• miss kitty

Katthona som löper, ska ej kastreras, vad göra?

Hej alla kattmänniskor!
    Söker er som har erfarenhet av löpande katthonor som ska gå i avel.

Min katthona som jag har tänkt ta minst en kull på löper väldigt tydligt nu för första gången. Hon är så skitjobbig och jag tycker förstås väldigt synd om henne, speciellt som hon friar och friar till en av mina andra katter som inte fattar ett dugg (han är kastrerad).

Hon är för liten för att redan bli kattmamma, vill vänta tills hon är åtminstone 1,5-2 år gammal (dvs om ett år, hon är 10 månader nu), men en kull vill jag gärna ta på henne då hon annars är så himla mysig och fin i lynnet - så kastrering är en sista åtgärd för oss. Hon skriker nätterna igenom och går runt här som en zombie på dagarna, har knappt tid att äta och vill inte leka fast hon annars är så himla leksjuk. Och vi andra vill ju gärna sova om nätterna så situationen känns minst sagt jobbig.
    Hoppas på att det blir lugnare löp framöver eftersom det här ändå är första gången och hon verkar väldigt förvirrad och orolig just därför. Försöker leka och gosa mycket med henne och uppmuntra till att äta och så - tänker att det ska avleda hennes uppmärksamhet. Kanske hjälper det lite, vet inte...

Någon som har erfarenhet av liknande situationer?
    Vad gjorde ni då?
    Tips på hur man lugnar sin stackar lilla frustrerade misse?

Väldigt tacksam för era svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-07 16:16:37:
    å just det, helst vill jag ha alternativ till p-piller pga cancer-risken...

• Svar på tråden Katthona som löper, ska ej kastreras, vad göra?
  • Aiwendil

Min kisse är 10 månader och löper också
    Skulle sterilisera henne på måndag men det går ju icke...
    *suck*
    Vet inte hur man kan hjälpa... kan knappt krama på henne.. hon bara åmar sig

Stackars de små liven.. så synd det är om dom...*hihi*

• Aiwendil

Min kisse löpte för två veckor sedan...
    Och det var då jag ringde och beställde tid..
    Sen läste jag att de ska löpa en gång till.. den första gången de löper i sitt liv..
    Och detta inföll sig så dumt att hon började i natt... *suck*
    Så nu får jag skjuta på tiden...

• en glad

Det är bara att stå ut, honkatterna är knappt kontaktbara då de höglöper....
    Och inte släppa ut henne om man inte vill ha "fel" pappa till kattungarna förstås...
    Börja med P-piller är annars ett hett tips. Fast det tar någon vecka innan de verkar...

• miss kitty

YvonneM: En norsk skogskatt

Aiwendil: ja, de blir verkligen hjälplösa slavar för sina hormoner...
    stackars krakarna...

• miss kitty

Aiwendil: å nej, så jag kan räkna med att hon ska va så här en vecka till om nån vecka...

en glad: ja, man får nog ta till p-piller om hon fortsätter ha det så här jobbigt, cancerrisken de utsätts för under en kort period kanske inte är så farlig om man ska kastrera dem senare...

• YvonneM

Jag rekomenderar att du tar kontakt med din katts uppfödare. Ofta så "ärvs" löpbeteendet från mamman. En del katter löper ofta och en del nån gång om året. Om din kisses mamma är en kisse som löper mer sällan så kanske man helt enkelt får stå ut.

• en glad

Cancerrisken är försumbar skulle jag vilja säga.... jämfört med höglöpande katter som man inte vill sterilisera!

• miss kitty

YvonneM: bra tips där! Har redan mejlat med frågor om tips på vad man kan göra för att underlätta, men ska fråga henne om hur ofta mamman löper också!

• ming

När de väl har börjat löpa så kan man tyvärr bara vänta ut det.

Sen brukar katter ofta löpa igen efter 2-3 veckor om de inte blir parade, så räkna med att hon börjar snart igen, och gör hon inte det så var glad.
    Men löper en katt väldigt intensivt så kan man ju para från ca 10 månader som din katt är nu. Jag rekommenderar iaf att du hittar en hankatt och skriver kontrakt och ordnar allt det där innan det är dags för parning, oavsett om du ska göra det nu eller senare.

