Katthona som löper, ska ej kastreras, vad göra?
Hej alla kattmänniskor!
Söker er som har erfarenhet av löpande katthonor som ska gå i avel.
Min katthona som jag har tänkt ta minst en kull på löper väldigt tydligt nu för första gången. Hon är så skitjobbig och jag tycker förstås väldigt synd om henne, speciellt som hon friar och friar till en av mina andra katter som inte fattar ett dugg (han är kastrerad).
Hon är för liten för att redan bli kattmamma, vill vänta tills hon är åtminstone 1,5-2 år gammal (dvs om ett år, hon är 10 månader nu), men en kull vill jag gärna ta på henne då hon annars är så himla mysig och fin i lynnet - så kastrering är en sista åtgärd för oss. Hon skriker nätterna igenom och går runt här som en zombie på dagarna, har knappt tid att äta och vill inte leka fast hon annars är så himla leksjuk. Och vi andra vill ju gärna sova om nätterna så situationen känns minst sagt jobbig.
Hoppas på att det blir lugnare löp framöver eftersom det här ändå är första gången och hon verkar väldigt förvirrad och orolig just därför. Försöker leka och gosa mycket med henne och uppmuntra till att äta och så - tänker att det ska avleda hennes uppmärksamhet. Kanske hjälper det lite, vet inte...
Någon som har erfarenhet av liknande situationer?
Vad gjorde ni då?
Tips på hur man lugnar sin stackar lilla frustrerade misse?
Väldigt tacksam för era svar!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-07 16:16:37:
å just det, helst vill jag ha alternativ till p-piller pga cancer-risken...