrat?

De är väl bara på vårkanten som ett fleecefodrat är bäst....

Måste man kanske köpa två regnställ??

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • Svar på tråden Ang regnkläder,flecce fodrat eller inte?
  • colanappen

vi har faktiskt valt att köpa två set dock inte så dyra... tycker det fodrade är toppen när det är lite ruggigt men för varmt för overall och det vanliga går att ha på sommaren utan att svettas.
    Skulle jag bara köpa ett skulle jag nog välja det utan fleece eftersom det är lättare att bylsa på med mer kläder om det är lite kallt än att göra ett fleeceställ svalt. om du förstår vad jag menar

• Coca cola light

Jag köper både och till mina barn. Vanliga regnkläder har vi alltid dubbel uppsättning, en uppsättning på förskolan och en hemma. Det fodrade setet brukar vi ha en av bara. Jag köper ofta Gekås eller så fyndar jag när vår öppna förskola har barnloppis så för mig har det inte blivit någon stor kostnad att ha flera uppsättningar.

• bebis maj 12

Ok....Jag kommer att ha båda mina killar på dagis till sommaren,en är då 2,2 år och den andra 3 år..så dom kommer nog att båda ha stl 98..de blir en massa uppsättningar regnkläder..Jag ska nog börja att köpa ofodrade nu när den ena killen börjar nästa månad..

Någon som vet om regnställen på Lindex är bra?

• hannis

Vi kör också dubbelt. Fleecefodrad galonoverall till vår och höst och milda vinterdagar och vanligt galonställ på sommaren.

• forever84

Vi har båda. Nu när det varit några + grader och regnigt är de fleecefodrade toppen! Vi har bara haft vinteroverall några dagar denna vintern...

• Sandra N

själv gillar jag inte fleecefodrat. De andas inte alls o blir ofta alldeles för varma o fuktiga. Jag kör ofodrat med extra kläder under om det e kallare. Men sm sagt prova dig fram, smaken är som baken ;)

• gryning2

Fodrat regnställ tycker jag är perfekt vår och höst då det är slaskigt och några plusgrader. Men det är för tjockt om det är mer än 5-7 plusgrader tycker jag, då är det bättre med vanligt regnställ och någon tröja under bara. Vi har också både och.

En fråga bara: Jag har testat flera olika fodrade ställ till min son senaste åren. Försökte först köpa något av lite billigare variant men då blev det hål i byxorna ganska fort = värdelöst då han blev blöt och kall. Så jag köpte ett Didrikssons Boardman som ju faktiskt är rätt dyrt men som har hållit bra. Finns det något billigare ställ som faktiskt håller också? Min son är den typen som gärn ligger på knä och nöter så det blir lätt hål i byxorna.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Dr Mupp

Jag har fortfarande inte sett nått behov med fleecefodrat. De kan bara användas under en kort period, tar evigheter att torka om de blir våta och de flesta av dem stinker mögel efter ett tag. Kräks
    Vi kör med skalkläder i första hand och har sen ett par ofodrade regnkläder som extra. Är det kallare så har vi fleeceställ under. Det torkar snabbare och är mer smidigt då det fungerar jämt.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Ningaloo

Jag har kört fleece-fodrade regnkläder hela hösten/vintern. Sonen har fortfarande inte haft overall på sig en enda gång ännu denna vinter och för honom blir det lagom varmt med fleece-fodrade rehnkläder när det är runt 0 eller någon plusgrad. Men när det blir ännu varmare ute så kör vi med ofodrade regnkläder!

• clembke

Vi har både och till våra pojkar.

Har inte ens en overall än på fsk. Där kör dom med fodrade galonbyxor o jacka. Är inte så kallt så det räcker fullt ut.
    Ofodrade galonkläder använde vi bara under senare våren, sommaren o tidigare hösten innan det är för kallt utan nåt annat under.

• bebis maj 12

Här uppe i norrland kan de vara ganska kallt..Har dock bestämt att köpa vanliga regnkläder och sen till våren ha fleeceställ under istället

• Trident5678

Vi har ännu så länge klarat oss utan fleecefodrade regnställ till barnen, som är 2 år resp 5 år.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anne69

Jag gillar inte alls fleecfodrad galon - den andas nämligen inte.

Vi använder vinteroverall som tål vatten på vintern - det funkar jättebra. Reima Tec!

Och vår och höst använder vi skalkläder/vanliga regnkläder som andas.    

Svar på tråden Ang regnkläder,flecce fodrat eller inte?