• miss kitty

ming: ja, jag borde nog börja se mig om efter en potentiell friare!
    fast hon är så liten, känns som om man gärna vill att hon ska lägga på hullet lite...
    fast jag kanske är pjoskig och jämför med mina andra jättebamsingar (kastrerade hankatter som mest är inne...)

• Silverdraken

Om den kasterade hanen "parar honan" ändå. Kommer hon att bli skendräktig och då slipper ni löpbeteendet ett tag.

Ni kan ju ge p-piller ett tag om det blir för jobbigt. Men det är inte bra att gå med p-piller hela livet.

Min katt fick p-piller efter sommaren och jag parade henne på första löpet efter det. Men då tog det sig inte. Om du vill ta en kull inom ett halvår är inte p-piller något bra alternativ.

• Karisma

När mina honkatter skriker och har sig på natten, är ju oftast då de lever om. Då brukar de få p-piller i 3dagar, det brukar hjälpa.

De ska steriliseras först till sommaren.

_KRAM K__

• Silverdraken

Miss kitty

Jag tycker att det är bättre att vänta tills katten är över året ånminståne.

• Silverdraken

Otäckt alternativ till p-piller

"
    Om man vill att katten ska löpa mer sällan är ett alternativ till p-piller att man prövar att framkalla ägglossning (och därmed skendräktighet). Det görs vanligen genom att man för in en bomullstopz i vagina, något som ofta behöver upprepas upp emot 4 gånger med ca 20 minuters intervall. Det är viktigt att man är försiktig så att man inte skadar katten, samt att man först tvättar av katten lite försiktigt med sprit eller desinfektionslösning, så att hon inte får en infektion.
    En del uppfödare har kastrerade hankatter som fortsätter att para och på så sätt stimulerar till ägglossning. Kastrationen för dock med sig att de förhornade papillerna (knottror) på kattens penis kraftigt minskar i storlek, och parningarna utgör då inte alltid tillräcklig stimulans för ägglossning.
    Ett annat alternativ till p-piller är p-spruta. Då ges samma substans i injektionsform var 3:e till 4:e månad. Det är oftast inte så lämpligt till avelskatter, eftersom en del katter kan göra längre löpningsuppehåll efter en sådan spruta. I Sverige finns både Gestapuran(r) vet och Promon(r) vet i injektionsform. Dessutom finns ett licenspreparat, Covinan(r) vet, som innehåller en annan typ av konstgjort dräktighetshormon, proligeston, istället för MPA."

www.katter.nu

• PrincessOfIce

Vi gjorde en sak att om man inte har en hankatt som fattar något om att para sig (Kastrerad katt) så kan man ta till en bomullspinne.. Då blir hon skengravid och håller tyst ett tag tills hon greppar att det inte var på riktigt..
    Annars kan man ta till ppiller...

• en glad

Kattp-piller ges bara en gång i veckan....
    Kattungar efter en liten 10 månaders katthona kan tyvärr resultera i missfall. Det är bättre att kattan får växa på sig och mogna lite, både fysiskt och psykiskt...

• miss kitty

Å tack snälla ni för alla tips och råd!
    Gudskelov har tjejjan inte skrikit i natt. Jag var hemma igår och då höll hon sig vaken på dan och var därmed för trött för att orka fria i natt. Sen tror jag att det har börjat lugna ner sig det värsta nu också.

Ska försöka uppmuntra "gos" med den kastrat hon friar mest till nästa gång, visste inte riktigt om det var bra eller inte så jag har lyft bort henne när hon vart på honom. Tänkte att det kanske bara blev värre...
    Men tyvärr är han kastrerad tidigt och fattar inte riktigt galoppen, så det är inte säkert att han "fixar uppdraget".

Bomullspinnar kan jag också tänka mig att prova eftersom hon litar väldigt mycket på mig när det gäller kloklippning, tandborstning, örontvätt osv går det säkert bra, även om det för all del känns lite olustigt för mig, men det får man väl ta i så fall!

Kommer inte att para henne förr ens tidigast om ett år. Hon behöver absolut växa på sig i hullet innan hon kan klara att ta hand om en skock kattungar. Blir glad av att ni påpekar det också - hoppas alla kattägare är lika ansvarsfulla mot sina katter som ni verkar va!!

Svar på tråden Katthona som löper, ska ej kastreras, vad göra?